Motivation og refleksion i e-learning: En begrebslig ramme

Gunver Majgaard, Anni Thisted

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskning

Abstract

Hvad sker der med motivation og refleksion, når individuel læring understøttes af digitale medier? Individuel læring giver en række begrænsninger på grund af manglende samspil med andre kursister, men samtidig giver digitale læringsmedier muligheder for bevidst at arbejde med læringsstile, spilelementer (serious gaming) og opslugthed (flow) og dermed et grundlag for at stimulere refleksion og motivation.

Målet med artiklen er at give inspiration til praktikere, som udvikler e-learning til individuelt brug, og som ønsker at gøre e-learning engagerende og motiverende og samtidig opnå væsentlig læringsdybde.  

Artiklen giver en introduktion til udvalgte teoretikere, som arbejder med motivation og opslugthed og er krydret med eksempler fra en undersøgelse af en individuel e-learning-applikation fra den finansielle sektor, som understøtter social stimulation. Applikationen er udviklet med henblik på at være motiverende. Undersøgelsen viser, at det bestemt er muligt af optimere læringen vha. motiverende elementer. Det viste sig dog svært at få de lærende til at reflektere over deres egen læring, samt at gøre dem bevidst skabende og kreative i deres læreproces.

OriginalsprogDansk
TitelIKT og læring : reflekteret praksis
RedaktørerUlla Konnerup, Marianne Riis
Antal sider19
UdgivelsesstedAUC
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2009
Sider81-100
ISBN (Trykt)978-87-7307-969-0
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • læring
  • e-læring
  • adaptive systemer
  • serious games

Citationsformater