Professionel ledelse af professionshøjskoler – fortalt og fortolket af to rektorer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

140 Downloads (Pure)

Abstrakt

”Professionel ledelse” var nogle af nøgleordene, da professionshøjskolerne blev vedtaget ved lov i 2007. Til forskel fra seminarier og CVU’er skulle professionshøjskolerne drives af professionelle ledere gennem et såkaldt enstrenget ledelsesforhold. Men hvem var disse ledere? Hvor kom de fra? Hvilken mening forsøgte de at skabe med de nye organisationer og med dem selv som professionelle ledere? Hvordan synes det siden at være gået med deres visioner og forsøg på meningsskabelse? Disse spørgsmål diskuteres i denne artikel på baggrund af en analyse af to rektorers narrativer formuleret i 2007, dengang det hele startede. Analysen udpeger den ikke-faglige eller generiske leder som den, der via historien ser ud til at have fået overtaget i sektoren.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind14
Udgave nummer26
Sider (fra-til)6-16
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Profession
  • ledelse
  • faglig
  • generisk

Citationsformater