Overgangen fra grundskole til gymnasium: En elevskrivers håndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

Resumé

I denne artikel undersøges elevskriveren Sofias erfaringer med danskfaglig skrivning fra folkeskolen til gymnasiet. Undersøgelsen er indlejret i Faglighed og skriftlighed, et longitudinalt etnografisk forskningsprojekt hvor et mindre antal elevskrivere blev fulgt fra folkeskolens 9. klasse til afslutningen af deres gymnasieuddannelse. Ved at studere elevers skriverbaner gennem fagene sigter projektet på at skabe ny viden om hvordan elever lærer sig fag gennem skrivning og skrivning gennem fag, og hvordan de udvikler skriveridentitet og skrivekompetence i deres uddannelsesforløb. Formålet med det foreliggende studie er at belyse de skift i faglig skrivekultur og ”muligheder for selvhed” (Ivanič 1998) som Sofia erfarede, og diskutere implikationer for hendes udvikling som skriver i dansk.
Artiklen tager udgangspunkt i en sammenligning af skrivekulturerne i dansk på de to uddannelsesniveauer, baseret dels på styredokumenter, dels på et etnografisk længdestudie af Sofias skriveerfaringer fra 9. klasse til 3. gymnasieklasse. Den sammenstiller dernæst dybdeanalyser af to skriftlige opgaver fra henholdsvis 9. klasse og 1. gymnasieklasse. Afsluttende diskuteres mere generelle problemstillinger vedrørende danskfaglig skrivekultur og overgangen mellem den obligatoriske folkeskole og de gymnasiale uddannelser.
OriginalsprogDansk
TitelMångfaldens möjligheter : Litteratur- och språkdidaktik i Norden
RedaktørerPeter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam, Olle Widhe
Udgivelses stedGöteborg
ForlagInstitutionen för svenska språket, Göteborg Universitet
Publikationsdato2014
Sider155-180
ISBN (Trykt)978-91-87850-56-1
StatusUdgivet - 2014
BegivenhedElfte Konferensen Svenska med Didaktisk Inriktning/Fjärde Nordiska Konferensen för Modersmålsdidaktik - Göteborgs universitet, konferenscentrum Wallenberg, Göteborg, Sverige
Varighed: 5. jan. 20136. nov. 2013

Konference

KonferenceElfte Konferensen Svenska med Didaktisk Inriktning/Fjärde Nordiska Konferensen för Modersmålsdidaktik
LokationGöteborgs universitet, konferenscentrum Wallenberg
LandSverige
ByGöteborg
Periode05/01/201306/11/2013
NavnTexter om svenska med didaktisk inriktning
ISSN1651-9132

Emneord

  • Modersmålsdidaktik, litteraturdidaktik, sprogdidaktik

Citer dette

Krogh, E. (2014). Overgangen fra grundskole til gymnasium: En elevskrivers håndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer. I P. Andersson, P. Holmberg, A. Lyngfelt, A. Nordenstam, & O. W. (red.), Mångfaldens möjligheter: Litteratur- och språkdidaktik i Norden (s. 155-180). Göteborg: Institutionen för svenska språket, Göteborg Universitet. Texter om svenska med didaktisk inriktning
Krogh, Ellen. / Overgangen fra grundskole til gymnasium : En elevskrivers håndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer. Mångfaldens möjligheter: Litteratur- och språkdidaktik i Norden. red. / Peter Andersson ; Per Holmberg ; Anna Lyngfelt ; Anna Nordenstam ; Olle Widhe. Göteborg : Institutionen för svenska språket, Göteborg Universitet, 2014. s. 155-180 (Texter om svenska med didaktisk inriktning).
@inproceedings{b6167c8d5f224f958b832b69a2860fa7,
title = "Overgangen fra grundskole til gymnasium: En elevskrivers h{\aa}ndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer",
abstract = "I denne artikel unders{\o}ges elevskriveren Sofias erfaringer med danskfaglig skrivning fra folkeskolen til gymnasiet. Unders{\o}gelsen er indlejret i Faglighed og skriftlighed, et longitudinalt etnografisk forskningsprojekt hvor et mindre antal elevskrivere blev fulgt fra folkeskolens 9. klasse til afslutningen af deres gymnasieuddannelse. Ved at studere elevers skriverbaner gennem fagene sigter projektet p{\aa} at skabe ny viden om hvordan elever l{\ae}rer sig fag gennem skrivning og skrivning gennem fag, og hvordan de udvikler skriveridentitet og skrivekompetence i deres uddannelsesforl{\o}b. Form{\aa}let med det foreliggende studie er at belyse de skift i faglig skrivekultur og ”muligheder for selvhed” (Ivanič 1998) som Sofia erfarede, og diskutere implikationer for hendes udvikling som skriver i dansk. Artiklen tager udgangspunkt i en sammenligning af skrivekulturerne i dansk p{\aa} de to uddannelsesniveauer, baseret dels p{\aa} styredokumenter, dels p{\aa} et etnografisk l{\ae}ngdestudie af Sofias skriveerfaringer fra 9. klasse til 3. gymnasieklasse. Den sammenstiller dern{\ae}st dybdeanalyser af to skriftlige opgaver fra henholdsvis 9. klasse og 1. gymnasieklasse. Afsluttende diskuteres mere generelle problemstillinger vedr{\o}rende danskfaglig skrivekultur og overgangen mellem den obligatoriske folkeskole og de gymnasiale uddannelser.",
keywords = "Modersm{\aa}lsdidaktik, litteraturdidaktik, sprogdidaktik",
author = "Ellen Krogh",
year = "2014",
language = "Dansk",
isbn = "978-91-87850-56-1",
series = "Texter om svenska med didaktisk inriktning",
publisher = "Institutionen f{\"o}r svenska spr{\aa}ket, G{\"o}teborg Universitet",
pages = "155--180",
editor = "Andersson, {Peter } and Per Holmberg and Anna Lyngfelt and Anna Nordenstam and {Olle Widhe}",
booktitle = "M{\aa}ngfaldens m{\"o}jligheter",

}

Krogh, E 2014, Overgangen fra grundskole til gymnasium: En elevskrivers håndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer. i P Andersson, P Holmberg, A Lyngfelt, A Nordenstam & OW (red), Mångfaldens möjligheter: Litteratur- och språkdidaktik i Norden. Institutionen för svenska språket, Göteborg Universitet, Göteborg, Texter om svenska med didaktisk inriktning, s. 155-180, Elfte Konferensen Svenska med Didaktisk Inriktning/Fjärde Nordiska Konferensen för Modersmålsdidaktik, Göteborg, Sverige, 05/01/2013.

Overgangen fra grundskole til gymnasium : En elevskrivers håndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer. / Krogh, Ellen.

Mångfaldens möjligheter: Litteratur- och språkdidaktik i Norden. red. / Peter Andersson; Per Holmberg; Anna Lyngfelt; Anna Nordenstam; Olle Widhe. Göteborg : Institutionen för svenska språket, Göteborg Universitet, 2014. s. 155-180 (Texter om svenska med didaktisk inriktning).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

TY - GEN

T1 - Overgangen fra grundskole til gymnasium

T2 - En elevskrivers håndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer

AU - Krogh, Ellen

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - I denne artikel undersøges elevskriveren Sofias erfaringer med danskfaglig skrivning fra folkeskolen til gymnasiet. Undersøgelsen er indlejret i Faglighed og skriftlighed, et longitudinalt etnografisk forskningsprojekt hvor et mindre antal elevskrivere blev fulgt fra folkeskolens 9. klasse til afslutningen af deres gymnasieuddannelse. Ved at studere elevers skriverbaner gennem fagene sigter projektet på at skabe ny viden om hvordan elever lærer sig fag gennem skrivning og skrivning gennem fag, og hvordan de udvikler skriveridentitet og skrivekompetence i deres uddannelsesforløb. Formålet med det foreliggende studie er at belyse de skift i faglig skrivekultur og ”muligheder for selvhed” (Ivanič 1998) som Sofia erfarede, og diskutere implikationer for hendes udvikling som skriver i dansk. Artiklen tager udgangspunkt i en sammenligning af skrivekulturerne i dansk på de to uddannelsesniveauer, baseret dels på styredokumenter, dels på et etnografisk længdestudie af Sofias skriveerfaringer fra 9. klasse til 3. gymnasieklasse. Den sammenstiller dernæst dybdeanalyser af to skriftlige opgaver fra henholdsvis 9. klasse og 1. gymnasieklasse. Afsluttende diskuteres mere generelle problemstillinger vedrørende danskfaglig skrivekultur og overgangen mellem den obligatoriske folkeskole og de gymnasiale uddannelser.

AB - I denne artikel undersøges elevskriveren Sofias erfaringer med danskfaglig skrivning fra folkeskolen til gymnasiet. Undersøgelsen er indlejret i Faglighed og skriftlighed, et longitudinalt etnografisk forskningsprojekt hvor et mindre antal elevskrivere blev fulgt fra folkeskolens 9. klasse til afslutningen af deres gymnasieuddannelse. Ved at studere elevers skriverbaner gennem fagene sigter projektet på at skabe ny viden om hvordan elever lærer sig fag gennem skrivning og skrivning gennem fag, og hvordan de udvikler skriveridentitet og skrivekompetence i deres uddannelsesforløb. Formålet med det foreliggende studie er at belyse de skift i faglig skrivekultur og ”muligheder for selvhed” (Ivanič 1998) som Sofia erfarede, og diskutere implikationer for hendes udvikling som skriver i dansk. Artiklen tager udgangspunkt i en sammenligning af skrivekulturerne i dansk på de to uddannelsesniveauer, baseret dels på styredokumenter, dels på et etnografisk længdestudie af Sofias skriveerfaringer fra 9. klasse til 3. gymnasieklasse. Den sammenstiller dernæst dybdeanalyser af to skriftlige opgaver fra henholdsvis 9. klasse og 1. gymnasieklasse. Afsluttende diskuteres mere generelle problemstillinger vedrørende danskfaglig skrivekultur og overgangen mellem den obligatoriske folkeskole og de gymnasiale uddannelser.

KW - Modersmålsdidaktik, litteraturdidaktik, sprogdidaktik

UR - http://svenska.gu.se/forskning/konferenser/tidigare-anordnade-konferenser-/2013/smdi-11-nnmf4

M3 - Konferencebidrag i proceedings

SN - 978-91-87850-56-1

T3 - Texter om svenska med didaktisk inriktning

SP - 155

EP - 180

BT - Mångfaldens möjligheter

A2 - Andersson, Peter

A2 - Holmberg, Per

A2 - Lyngfelt, Anna

A2 - Nordenstam, Anna

A2 - , Olle Widhe

PB - Institutionen för svenska språket, Göteborg Universitet

CY - Göteborg

ER -

Krogh E. Overgangen fra grundskole til gymnasium: En elevskrivers håndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer. I Andersson P, Holmberg P, Lyngfelt A, Nordenstam A, OW, red., Mångfaldens möjligheter: Litteratur- och språkdidaktik i Norden. Göteborg: Institutionen för svenska språket, Göteborg Universitet. 2014. s. 155-180. (Texter om svenska med didaktisk inriktning).