Mobilens (u)muligheder: forskningsfund fra et forsøgs- og udviklingsprojekt

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

Abstrakt

Folke- og gymnasieskoler eksperimenter i disse år med at anskaffe mobiltelefoner til hele klasser. Målet er at eksperimentere med at integrere mobilen i undervisningen og skolekulturen mere bredt forstået. Men giver det egentlig mening i forhold til fagligheden? Er det noget eleverne er interesseret i? Er det noget lærerne er med på? Er det muligt inden for læreplanernes rammer, og hvad siger Undervisningsministeriet om den slags? Hvordan hænger ny mobilteknologi, didaktik og læring sammen? Hvilke barrierer vil en mobildidaktik møde i praksis? Hvad foregår der internationalt inden for dette forskningsområde?
Med udgangspunkt i analyser af forsøgs- og udviklingsprojektet M-læring i gymnasiet, som finder sted i en handelsgymnasiumklasse på IBC i Kolding, hvor alle elever og lærere har fået iPhones, lægges der op til svar på disse spørgsmål. Der vil blive lagt særlig vægt på de fagdidaktiske forandringsprocesser der ser ud til at blive muliggjort i fag som dansk, engelsk, samfundsfag, matematik, afsætning og virksomhedsøkonomi. Samtidig sættes projektet ind i en bredere mediepædagogisk forståelsesramme.
Oplægget hænger sammen med en efterfølgende workshop hvor lærere og elever fra iPhone-klassen på IBC præsenterer deres erfaringer. Som appetitvækker kan man læse en artikel i magasinet Systimes om projektet.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato10. nov. 2010
StatusUdgivet - 10. nov. 2010

Bibliografisk note

Oplæg i 1 time. Cirka 150 tilhørere til præsentation. Mere om oplæg her: http://uddannelsesforum2010.emu.dk/nyheder/artikler/101110uddannelsesforum2.html

Emneord

  • mobil læring
  • mobile learning
  • mediepædagogik
  • media pedagogy
  • itpædagogik
  • ICT pedagogy
  • fagdidaktik
  • curriculum studies
  • håndholdt læring
  • handheld learning

Citationsformater