Pla(y)ceskabelse: når børn og robotteknologi mødes

Herdis Toft, Rikke Toft Nørgård

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

255 Downloads (Pure)

Abstrakt

Artiklen viser, hvordan et interdisciplinært ståsted mellem konstruktionisme / pragmatisk designtænkning og nordisk legekulturteori bidrager med nye perspektiver på brug af modulær robotteknologi i børns institutionaliserede legekultur, herunder især på dannelsespotentialet i børns møde med robotteknologi. Gennem en analyse af feltobservationer af børnehavebørns leg med Modular Robotic Tiles vises, hvordan robotteknologi gennem leg kan lykkes med at transgredere fra velfærdsteknologi til en teknologi, børn leger og designer med. Kernebegreberne pla(y)ce-skabelse og transgression definerer dannelsespotentialet i leg anskuet som designvirksomhed. I artiklens interdisciplinære analysemodel sættes desuden modularitet, flytbarhed, idégenerering, problemløsning, åbenhed og tilblivelse - som kategorier for konkrete design- og læringspotentialer i legende børns interaktioner med robotteknologier - sammen med kategorier for konstruktions- og refleksionsspørgende handlinger, herunder det legekulturelle: ”Hvad nu hvis…?” og det designtænkende: ”Hvordan kan vi…?”. Artiklen konkluderer, at mødet mellem legebørn og robotteknologi, konceptualiseret som pla(y)ceskabelse, kan fremme børns erobring af distribueret demokratisk dannelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind8
Udgave nummer14
Sider (fra-til)1-31
Antal sider31
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - jan. 2016

Emneord

  • leg, legekultur, transgression, interdisciplinaritet, design, demokratisk dannelse, deltagelseskultur

Citationsformater