Abstract
Dette kapitel er baseret på et undervisningsforløb med fokus på projektbaseret udvikling. Uddannelsesforløbet er tilrettelagt med det formål at styrke studerendes evner til at løse problemer i interkulturelle sammenhænge gennem innovation (Ellström 2004). Tilrettelæggelsen af forløbet placerer de studerende i situationer, hvor de skal identificere og argumentere for den faglige løsning på en given problemstilling i samarbejde med en ekstern samarbejdspartner. Med udgangspunkt i en konkret case, der udspringer af dette projektbaserede uddannelsesforløb, vises det, hvordan elever reagerer med utryghed og usikkerhed, når de konfronteres med svære omstændigheder i praksis og samfundets komplekse interkulturelle udfordringer.
Casen analyseres kritisk, informeret af henholdsvis kognitiv læringsteori (Argyris & Schön 1978, Van de Ven 2006, Van de Ven e.a. 1999) og affektivt orienterede teoretiske tilgange til læring (Ziehe & Stubenrauch 1892, Balint 1994, Hirschhorn 19, 896, Bion 19, 896, Ogden 1982).
Gennem forskellige perspektiver viser denne analyse, hvordan den usikkerhed, de studerende oplever, kan forstås som et fænomen af øget bevidsthed, som opstår i mødet med de åbne og tidligere ubeskrevne situationer. I forlængelse heraf argumenteres det for, at når et undervisningsforløb tilrettelægges med fokus på, at de studerende møder handlingsorienterede scenarier i praksis, vil de uundgåeligt opleve usikkerhed. Det følger heraf, at uddannelse, der sigter mod at udvikle akademisk informeret handlekompetence, kræver didaktisk reflekterede tilgange til usikkerhed som betingelse for åbne handlingsorienterede scenarier (Schnack, 2010; Albertsen & Andersen, 2001).
Casen analyseres kritisk, informeret af henholdsvis kognitiv læringsteori (Argyris & Schön 1978, Van de Ven 2006, Van de Ven e.a. 1999) og affektivt orienterede teoretiske tilgange til læring (Ziehe & Stubenrauch 1892, Balint 1994, Hirschhorn 19, 896, Bion 19, 896, Ogden 1982).
Gennem forskellige perspektiver viser denne analyse, hvordan den usikkerhed, de studerende oplever, kan forstås som et fænomen af øget bevidsthed, som opstår i mødet med de åbne og tidligere ubeskrevne situationer. I forlængelse heraf argumenteres det for, at når et undervisningsforløb tilrettelægges med fokus på, at de studerende møder handlingsorienterede scenarier i praksis, vil de uundgåeligt opleve usikkerhed. Det følger heraf, at uddannelse, der sigter mod at udvikle akademisk informeret handlekompetence, kræver didaktisk reflekterede tilgange til usikkerhed som betingelse for åbne handlingsorienterede scenarier (Schnack, 2010; Albertsen & Andersen, 2001).
Bidragets oversatte titel | Åben læringssituationer og studerendes oplevelse af usikkerhed |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Status | Under udarbejdelse - 2022 |
---|
Emneord
- Universitetsuddannelse
- Usikkerhed
- Projektledelsesundervisning