Mundtlig fortolkning - kreativ praksis i litteratur- og sprogundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen forklarer den teoretiske baggrund og viser eksperiment og resultater fra udviklingen af en ny didaktik for sprog- og litteraturunderundervisning på ungdoms- og voksenniveau. Ved en klasses fælles studier af mundtlige fremførelser af en tekst og efterfølgende respons og diskussion aktiveres almene kropslige og kommunikative kompetencer – ved kreativ formning af lydens mening forhandler man tekstens tolkninger og muligheder. Det kræver ritualiseret respons, vejledning og lytteundervisning. Undervisningseksperiment på ungdomsuddannelser og mikro-analyse og en Bachtin-inspireret sprogbrugsanalyse af video- og lyddata af helklassedialogen herfra udgør materiale og analysemetode for artiklens forslag til sprog- og litteraturstudier med flere formål: 1) At fremme elevernes sproglige metabevidsthed og litterære kompetence, især styrkes studiet af fortællerstemme og -synsvinkel. 2) At give underviseren redskab til at forme udforskende helklassedialog, kreativ problembaseret undervisning på fagligt højt niveau. 3) Et pædagogisk biprodukt viste sig endvidere at være skabelse af en undervisningspraksis for studier af kulturel egenart, en øget opmærksomhed for fællesskabet og elevernes forskellighed i den objektiverede identitet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftActa Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid
Vol/bind6
Udgave nummer1
ISSN1504-9922
StatusUdgivet - jun. 2012

Emneord

  • Sprog- og litteraturundervisning; Litteratur i flerkulturelt perspektiv; Lytning og undervisning i mundtlighed

Citer dette

@article{92db297a79714c4186fc9ce5701ffe70,
title = "Mundtlig fortolkning - kreativ praksis i litteratur- og sprogundervisning",
abstract = "Artiklen forklarer den teoretiske baggrund og viser eksperiment og resultater fra udviklingen af en ny didaktik for sprog- og litteraturunderundervisning p{\aa} ungdoms- og voksenniveau. Ved en klasses f{\ae}lles studier af mundtlige fremf{\o}relser af en tekst og efterf{\o}lgende respons og diskussion aktiveres almene kropslige og kommunikative kompetencer – ved kreativ formning af lydens mening forhandler man tekstens tolkninger og muligheder. Det kr{\ae}ver ritualiseret respons, vejledning og lytteundervisning. Undervisningseksperiment p{\aa} ungdomsuddannelser og mikro-analyse og en Bachtin-inspireret sprogbrugsanalyse af video- og lyddata af helklassedialogen herfra udg{\o}r materiale og analysemetode for artiklens forslag til sprog- og litteraturstudier med flere form{\aa}l: 1) At fremme elevernes sproglige metabevidsthed og litter{\ae}re kompetence, is{\ae}r styrkes studiet af fort{\ae}llerstemme og -synsvinkel. 2) At give underviseren redskab til at forme udforskende helklassedialog, kreativ problembaseret undervisning p{\aa} fagligt h{\o}jt niveau. 3) Et p{\ae}dagogisk biprodukt viste sig endvidere at v{\ae}re skabelse af en undervisningspraksis for studier af kulturel egenart, en {\o}get opm{\ae}rksomhed for f{\ae}llesskabet og elevernes forskellighed i den objektiverede identitet.",
keywords = "Sprog- og litteraturundervisning; Litteratur i flerkulturelt perspektiv; Lytning og undervisning i mundtlighed",
author = "Tina H{\o}egh",
year = "2012",
month = "6",
language = "Dansk",
volume = "6",
journal = "Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid",
issn = "1504-9922",
publisher = "Acta Didactica Norge",
number = "1",

}

Mundtlig fortolkning - kreativ praksis i litteratur- og sprogundervisning. / Høegh, Tina.

I: Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid, Bind 6, Nr. 1, 06.2012.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Mundtlig fortolkning - kreativ praksis i litteratur- og sprogundervisning

AU - Høegh, Tina

PY - 2012/6

Y1 - 2012/6

N2 - Artiklen forklarer den teoretiske baggrund og viser eksperiment og resultater fra udviklingen af en ny didaktik for sprog- og litteraturunderundervisning på ungdoms- og voksenniveau. Ved en klasses fælles studier af mundtlige fremførelser af en tekst og efterfølgende respons og diskussion aktiveres almene kropslige og kommunikative kompetencer – ved kreativ formning af lydens mening forhandler man tekstens tolkninger og muligheder. Det kræver ritualiseret respons, vejledning og lytteundervisning. Undervisningseksperiment på ungdomsuddannelser og mikro-analyse og en Bachtin-inspireret sprogbrugsanalyse af video- og lyddata af helklassedialogen herfra udgør materiale og analysemetode for artiklens forslag til sprog- og litteraturstudier med flere formål: 1) At fremme elevernes sproglige metabevidsthed og litterære kompetence, især styrkes studiet af fortællerstemme og -synsvinkel. 2) At give underviseren redskab til at forme udforskende helklassedialog, kreativ problembaseret undervisning på fagligt højt niveau. 3) Et pædagogisk biprodukt viste sig endvidere at være skabelse af en undervisningspraksis for studier af kulturel egenart, en øget opmærksomhed for fællesskabet og elevernes forskellighed i den objektiverede identitet.

AB - Artiklen forklarer den teoretiske baggrund og viser eksperiment og resultater fra udviklingen af en ny didaktik for sprog- og litteraturunderundervisning på ungdoms- og voksenniveau. Ved en klasses fælles studier af mundtlige fremførelser af en tekst og efterfølgende respons og diskussion aktiveres almene kropslige og kommunikative kompetencer – ved kreativ formning af lydens mening forhandler man tekstens tolkninger og muligheder. Det kræver ritualiseret respons, vejledning og lytteundervisning. Undervisningseksperiment på ungdomsuddannelser og mikro-analyse og en Bachtin-inspireret sprogbrugsanalyse af video- og lyddata af helklassedialogen herfra udgør materiale og analysemetode for artiklens forslag til sprog- og litteraturstudier med flere formål: 1) At fremme elevernes sproglige metabevidsthed og litterære kompetence, især styrkes studiet af fortællerstemme og -synsvinkel. 2) At give underviseren redskab til at forme udforskende helklassedialog, kreativ problembaseret undervisning på fagligt højt niveau. 3) Et pædagogisk biprodukt viste sig endvidere at være skabelse af en undervisningspraksis for studier af kulturel egenart, en øget opmærksomhed for fællesskabet og elevernes forskellighed i den objektiverede identitet.

KW - Sprog- og litteraturundervisning; Litteratur i flerkulturelt perspektiv; Lytning og undervisning i mundtlighed

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 6

JO - Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid

JF - Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid

SN - 1504-9922

IS - 1

ER -