Naturfag til alle i Region Syddanmark: - fra børnehave til phd.

Linda Ahrenkiel, Claus Auning, Beth W. Andersen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterFormidling

Resumé

Posteren vil præsentere projektet ProjektSyd - fra børnehave til phd, som er et udviklingsprojekt i Region Syddanmark, Danmark. Udviklingsprojektet udspringer af den vigende interesse for naturfag, som opleves hos både danske og nordiske unge (Schreiner, C., & Sjøberg, S. (2004).
ProjektSyd - fra børnehave til phd, er et samarbejdsprojekt mellem de formelle og de uformelle læringsmiljøer, som har til formål, at skabe et fællesskab på tværs af disse miljøer, med sigte på at ændre elevernes opfattelse af de naturfaglige fag gennem samarbejde mellem de formelle og uformelle læringsmiljøer (Stougaard B. et al, 2008; Andersen B. W. et al, 2008). Projektet har særlig fokus på grundskolens ældste klassetrin og ungdomsuddannelserne.
Grundlaget for projektet udspringer fra Et fælles løft (Andersen, N.O, 2008). Det nationale center for undervisning i natur, teknik og sundhed (NTS) vil med projektet operere indenfor tre dimensioner:

- En best practice dimmension, som udvikler, implementerer og evaluerer praktiske værktøjer og fagdidaktiske metoder, der skal fremme undervisningen og ændre elevernes opfattelse af fag knyttet til natur, teknik og sundhed.
- En vidensdeling dimension, hvor der arbejdes med at skabe et visuelt overblik over eksisterende indsatser, rettet mod undervisning i natur, teknik og sundhed.
- En formidlings dimension, hvor der udvikles en offentlig tilgængelig scienceportal.

Målet er, at involvere undervisere i design, implementering og evaluering af innovative undervisningsmaterialer og forløb, der omhandler en bred vifte af aspekter og problematikker i naturfag.

I Region Syddanmark er der i forbindelse med projektet foretaget en behovsanalyse. Her præsenteres resultaterne af denne. Behovsanalysen er tæt knyttet til både den aktuelle undervisningspraksis i natur, teknik og sundhed og til undervisernes fremtidige ønsker for undervisningspraksisen i natur, teknik og sundhed. Der vil desuden blive lagt fokus på kriterierne for udvælgelsen af faglige forløb, som omhandler en bred vifte af de aspekter og problematikker, som er forankret i aktuel forskning indenfor naturfagenes didaktik,

Resultaterne af disse analyser vil vise den eksisterende udvikling indenfor natur, teknik og sundhed i Region Syddanmark og samtidig belyse undervisernes fremadrettede ønsker. Udviklingsarbejdet involverer underviserne selv, hvilket skal denne basis for en lettere adgang til forsat, at ændre på egen praksis og dermed give bedre muligheder for underviserne for at deltage i didaktisk udvikling af egen praksis.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato15. jun. 2011
StatusUdgivet - 15. jun. 2011
BegivenhedNFSUN2011 - Linkjöping, Sverige
Varighed: 14. jun. 2011 → …

Konference

KonferenceNFSUN2011
LandSverige
ByLinkjöping
Periode14/06/2011 → …

Citer dette

Ahrenkiel, L., Auning, C., & Andersen, B. W. (2011). Naturfag til alle i Region Syddanmark: - fra børnehave til phd.. Poster session præsenteret på NFSUN2011, Linkjöping, Sverige.
Ahrenkiel, Linda ; Auning, Claus ; Andersen, Beth W. / Naturfag til alle i Region Syddanmark : - fra børnehave til phd. Poster session præsenteret på NFSUN2011, Linkjöping, Sverige.
@conference{9b8a3826ef9245108bbc6cb1cc0cac02,
title = "Naturfag til alle i Region Syddanmark: - fra b{\o}rnehave til phd.",
abstract = "Posteren vil pr{\ae}sentere projektet ProjektSyd - fra b{\o}rnehave til phd, som er et udviklingsprojekt i Region Syddanmark, Danmark. Udviklingsprojektet udspringer af den vigende interesse for naturfag, som opleves hos b{\aa}de danske og nordiske unge (Schreiner, C., & Sj{\o}berg, S. (2004). ProjektSyd - fra b{\o}rnehave til phd, er et samarbejdsprojekt mellem de formelle og de uformelle l{\ae}ringsmilj{\o}er, som har til form{\aa}l, at skabe et f{\ae}llesskab p{\aa} tv{\ae}rs af disse milj{\o}er, med sigte p{\aa} at {\ae}ndre elevernes opfattelse af de naturfaglige fag gennem samarbejde mellem de formelle og uformelle l{\ae}ringsmilj{\o}er (Stougaard B. et al, 2008; Andersen B. W. et al, 2008). Projektet har s{\ae}rlig fokus p{\aa} grundskolens {\ae}ldste klassetrin og ungdomsuddannelserne. Grundlaget for projektet udspringer fra Et f{\ae}lles l{\o}ft (Andersen, N.O, 2008). Det nationale center for undervisning i natur, teknik og sundhed (NTS) vil med projektet operere indenfor tre dimensioner: - En best practice dimmension, som udvikler, implementerer og evaluerer praktiske v{\ae}rkt{\o}jer og fagdidaktiske metoder, der skal fremme undervisningen og {\ae}ndre elevernes opfattelse af fag knyttet til natur, teknik og sundhed. - En vidensdeling dimension, hvor der arbejdes med at skabe et visuelt overblik over eksisterende indsatser, rettet mod undervisning i natur, teknik og sundhed. - En formidlings dimension, hvor der udvikles en offentlig tilg{\ae}ngelig scienceportal. M{\aa}let er, at involvere undervisere i design, implementering og evaluering af innovative undervisningsmaterialer og forl{\o}b, der omhandler en bred vifte af aspekter og problematikker i naturfag. I Region Syddanmark er der i forbindelse med projektet foretaget en behovsanalyse. Her pr{\ae}senteres resultaterne af denne. Behovsanalysen er t{\ae}t knyttet til b{\aa}de den aktuelle undervisningspraksis i natur, teknik og sundhed og til undervisernes fremtidige {\o}nsker for undervisningspraksisen i natur, teknik og sundhed. Der vil desuden blive lagt fokus p{\aa} kriterierne for udv{\ae}lgelsen af faglige forl{\o}b, som omhandler en bred vifte af de aspekter og problematikker, som er forankret i aktuel forskning indenfor naturfagenes didaktik, Resultaterne af disse analyser vil vise den eksisterende udvikling indenfor natur, teknik og sundhed i Region Syddanmark og samtidig belyse undervisernes fremadrettede {\o}nsker. Udviklingsarbejdet involverer underviserne selv, hvilket skal denne basis for en lettere adgang til forsat, at {\ae}ndre p{\aa} egen praksis og dermed give bedre muligheder for underviserne for at deltage i didaktisk udvikling af egen praksis.",
author = "Linda Ahrenkiel and Claus Auning and Andersen, {Beth W.}",
year = "2011",
month = "6",
day = "15",
language = "Dansk",
note = "NFSUN2011 ; Conference date: 14-06-2011",

}

Ahrenkiel, L, Auning, C & Andersen, BW 2011, 'Naturfag til alle i Region Syddanmark: - fra børnehave til phd.', NFSUN2011, Linkjöping, Sverige, 14/06/2011.

Naturfag til alle i Region Syddanmark : - fra børnehave til phd. / Ahrenkiel, Linda; Auning, Claus; Andersen, Beth W.

2011. Poster session præsenteret på NFSUN2011, Linkjöping, Sverige.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterFormidling

TY - CONF

T1 - Naturfag til alle i Region Syddanmark

T2 - - fra børnehave til phd.

AU - Ahrenkiel, Linda

AU - Auning, Claus

AU - Andersen, Beth W.

PY - 2011/6/15

Y1 - 2011/6/15

N2 - Posteren vil præsentere projektet ProjektSyd - fra børnehave til phd, som er et udviklingsprojekt i Region Syddanmark, Danmark. Udviklingsprojektet udspringer af den vigende interesse for naturfag, som opleves hos både danske og nordiske unge (Schreiner, C., & Sjøberg, S. (2004). ProjektSyd - fra børnehave til phd, er et samarbejdsprojekt mellem de formelle og de uformelle læringsmiljøer, som har til formål, at skabe et fællesskab på tværs af disse miljøer, med sigte på at ændre elevernes opfattelse af de naturfaglige fag gennem samarbejde mellem de formelle og uformelle læringsmiljøer (Stougaard B. et al, 2008; Andersen B. W. et al, 2008). Projektet har særlig fokus på grundskolens ældste klassetrin og ungdomsuddannelserne. Grundlaget for projektet udspringer fra Et fælles løft (Andersen, N.O, 2008). Det nationale center for undervisning i natur, teknik og sundhed (NTS) vil med projektet operere indenfor tre dimensioner: - En best practice dimmension, som udvikler, implementerer og evaluerer praktiske værktøjer og fagdidaktiske metoder, der skal fremme undervisningen og ændre elevernes opfattelse af fag knyttet til natur, teknik og sundhed. - En vidensdeling dimension, hvor der arbejdes med at skabe et visuelt overblik over eksisterende indsatser, rettet mod undervisning i natur, teknik og sundhed. - En formidlings dimension, hvor der udvikles en offentlig tilgængelig scienceportal. Målet er, at involvere undervisere i design, implementering og evaluering af innovative undervisningsmaterialer og forløb, der omhandler en bred vifte af aspekter og problematikker i naturfag. I Region Syddanmark er der i forbindelse med projektet foretaget en behovsanalyse. Her præsenteres resultaterne af denne. Behovsanalysen er tæt knyttet til både den aktuelle undervisningspraksis i natur, teknik og sundhed og til undervisernes fremtidige ønsker for undervisningspraksisen i natur, teknik og sundhed. Der vil desuden blive lagt fokus på kriterierne for udvælgelsen af faglige forløb, som omhandler en bred vifte af de aspekter og problematikker, som er forankret i aktuel forskning indenfor naturfagenes didaktik, Resultaterne af disse analyser vil vise den eksisterende udvikling indenfor natur, teknik og sundhed i Region Syddanmark og samtidig belyse undervisernes fremadrettede ønsker. Udviklingsarbejdet involverer underviserne selv, hvilket skal denne basis for en lettere adgang til forsat, at ændre på egen praksis og dermed give bedre muligheder for underviserne for at deltage i didaktisk udvikling af egen praksis.

AB - Posteren vil præsentere projektet ProjektSyd - fra børnehave til phd, som er et udviklingsprojekt i Region Syddanmark, Danmark. Udviklingsprojektet udspringer af den vigende interesse for naturfag, som opleves hos både danske og nordiske unge (Schreiner, C., & Sjøberg, S. (2004). ProjektSyd - fra børnehave til phd, er et samarbejdsprojekt mellem de formelle og de uformelle læringsmiljøer, som har til formål, at skabe et fællesskab på tværs af disse miljøer, med sigte på at ændre elevernes opfattelse af de naturfaglige fag gennem samarbejde mellem de formelle og uformelle læringsmiljøer (Stougaard B. et al, 2008; Andersen B. W. et al, 2008). Projektet har særlig fokus på grundskolens ældste klassetrin og ungdomsuddannelserne. Grundlaget for projektet udspringer fra Et fælles løft (Andersen, N.O, 2008). Det nationale center for undervisning i natur, teknik og sundhed (NTS) vil med projektet operere indenfor tre dimensioner: - En best practice dimmension, som udvikler, implementerer og evaluerer praktiske værktøjer og fagdidaktiske metoder, der skal fremme undervisningen og ændre elevernes opfattelse af fag knyttet til natur, teknik og sundhed. - En vidensdeling dimension, hvor der arbejdes med at skabe et visuelt overblik over eksisterende indsatser, rettet mod undervisning i natur, teknik og sundhed. - En formidlings dimension, hvor der udvikles en offentlig tilgængelig scienceportal. Målet er, at involvere undervisere i design, implementering og evaluering af innovative undervisningsmaterialer og forløb, der omhandler en bred vifte af aspekter og problematikker i naturfag. I Region Syddanmark er der i forbindelse med projektet foretaget en behovsanalyse. Her præsenteres resultaterne af denne. Behovsanalysen er tæt knyttet til både den aktuelle undervisningspraksis i natur, teknik og sundhed og til undervisernes fremtidige ønsker for undervisningspraksisen i natur, teknik og sundhed. Der vil desuden blive lagt fokus på kriterierne for udvælgelsen af faglige forløb, som omhandler en bred vifte af de aspekter og problematikker, som er forankret i aktuel forskning indenfor naturfagenes didaktik, Resultaterne af disse analyser vil vise den eksisterende udvikling indenfor natur, teknik og sundhed i Region Syddanmark og samtidig belyse undervisernes fremadrettede ønsker. Udviklingsarbejdet involverer underviserne selv, hvilket skal denne basis for en lettere adgang til forsat, at ændre på egen praksis og dermed give bedre muligheder for underviserne for at deltage i didaktisk udvikling af egen praksis.

M3 - Poster

ER -

Ahrenkiel L, Auning C, Andersen BW. Naturfag til alle i Region Syddanmark: - fra børnehave til phd.. 2011. Poster session præsenteret på NFSUN2011, Linkjöping, Sverige.