Nye veje til svømmeundervisning i skolen - Alle skal lære at svømme: Udvikling og evaluering

Lise Sohl Jeppesen, Lisbeth Runge Larsen, Stephan Emil Junggren, Sofie Koch, Kurt Lüders, Thomas Skovgaard

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Abstrakt

Alle skal lære at svømme (ASLAS) er igangsat af Dansk Svømmeunion og TrygFonden. Projektet strækker sig over en godt treårig periode fra 2015 til 2018.
Forsk¬nings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) har fungeret som udviklings- og evalu-eringspartner for ASLAS.
Formålet har været at levere viden på tre af Alle skal lære at svømme-projektets centrale grund-spørgsmål:
• Kan svømning i skolen gennemføres med relevante resultater på de mindre klassetrin (0.-3. klas-se)?
• Kan svømning i skolen gennemføres i åbent vand?
• Kan svømning i skolen gennemføres med relevante resultater via komprimerede forløb (flere ugentlige lektioner i forløb af 1-6 ugers varighed)?
I denne rapport samles der op på kernefund og resultater fra det samlede udviklings- og evalueringsprojekt knyttet til ASLAS. I delrapporter kan der læses mere om de fem svømmeundervisningstilgange, der er un-dersøgt nærmere.

Ambitionen er, at rapporten kan tjene som oplæg og inspiration til udvikling af grundskolens svømmeun-dervisning. Resultaterne fra evalueringen sigter mod at være relevante og brugbare for de undervisere, som står med det daglige ansvar for at gennemføre og nytænke skolens svømmeundervisning.

OriginalsprogDansk
Udgivelses stedOdense
ForlagDansk Svømmeunion
Antal sider92
ISBN (Trykt)987-87-93704-00-8
StatusUdgivet - 9. apr. 2018

Emneord

  • Svømning
  • svømmeduelighed
  • Skolesvømning
  • Vandaktiviteter
  • Fælles mål
  • livredning

Citationsformater