Onlineundervisning - fra nødløsning til udvikling

Regitze Arendahl Misser Klenke, Flemming Smedegaard

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

    36 Downloads (Pure)

    Abstract

    Både mange studerende og undervisere har længtes tilbage til den fysiske undervisning. Men der har også været en del studerende, der har været glade for onlineundervisningen. Vi kan på International Virksomhedskommunikation (IVK på SDU konstatere, at fremmødet til undervisningen generet har været højere i onlinetiden. Især mange pendlere har været glade for onlineundervisning. De fleste har gjort sig de erfaringer, at vi kan gennemføre god onlineundervisning, ligesom vi kan gennemføre god fysisk undervisning, men vi har også erfaret, at hybridundervisning, hvor underviseren på samme tid skal undervisere studerende i lokalet og studerende online, generelt er meget vanskelig at få til at fungere med det teknologiske set up, vi hidtil har haft. Eksamensmæssigt kan det i statistikkerne generelt ikke aflæses, at det har været en usædvanlig tid, idet gennemførelse og eksamensresultater er helt på samme niveau som før coronaen – og i flere tilfælde faktisk med bedre gennemførelse og eksamensresultater til følge. Vi har høstet både gode og dårlige erfaringer i coronatiden, og intet tyder på, at alt igen bliver som før. Erfaringerne fra denne periode vil uden tvivl også sætte sig varige spor i vores undervisningsafvikling og pædagogiske praksisser.

    Onlineundervisningen var i første omgang en nødløsning, men er blevet en af de vigtigste pædagogiske lærings- og udviklingsprocesser, vi har gennemgået i mange år. Hvad der først var tænkt som noget tidsmæssigt meget afgrænset, kommer med al tydelighed til at sætte sig varige spor.
    OriginalsprogDansk
    TitelProceedings fra konferencen TAL2021
    RedaktørerChristopher Kjær, Nicolas Marions, Rie Troelsen
    Publikationsdato19. sep. 2022
    Sider4-9
    ISBN (Elektronisk)978-87-94345-22-4
    StatusUdgivet - 19. sep. 2022

    Citationsformater