Perspektiver på læring og dannelse i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

Artiklen diskuterer pædagogik i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt, leg, bevægelse og sundhed. Refleksionerne sammenfattes i en model, hvor målet for læringen er at kunne udvikle og designe for, med og af bevægelser. Modellen bygger på pædagogik i entreprenørskab og 21st Century Skills, der som overordnet begreb indfanger elementer af læring, som findes interessante for en tidssvarende uddannelse med fokus på læring og udvikling af fremtiden - at skabe det endnu ikke kendte. Inspirationen hentes blandt andet i William Rankins modeller omkring undervisning og læring. Med den beskrevne læringsmodel vises et perspektiv på en dannelsesfunderet idrætsuddannelse, der sigter mod idræt og sundhed inden for såvel den offentlige uddannelsessektor, den frivillige idræt som inden for den private sports-, idræts- og sundhedssektor.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Udgave nummer5
Sider (fra-til)28-39
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Innovation
  • entreprenørskab
  • læring

Citer dette

@article{05b7cb20733f4dc08acbe62a1d67bb8e,
title = "Perspektiver p{\aa} l{\ae}ring og dannelse i en innovations- og entrepren{\o}rskabsuddannelse inden for idr{\ae}t",
abstract = "Artiklen diskuterer p{\ae}dagogik i en innovations- og entrepren{\o}rskabsuddannelse inden for idr{\ae}t, leg, bev{\ae}gelse og sundhed. Refleksionerne sammenfattes i en model, hvor m{\aa}let for l{\ae}ringen er at kunne udvikle og designe for, med og af bev{\ae}gelser. Modellen bygger p{\aa} p{\ae}dagogik i entrepren{\o}rskab og 21st Century Skills, der som overordnet begreb indfanger elementer af l{\ae}ring, som findes interessante for en tidssvarende uddannelse med fokus p{\aa} l{\ae}ring og udvikling af fremtiden - at skabe det endnu ikke kendte. Inspirationen hentes blandt andet i William Rankins modeller omkring undervisning og l{\ae}ring. Med den beskrevne l{\ae}ringsmodel vises et perspektiv p{\aa} en dannelsesfunderet idr{\ae}tsuddannelse, der sigter mod idr{\ae}t og sundhed inden for s{\aa}vel den offentlige uddannelsessektor, den frivillige idr{\ae}t som inden for den private sports-, idr{\ae}ts- og sundhedssektor.",
keywords = "Innovation, entrepren{\o}rskab, l{\ae}ring",
author = "Lars Elb{\ae}k",
year = "2017",
language = "Dansk",
pages = "28--39",
journal = "MOV:E",
issn = "2246-8137",
publisher = "FIIBL",
number = "5",

}

Perspektiver på læring og dannelse i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt. / Elbæk, Lars.

I: MOV:E, Nr. 5, 2017, s. 28-39.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Perspektiver på læring og dannelse i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt

AU - Elbæk, Lars

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Artiklen diskuterer pædagogik i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt, leg, bevægelse og sundhed. Refleksionerne sammenfattes i en model, hvor målet for læringen er at kunne udvikle og designe for, med og af bevægelser. Modellen bygger på pædagogik i entreprenørskab og 21st Century Skills, der som overordnet begreb indfanger elementer af læring, som findes interessante for en tidssvarende uddannelse med fokus på læring og udvikling af fremtiden - at skabe det endnu ikke kendte. Inspirationen hentes blandt andet i William Rankins modeller omkring undervisning og læring. Med den beskrevne læringsmodel vises et perspektiv på en dannelsesfunderet idrætsuddannelse, der sigter mod idræt og sundhed inden for såvel den offentlige uddannelsessektor, den frivillige idræt som inden for den private sports-, idræts- og sundhedssektor.

AB - Artiklen diskuterer pædagogik i en innovations- og entreprenørskabsuddannelse inden for idræt, leg, bevægelse og sundhed. Refleksionerne sammenfattes i en model, hvor målet for læringen er at kunne udvikle og designe for, med og af bevægelser. Modellen bygger på pædagogik i entreprenørskab og 21st Century Skills, der som overordnet begreb indfanger elementer af læring, som findes interessante for en tidssvarende uddannelse med fokus på læring og udvikling af fremtiden - at skabe det endnu ikke kendte. Inspirationen hentes blandt andet i William Rankins modeller omkring undervisning og læring. Med den beskrevne læringsmodel vises et perspektiv på en dannelsesfunderet idrætsuddannelse, der sigter mod idræt og sundhed inden for såvel den offentlige uddannelsessektor, den frivillige idræt som inden for den private sports-, idræts- og sundhedssektor.

KW - Innovation

KW - entreprenørskab

KW - læring

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 28

EP - 39

JO - MOV:E

JF - MOV:E

SN - 2246-8137

IS - 5

ER -