Abstract
Med de reformerede gymnasieuddannelser som case argumenterer artiklen for, at overenskomst 2013 udgør en overenskomstreform, der – i det styringsperspektiv, der har været den politiske dagsordens siden årtusindskiftet – kan ses som både forventelig og forståelig. Artiklen begrunder det med, at den hidtidige, New Public Management-inspirerede styring, der har kendetegnet det, der er blevet betegnet som moderniseringen af den offentlige sektor, er ved at skabe et problem for sig selv. I jagten på kvalitetsudvikling synes det kontraktprincip, der er bærende element i den hidtidige styring, at blive tiltagende problematisk, og i stedet peger overenskomsten på tætte dialoger og tillid mellem lærere og ledere som alternativ – en opskrivning af et individualiseret ledelsesforhold. OK-reformen analyseret som styringstiltag synes dog i sig selv særdeles modsætningsfuld og får den samlede styring til at pege i forskellige retninger. Det går realiseringen af det bærende element – dialog og tillid – til noget af et sats.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 4 |
ISSN | 2597-0224 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- uddannelsesstyring
- gymnasiale uddannelser
- institutioner
- overenskomster