Pædagogiske intentioner med motion og bevægelse i udskolingen: - med fokus på lærernes perspektiv

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Abstrakt

I aftalen om et fagligt løft af folkeskolen bliver der bl.a. sat fokus på ’Motion og bevægelse’ i skolen i Danmark. ’Motion og bevægelse’ indgår fra sommeren 2014 i et omfang, der i gennemsnit svarer til ca. 45 minutter dagligt og skal ifølge aftalen medvirke til at fremme elevernes sundhed og understøtte motivation og læring i skolens fag.
På denne baggrund har jeg ønsket at undersøge hvilke pædagogiske intentioner skolens aktører har med udskolingselevernes deltagelse i ’motion og bevægelse’, hvilke udfordringer eller barrierer, der knytter sig til arbejdet med motion og bevægelse i udskolingen og hvordan idrætsfaget adskiller sig fra ’motion og bevægelse’?
Pilotstudier, bestående af seminstrukturerede gruppeinterview med lærere på to skoler, tyder på, at lærerne ikke tillægger bevægelsens bidrag til sundhed og læring stor betydning. Lærerne peger i stedet selv på inklusion og forbedring af læringsmiljøet. Det viser sig imidlertid også, at der i høj grad er tale om en form for efterrationalisering, snarere end planlægning af målrettede fysiske aktiviteter. Gåture som adspredelse og rekreation er helt accepterede formål med ´motion og bevægelse’.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato12. jun. 2015
StatusUdgivet - 12. jun. 2015
BegivenhedKroppsøvingsfaget i bevegelse: Nasjonal forskningskonferanse om kroppsøving jun.11. - jun 12. 2015 - NIH, Oslo, Norge
Varighed: 11. jun. 201512. jun. 2015

Konference

KonferenceKroppsøvingsfaget i bevegelse: Nasjonal forskningskonferanse om kroppsøving jun.11. - jun 12. 2015
LokationNIH
LandNorge
ByOslo
Periode11/06/201512/06/2015

Emneord

  • idræt
  • Idrætsdidaktik
  • pædagogik
  • Folkeskole
  • læring
  • lærerrollen, undervisning, læring
  • Fysisk aktivitet
  • Bevægelse
  • Motion
  • Skolereform
  • Trivsel
  • Sundhed
  • Motivation

Citationsformater

Jørgensen, H. T. (2015). Pædagogiske intentioner med motion og bevægelse i udskolingen: - med fokus på lærernes perspektiv . Abstract fra Kroppsøvingsfaget i bevegelse: Nasjonal forskningskonferanse om kroppsøving jun.11. - jun 12. 2015, Oslo, Norge.