Abstract
Kapitlet omhandler, hvordan begrebet om skoleledelse ændres i lyset af en række transnationale strømninger over de sidste 20-30 år. Det viser, hvordan flere, indbyrdes konfliktuerende rationaliteter destabiliserer forestillinger om skole og skoleopgave og stiller skolelederne overfor nye opgaver. Det er opgaver, som i stigende grad synes at omhandle rammer om og grænser omkring skolen som institution og organisation. Artiklen beskriver med udgangspunkt i en konkret case, hvordan skoleledere håndterer den nye flertydighed ved forskellige modeller for organisation. På baggrund af casestudiet hævder artiklen, at skoleledere i stigende grad udfordres på deres evne til skabe strukturelt understøttende helhedsforestillinger som et værn mod et fragmenterende omverdenspres.
Bidragets oversatte titel | Rektor tænker organisation |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Titel | International Handbook of Leadership for Learning |
Antal sider | 21 |
Vol/bind | 2 |
Udgivelsessted | Heidelberg |
Forlag | Springer |
Publikationsdato | 2011 |
Udgave | 1 |
Sider | 931-952 |
Kapitel | 52 |
ISBN (Trykt) | 978-94-007-1349-9 |
ISBN (Elektronisk) | 978-94-007-1550-5 |
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- Uddannelsesledelse