”Når hver dag er dommedag, bliver dommedag hverdag”

- økoeskapisme og klasserejse i Carl Frode Tiller: Begyndelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Måske er det lidt en tilsnigelse at kalde Carl Frode Tillers kritikerroste roman Begyndelser fra 2017 en økokritisk roman, i hvert fald er det så en lidt underlig økokritisk roman. Den centrale protagonist og jeg-fortæller, den midaldrende Terje, er godt nok en ihærdig og ivrig miljøforkæmper og bruger det meste af sit liv på at bevæge sig rundt i skoven og redde truet dyre og planteliv. Men som jeg vil vise i det følgende, fungerer kærligheden til og de finurlige beskrivelser af naturen også, og måske mest, som en art eskapistisk manøvre, som har til hensigt at give ham helle fra det krævende sociale liv omkring ham. Økokritikken, som praktiseres i romanen, optræder altså her som en slags dækhistorie, eller som en avanceret psykologisk forsvarsmekanisme. Romanens budskab er meget lidt et opråb til den enkelte om at spare på naturressourcerne, snarere bliver Terjes tilknytning til naturen et manipulerende element i en individpsykologisk fortælling om erfaringer og konsekvenser af at vokse op med en psykisk syg mor og ikke mindst vokse ud af den underklasse, som det massive svigt er grundet i.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSPRING - tidsskrift for moderne dansk litteratur
Antal sider11
ISSN0906-9976
StatusAfsendt - 25. okt. 2019

Emneord

  • klasserejse
  • økokritik

Citer dette

@article{f3eae13e0805432b9bc8735caf01b263,
title = "”N{\aa}r hver dag er dommedag, bliver dommedag hverdag”: - {\o}koeskapisme og klasserejse i Carl Frode Tiller: Begyndelser",
abstract = "M{\aa}ske er det lidt en tilsnigelse at kalde Carl Frode Tillers kritikerroste roman Begyndelser fra 2017 en {\o}kokritisk roman, i hvert fald er det s{\aa} en lidt underlig {\o}kokritisk roman. Den centrale protagonist og jeg-fort{\ae}ller, den midaldrende Terje, er godt nok en ih{\ae}rdig og ivrig milj{\o}fork{\ae}mper og bruger det meste af sit liv p{\aa} at bev{\ae}ge sig rundt i skoven og redde truet dyre og planteliv. Men som jeg vil vise i det f{\o}lgende, fungerer k{\ae}rligheden til og de finurlige beskrivelser af naturen ogs{\aa}, og m{\aa}ske mest, som en art eskapistisk man{\o}vre, som har til hensigt at give ham helle fra det kr{\ae}vende sociale liv omkring ham. {\O}kokritikken, som praktiseres i romanen, optr{\ae}der alts{\aa} her som en slags d{\ae}khistorie, eller som en avanceret psykologisk forsvarsmekanisme. Romanens budskab er meget lidt et opr{\aa}b til den enkelte om at spare p{\aa} naturressourcerne, snarere bliver Terjes tilknytning til naturen et manipulerende element i en individpsykologisk fort{\ae}lling om erfaringer og konsekvenser af at vokse op med en psykisk syg mor og ikke mindst vokse ud af den underklasse, som det massive svigt er grundet i.",
keywords = "klasserejse, {\o}kokritik",
author = "Camilla Schwartz",
year = "2019",
month = "10",
day = "25",
language = "Dansk",
journal = "SPRING - tidsskrift for moderne dansk litteratur",
issn = "0906-9976",
publisher = "Forlaget Spring",

}

TY - JOUR

T1 - ”Når hver dag er dommedag, bliver dommedag hverdag”

T2 - - økoeskapisme og klasserejse i Carl Frode Tiller: Begyndelser

AU - Schwartz, Camilla

PY - 2019/10/25

Y1 - 2019/10/25

N2 - Måske er det lidt en tilsnigelse at kalde Carl Frode Tillers kritikerroste roman Begyndelser fra 2017 en økokritisk roman, i hvert fald er det så en lidt underlig økokritisk roman. Den centrale protagonist og jeg-fortæller, den midaldrende Terje, er godt nok en ihærdig og ivrig miljøforkæmper og bruger det meste af sit liv på at bevæge sig rundt i skoven og redde truet dyre og planteliv. Men som jeg vil vise i det følgende, fungerer kærligheden til og de finurlige beskrivelser af naturen også, og måske mest, som en art eskapistisk manøvre, som har til hensigt at give ham helle fra det krævende sociale liv omkring ham. Økokritikken, som praktiseres i romanen, optræder altså her som en slags dækhistorie, eller som en avanceret psykologisk forsvarsmekanisme. Romanens budskab er meget lidt et opråb til den enkelte om at spare på naturressourcerne, snarere bliver Terjes tilknytning til naturen et manipulerende element i en individpsykologisk fortælling om erfaringer og konsekvenser af at vokse op med en psykisk syg mor og ikke mindst vokse ud af den underklasse, som det massive svigt er grundet i.

AB - Måske er det lidt en tilsnigelse at kalde Carl Frode Tillers kritikerroste roman Begyndelser fra 2017 en økokritisk roman, i hvert fald er det så en lidt underlig økokritisk roman. Den centrale protagonist og jeg-fortæller, den midaldrende Terje, er godt nok en ihærdig og ivrig miljøforkæmper og bruger det meste af sit liv på at bevæge sig rundt i skoven og redde truet dyre og planteliv. Men som jeg vil vise i det følgende, fungerer kærligheden til og de finurlige beskrivelser af naturen også, og måske mest, som en art eskapistisk manøvre, som har til hensigt at give ham helle fra det krævende sociale liv omkring ham. Økokritikken, som praktiseres i romanen, optræder altså her som en slags dækhistorie, eller som en avanceret psykologisk forsvarsmekanisme. Romanens budskab er meget lidt et opråb til den enkelte om at spare på naturressourcerne, snarere bliver Terjes tilknytning til naturen et manipulerende element i en individpsykologisk fortælling om erfaringer og konsekvenser af at vokse op med en psykisk syg mor og ikke mindst vokse ud af den underklasse, som det massive svigt er grundet i.

KW - klasserejse

KW - økokritik

M3 - Tidsskriftartikel

JO - SPRING - tidsskrift for moderne dansk litteratur

JF - SPRING - tidsskrift for moderne dansk litteratur

SN - 0906-9976

ER -