Mobil læring på danske universiteter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

Tallene for 2012 taler for sig selv. Ca. 60 % af den voksne, danske befolkning ejer en smartphone og hele 75 % af de 15-34 årige (FDB Analyse, 2012). Andelen af befolkningen, der anvender en mobiltelefon til at gå på nettet er mere end fordoblet i løbet af 2 år (fra 23 % i 2010 til 55 % i 2012), ligesom de mobile aktiviteter har ændret sig mod en mere intensiv anvendelse af apps, sociale netværk, e-bøger og andre former for interaktive multimedier (Danmarks Statistik, 2012; Pew Internet, 2012; GSMA, 2011). 20 % af befolkningen ejer nu også en tablet-pc og denne andel er i kraftig vækst (FDB Analyse, 2012). Både på danske gymnasier og i universitetssammenhæng ser man ligeledes en stigende interesse for den mobile teknologi og dens anvendelse i undervisningen.

Uddannelsesinstitutionerne ønsker bl.a. at tilbyde fleksibel adgang til undervisningsmaterialer samt at understøtte aktiv og studenter-centreret læring (Odder Gymnasium, 2012; Johnson et al., 2012; Johnson et al., 2013), og de studerende ønsker at gøre brug af de devices, der allerede er en naturlig del af deres andre gøremål og uformelle læringsaktiviteter (Uys, 2012; Johnson et al., 2013; GSMA, 2011)[1]. Alt dette giver helt nye udfordringer og muligheder for universitetsundervisningen, for selvom teknologien er flittigt brugt til fx underholdning, kommunikation og informationssøgning, er det ikke altid klart, hvorledes den bedst kan benyttes til undervisningsaktiviteter. Det er derfor med fornøjelse, at vi i dette nummer af LOM kan præsentere en samling af artikler med dugfriske erfaringer om brugen af mobil teknologi i undervisningen. Artiklerne beretter om gode erfaringer ved brug af mobile teknologier såvel som udfordringer og barrierer. Du kan finde konkrete eksempler på, hvordan teknologien er blevet anvendt til forskellige undervisningsaktiviteter så som forelæsninger, til vejledning, i forbindelse med eksamen og i laboratorieundervisning, ligesom flere af teknologiens undervisningsmæssige potentialer (såkaldte “affordances”, jf. Norman, 1988) bliver identificeret. Vi håber på, at dette nummer kan være med til at give et klarere billede af, hvad mobil læring er, og herunder også, hvad der kendetegner teknologien.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind6
Udgave nummer10
Sider (fra-til)1-9
Antal sider9
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • mobil læring
  • it
  • medier
  • universitetspædagogik

Citer dette

Christensen, Inger-Marie F. ; Godsk, Mikkel. / Mobil læring på danske universiteter. I: Læring og Medier. 2013 ; Bind 6, Nr. 10. s. 1-9.
@article{044de05a036349739ad786d4efa1b7df,
title = "Mobil l{\ae}ring p{\aa} danske universiteter",
abstract = "Tallene for 2012 taler for sig selv. Ca. 60 {\%} af den voksne, danske befolkning ejer en smartphone og hele 75 {\%} af de 15-34 {\aa}rige (FDB Analyse, 2012). Andelen af befolkningen, der anvender en mobiltelefon til at g{\aa} p{\aa} nettet er mere end fordoblet i l{\o}bet af 2 {\aa}r (fra 23 {\%} i 2010 til 55 {\%} i 2012), ligesom de mobile aktiviteter har {\ae}ndret sig mod en mere intensiv anvendelse af apps, sociale netv{\ae}rk, e-b{\o}ger og andre former for interaktive multimedier (Danmarks Statistik, 2012; Pew Internet, 2012; GSMA, 2011). 20 {\%} af befolkningen ejer nu ogs{\aa} en tablet-pc og denne andel er i kraftig v{\ae}kst (FDB Analyse, 2012). B{\aa}de p{\aa} danske gymnasier og i universitetssammenh{\ae}ng ser man ligeledes en stigende interesse for den mobile teknologi og dens anvendelse i undervisningen.Uddannelsesinstitutionerne {\o}nsker bl.a. at tilbyde fleksibel adgang til undervisningsmaterialer samt at underst{\o}tte aktiv og studenter-centreret l{\ae}ring (Odder Gymnasium, 2012; Johnson et al., 2012; Johnson et al., 2013), og de studerende {\o}nsker at g{\o}re brug af de devices, der allerede er en naturlig del af deres andre g{\o}rem{\aa}l og uformelle l{\ae}ringsaktiviteter (Uys, 2012; Johnson et al., 2013; GSMA, 2011)[1]. Alt dette giver helt nye udfordringer og muligheder for universitetsundervisningen, for selvom teknologien er flittigt brugt til fx underholdning, kommunikation og informationss{\o}gning, er det ikke altid klart, hvorledes den bedst kan benyttes til undervisningsaktiviteter. Det er derfor med forn{\o}jelse, at vi i dette nummer af LOM kan pr{\ae}sentere en samling af artikler med dugfriske erfaringer om brugen af mobil teknologi i undervisningen. Artiklerne beretter om gode erfaringer ved brug af mobile teknologier s{\aa}vel som udfordringer og barrierer. Du kan finde konkrete eksempler p{\aa}, hvordan teknologien er blevet anvendt til forskellige undervisningsaktiviteter s{\aa} som forel{\ae}sninger, til vejledning, i forbindelse med eksamen og i laboratorieundervisning, ligesom flere af teknologiens undervisningsm{\ae}ssige potentialer (s{\aa}kaldte “affordances”, jf. Norman, 1988) bliver identificeret. Vi h{\aa}ber p{\aa}, at dette nummer kan v{\ae}re med til at give et klarere billede af, hvad mobil l{\ae}ring er, og herunder ogs{\aa}, hvad der kendetegner teknologien.",
keywords = "mobil l{\ae}ring, it, medier, universitetsp{\ae}dagogik",
author = "Christensen, {Inger-Marie F.} and Mikkel Godsk",
year = "2013",
language = "Dansk",
volume = "6",
pages = "1--9",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "10",

}

Mobil læring på danske universiteter. / Christensen, Inger-Marie F.; Godsk, Mikkel.

I: Læring og Medier, Bind 6, Nr. 10, 2013, s. 1-9.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Mobil læring på danske universiteter

AU - Christensen, Inger-Marie F.

AU - Godsk, Mikkel

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Tallene for 2012 taler for sig selv. Ca. 60 % af den voksne, danske befolkning ejer en smartphone og hele 75 % af de 15-34 årige (FDB Analyse, 2012). Andelen af befolkningen, der anvender en mobiltelefon til at gå på nettet er mere end fordoblet i løbet af 2 år (fra 23 % i 2010 til 55 % i 2012), ligesom de mobile aktiviteter har ændret sig mod en mere intensiv anvendelse af apps, sociale netværk, e-bøger og andre former for interaktive multimedier (Danmarks Statistik, 2012; Pew Internet, 2012; GSMA, 2011). 20 % af befolkningen ejer nu også en tablet-pc og denne andel er i kraftig vækst (FDB Analyse, 2012). Både på danske gymnasier og i universitetssammenhæng ser man ligeledes en stigende interesse for den mobile teknologi og dens anvendelse i undervisningen.Uddannelsesinstitutionerne ønsker bl.a. at tilbyde fleksibel adgang til undervisningsmaterialer samt at understøtte aktiv og studenter-centreret læring (Odder Gymnasium, 2012; Johnson et al., 2012; Johnson et al., 2013), og de studerende ønsker at gøre brug af de devices, der allerede er en naturlig del af deres andre gøremål og uformelle læringsaktiviteter (Uys, 2012; Johnson et al., 2013; GSMA, 2011)[1]. Alt dette giver helt nye udfordringer og muligheder for universitetsundervisningen, for selvom teknologien er flittigt brugt til fx underholdning, kommunikation og informationssøgning, er det ikke altid klart, hvorledes den bedst kan benyttes til undervisningsaktiviteter. Det er derfor med fornøjelse, at vi i dette nummer af LOM kan præsentere en samling af artikler med dugfriske erfaringer om brugen af mobil teknologi i undervisningen. Artiklerne beretter om gode erfaringer ved brug af mobile teknologier såvel som udfordringer og barrierer. Du kan finde konkrete eksempler på, hvordan teknologien er blevet anvendt til forskellige undervisningsaktiviteter så som forelæsninger, til vejledning, i forbindelse med eksamen og i laboratorieundervisning, ligesom flere af teknologiens undervisningsmæssige potentialer (såkaldte “affordances”, jf. Norman, 1988) bliver identificeret. Vi håber på, at dette nummer kan være med til at give et klarere billede af, hvad mobil læring er, og herunder også, hvad der kendetegner teknologien.

AB - Tallene for 2012 taler for sig selv. Ca. 60 % af den voksne, danske befolkning ejer en smartphone og hele 75 % af de 15-34 årige (FDB Analyse, 2012). Andelen af befolkningen, der anvender en mobiltelefon til at gå på nettet er mere end fordoblet i løbet af 2 år (fra 23 % i 2010 til 55 % i 2012), ligesom de mobile aktiviteter har ændret sig mod en mere intensiv anvendelse af apps, sociale netværk, e-bøger og andre former for interaktive multimedier (Danmarks Statistik, 2012; Pew Internet, 2012; GSMA, 2011). 20 % af befolkningen ejer nu også en tablet-pc og denne andel er i kraftig vækst (FDB Analyse, 2012). Både på danske gymnasier og i universitetssammenhæng ser man ligeledes en stigende interesse for den mobile teknologi og dens anvendelse i undervisningen.Uddannelsesinstitutionerne ønsker bl.a. at tilbyde fleksibel adgang til undervisningsmaterialer samt at understøtte aktiv og studenter-centreret læring (Odder Gymnasium, 2012; Johnson et al., 2012; Johnson et al., 2013), og de studerende ønsker at gøre brug af de devices, der allerede er en naturlig del af deres andre gøremål og uformelle læringsaktiviteter (Uys, 2012; Johnson et al., 2013; GSMA, 2011)[1]. Alt dette giver helt nye udfordringer og muligheder for universitetsundervisningen, for selvom teknologien er flittigt brugt til fx underholdning, kommunikation og informationssøgning, er det ikke altid klart, hvorledes den bedst kan benyttes til undervisningsaktiviteter. Det er derfor med fornøjelse, at vi i dette nummer af LOM kan præsentere en samling af artikler med dugfriske erfaringer om brugen af mobil teknologi i undervisningen. Artiklerne beretter om gode erfaringer ved brug af mobile teknologier såvel som udfordringer og barrierer. Du kan finde konkrete eksempler på, hvordan teknologien er blevet anvendt til forskellige undervisningsaktiviteter så som forelæsninger, til vejledning, i forbindelse med eksamen og i laboratorieundervisning, ligesom flere af teknologiens undervisningsmæssige potentialer (såkaldte “affordances”, jf. Norman, 1988) bliver identificeret. Vi håber på, at dette nummer kan være med til at give et klarere billede af, hvad mobil læring er, og herunder også, hvad der kendetegner teknologien.

KW - mobil læring

KW - it

KW - medier

KW - universitetspædagogik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 6

SP - 1

EP - 9

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 10

ER -