Abstract
I denne artikel undersøger vi, hvordan deltagelse i et Skole OL-forløb i Billund Kommune understøtter elevernes motivation for idræt og bevægelse. Vi udforsker elevernes motivation ved at fokusere på de psykologiske behov for autonomi, kompetence og samhørighed. Med udgangspunkt i Skole OL-disciplinerne cricket og dans, udforsker vi, hvordan Skole OL kan styrke elevernes lyst til at deltage i idræt, opbygge klassefællesskaber og mestre idrætslige færdigheder.
Via interviews med elever og observationer af deres deltagelse i lokalstævner, ser vi nærmere på forskelligheder i forløbene: mens cricket især understøtter mestring gennem lærerstøtte og strukturerede rammer, giver dans større mulighed for autonomi og kreativitet. I artiklen udforsker vi ligeledes, hvordan Skole OL’s tre værdier – fællesskab, færdighed og fairplay – harmonerer med de psykologiske behov og bidrager til et læringsmiljø, der fremmer motivation og trivsel. Afslutningsvis kommer vi bl.a. ind på, hvordan Skole OL-forløbene kan fungere som en integreret del af idrætsundervisningen ved at skabe meningsfulde og motiverende læringsmiljøer, samtidig med at de understøtter fagets formål om at styrke kropslige, sociale og personlige kompetencer.
Via interviews med elever og observationer af deres deltagelse i lokalstævner, ser vi nærmere på forskelligheder i forløbene: mens cricket især understøtter mestring gennem lærerstøtte og strukturerede rammer, giver dans større mulighed for autonomi og kreativitet. I artiklen udforsker vi ligeledes, hvordan Skole OL’s tre værdier – fællesskab, færdighed og fairplay – harmonerer med de psykologiske behov og bidrager til et læringsmiljø, der fremmer motivation og trivsel. Afslutningsvis kommer vi bl.a. ind på, hvordan Skole OL-forløbene kan fungere som en integreret del af idrætsundervisningen ved at skabe meningsfulde og motiverende læringsmiljøer, samtidig med at de understøtter fagets formål om at styrke kropslige, sociale og personlige kompetencer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MOV:E |
Vol/bind | Særnummer |
Sider (fra-til) | 44-53 |
ISSN | 2246-8137 |
Status | Udgivet - 2025 |