Abstrakt
I artiklen diskuteres den antagelse, at de pædagogiske professioner (lærere og pædagoger) mangler et særegent fagsprog, der kan bidrage til professionernes status og faglige autoritet. Med udgangspunkt i begrebet relationskompetence argumenteres for, at et psykologisk sprog har fundet vej til det pædagogiske fagfelt som led i en generel kompetencepolitisk vending, men at et pædagogisk fagsprog i stedet bør bygge på pædagogikkens egen opgave og selvforståelse. Som et bud på, hvordan et professionelt pædagogisk sprog kan genopdages og videreudvikles, introduceres bl.a. den tyske pædagogiske forsker Benners begreber om Bildsamkeit og opfordring til selvvirksomhed som centrale begreber fra den almene pædagogik.
Bidragets oversatte titel | Pædagogisk professionssprog: Hvor blev det af, og hvordan kan det genopdages og videreudvikles? |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 15 |
Udgave nummer | 28 |
Sider (fra-til) | 46-58 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - 2019 |