Når specialer gør en forskel: Om kollaborative arbejdsformer i virtuelle læringsmiljøer

Lone Dirckinck-Holmfeld, Torben Iversen, Ulla Konnerup, Merete Lindemann, Steener Oksbjerre, Torben Pihler, Marianne Riis, Dorte Smedegaard Schmidt

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogFormidling

Abstrakt

I denne antologi fremlægger og diskuterer en række forskere deres konkrete erfaring med og overvejelser over didaktisk design og brugen af digitale medier i forskellige undervisnings- og læringskontekster fra grundskole til universitetsniveau. Bogens tre dele behandler: Børns og unges brug af digitale medier, Sprog, matematik og billeder i it-didaktisk design samt It-didaktisk design i videregående uddannelser.

I artiklen Når specialer gør en forskel - om kollaborative arbejdsformer i virtuelle læringsmiljøer beskrives det, hvordan samarbejde om skrivning af masterspecialer på forskellig vis kan understøttes med brug af internettet. Specialeskrivning har traditionelt set været betragtet som en relativ individualiseret og til tider ensom proces. På masteruddannelsen i IKT og Læring har man søgt at kvalificere og effektivisere specialeskrivningen ved at lægge vægt på kollaborative arbejdsformer og disses understøttelse via virtuelle læringsmiljøer. Artiklen beretter om erfaringer fra dette arbejde med afsæt i tre specialegruppers konkrete erfaringer med, hvordan digitale medier kan bidrage til at understøtte nye måder at skrive speciale og samarbejde på.

OriginalsprogDansk
TitelDigitale medier og didaktisk design : Brug, erfaring og forskning
RedaktørerLars Birch Andreasen, Bente Meyer, Pernille Rattleff
Antal sider23
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDanmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Publikationsdato2008
Udgave1
Sider169-191
ISBN (Trykt)978-87-7684-222-2
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • IKT
  • Kollaborativ arbejdsform
  • Virtuel læringsmiljø
  • Masterspeciale

Citationsformater