Resumé
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MOV:E |
Udgave nummer | 5 |
Sider (fra-til) | 28-39 |
ISSN | 2246-8137 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Innovation
- entreprenørskab
- læring
Citer dette
}
Perspektiver på læring og dannelse i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt. / Elbæk, Lars.
I: MOV:E, Nr. 5, 2017, s. 28-39.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
TY - JOUR
T1 - Perspektiver på læring og dannelse i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt
AU - Elbæk, Lars
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Artiklen diskuterer pædagogik i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt, leg, bevægelse og sundhed. Refleksionerne sammenfattes i en model, hvor målet for læringen er at kunne udvikle og designe for, med og af bevægelser. Modellen bygger på pædagogik i entreprenørskab og 21st Century Skills, der som overordnet begreb indfanger elementer af læring, som findes interessante for en tidssvarende uddannelse med fokus på læring og udvikling af fremtiden - at skabe det endnu ikke kendte. Inspirationen hentes blandt andet i William Rankins modeller omkring undervisning og læring. Med den beskrevne læringsmodel vises et perspektiv på en dannelsesfunderet idrætsuddannelse, der sigter mod idræt og sundhed inden for såvel den offentlige uddannelsessektor, den frivillige idræt som inden for den private sports-, idræts- og sundhedssektor.
AB - Artiklen diskuterer pædagogik i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt, leg, bevægelse og sundhed. Refleksionerne sammenfattes i en model, hvor målet for læringen er at kunne udvikle og designe for, med og af bevægelser. Modellen bygger på pædagogik i entreprenørskab og 21st Century Skills, der som overordnet begreb indfanger elementer af læring, som findes interessante for en tidssvarende uddannelse med fokus på læring og udvikling af fremtiden - at skabe det endnu ikke kendte. Inspirationen hentes blandt andet i William Rankins modeller omkring undervisning og læring. Med den beskrevne læringsmodel vises et perspektiv på en dannelsesfunderet idrætsuddannelse, der sigter mod idræt og sundhed inden for såvel den offentlige uddannelsessektor, den frivillige idræt som inden for den private sports-, idræts- og sundhedssektor.
KW - Innovation
KW - entreprenørskab
KW - læring
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 28
EP - 39
JO - MOV:E
JF - MOV:E
SN - 2246-8137
IS - 5
ER -