Patient inddragelse og partnerskab i co-design og udvikling af færdighedstræning i kommunikation på medicinstudiet. Et pilotstudie.

Christina Louise Lindhardt*, Marie Kofoed-Toft (Medlem af forfattergruppering), Annelise Staunstrup (Medlem af forfattergruppering), Diane Uwase

*Kontaktforfatter

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

Abstract


Formål: At udvikle eksisterende curriculum på medicinstudiet i et partnerskab med patienter.

Baggrund: Partnerskab med patienter i udvikling af curriculum på medicinstudiet er en innovativ tilgang, der skal styrke uddannelsens relevans og tilgang.

På modulet medicinsk kommunikation indgår der både teori og færdighedstræning. Færdighedstræningen er bygget op om patient cases og her får den studerende mulighed for at træne kommunikative færdigheder som journaloptagelse, fælles beslutningstagen, den svære samtale, diversitet og ulighed i sundhed. Der arbejdes med kliniske scenarier som er tro mod realistiske patientcases i undervisningen, her skal den og hvor studerende skalforholde sig til patientens perspektiv og beslutninger. Dette kan styrke den studerendes empati og forståelse for patientens oplevelse. Desuden kan det give et indblik i fremtidens sundhedsfremme og forebyggelse hvor partnerskab med patienten er i centrum
Metode: Vi vil i samarbejde med vores patientpanel fra CFPK udvikle og implementere
OriginalsprogDansk
Publikationsdato12. nov. 2024
StatusUdgivet - 12. nov. 2024
BegivenhedPartnerskab i Sundhed - Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Varighed: 12. nov. 202412. nov. 2024

Konference

KonferencePartnerskab i Sundhed
LokationSyddansk Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode12/11/202412/11/2024

Citationsformater