Naturvidenskabeligt grundforløb: - relevant og motiverende for gymnasieelever?

Morten Rask Petersen, Lærke Elisabeth Kristensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Denne undersøgelse fokuserer på gymnasieelevers opfattelse af relevans og motivation i forhold til faget naturvidenskabeligt grundforløb (NV) og perspektiverer denne opfattelse i retning af den struktur for faget der kommer med den nye reform. Der er lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasielever i hele landet (n=2614) for at afklare deres opfattelse af faget NV. Resultaterne viser en generelt mere positiv indstilling til faget blandt elever med naturvidenskabelig studieretning end blandt elever med ikke-naturvidenskabelig studieretning. Samtidig viser undersøgelsen at mange elever ikke oplever NV som relevant, men at der ligger et uforløst potentiale i faget der på sigt kan gøre det relevant.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2017
Udgave nummer2
Sider (fra-til)25-42
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - jun. 2017

Citationsformater