Overgangen fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

Abstract

Overgangen fra ungdomsuddannelse til en videregående uddannelse er for mange unge kulminationen på årelange uddannelsesovervejelser og -genovervejelser om hvem de gerne vil blive. Disse overvejelser, der er tæt knyttet til den unges identitet, vil være ledsaget af et væld af forventninger til dem selv og til den ansøgte videregående uddannelse. Når den unge starter på en videregående uddannelse, vil et større eller mindre identitetsarbejde være nødvendigt, for at få forventningerne til uddannelsen og sig selv til at stemme overens med de faktiske oplevelser på uddannelsen.
De fleste studier undersøger enten overgangen fra ungdomsuddannelse (og dermed de unges forventninger) eller overgangen til den videregående uddannelse (og dermed de unges oplevelser) og misser altså muligheden for at undersøge det identitetsarbejde, der foregår i spændet mellem forventninger og oplevelser. Dette kapitels formål er at bidrage til den eksisterende viden ved at redegøre for, at overgangen bør anskues processuel (fra ungdomsuddannelsen til videregående uddannelse) og at identitetsarbejdet i overgangen således er en dynamisk proces, der ikke kan spaltes i to.
Kapitlets pointer illustreres med empiriske citater fra en ung mands overgang fra ungdomsuddannelse til sygeplejerskeuddannelsen
OriginalsprogDansk
TitelBedre overgange : veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse
RedaktørerSusanne Dau, Jette Henriksen, Rebecca Bauer Tørring
ForlagGad
Publikationsdatojan. 2024
Sider49-68
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-12-06931-7
StatusUdgivet - jan. 2024

Emneord

  • overgange
  • unge
  • uddannelsesvalg

Citationsformater