Principals Think Organisation: Dilemmas in the Management of Today’s Education

Bidragets oversatte titel: Rektor tænker organisation

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

    Abstract

    Kapitlet omhandler, hvordan begrebet om skoleledelse ændres i lyset af en række transnationale strømninger over de sidste 20-30 år. Det viser, hvordan flere, indbyrdes konfliktuerende rationaliteter destabiliserer forestillinger om skole og skoleopgave og stiller skolelederne overfor nye opgaver. Det er opgaver, som i stigende grad synes at omhandle rammer om og grænser omkring skolen som institution og organisation. Artiklen beskriver med udgangspunkt i en konkret case, hvordan skoleledere håndterer den nye flertydighed ved forskellige modeller for organisation. På baggrund af casestudiet hævder artiklen, at skoleledere i stigende grad udfordres på deres evne til skabe strukturelt understøttende helhedsforestillinger som et værn mod et fragmenterende omverdenspres.
    Bidragets oversatte titelRektor tænker organisation
    OriginalsprogEngelsk
    TitelInternational Handbook of Leadership for Learning
    Antal sider21
    Vol/bind2
    UdgivelsesstedHeidelberg
    ForlagSpringer
    Publikationsdato2011
    Udgave1
    Sider931-952
    Kapitel52
    ISBN (Trykt)978-94-007-1349-9
    ISBN (Elektronisk)978-94-007-1550-5
    StatusUdgivet - 2011

    Emneord

    • Uddannelsesledelse

    Citationsformater