Midtpunkt: Til forsvar for argumentet (Muhammed-tegningerne)

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AvisartikelFormidling

Resumé

JEG TROR, de fleste af os i vore dagligdags liv har oplevet

at stå over for folk, hvis verdensanskuelse er os fremmed.

Det være sig på arbejdspladsen, i foreningslivet, blandt

naboer eller slægtninge.

Vi forsøger at kommunikere, men den andens logik er så fjern

fra vores, at ethvert forsøg på fælles forståelse synes umulig.

Det er der ikke noget unormalt i, og sædvanligvis undgår man

konflikter ved at tale om vejret o.lign. Eller man simulerer

enighed. Eller undgår simpelthen hinanden.

I tilfældet Muhammed-tegningerne står jeg igen med denne

velkendte fornemmelse. Som så mange har givet udtryk for -

muslimer såvel som danskere - er det beklageligt, at

tegningerne har stødt så mange. Ord som "mangel på respekt",

"sårede religiøse følelser" og "vestlig arrogance" går igen. Det

er forståeligt. Alligevel er min logik sat skakmat.

Kulturrelativisme forstået som en interesse for andre kulturer end ens egen er roden til al fredelig sameksistens.

Men - som jeg ser det - er kulturrelativisme ikke lig med, at vi ikke kræver argumentation fra visse grupper.

At vi i dette tilfælde ikke kræver samme, redelige argumentation fra muslimske trossamfund for, hvorfor JP

ikke måtte offentliggøre tegningerne, som vi højst sandsynligt ville forvente af andre (f.eks. herboende

hinduer, buddhister, indre missionsfolk eller sidste dages kristne), i fald JP offentliggjorde tegninger af Jesus,

Brahma eller Buddha - se, det er virkelig en gåde. Hvis det bliver gængs praksis, har videnskabelig tænkning

og praksis i dette land spillet fallit.

OriginalsprogDansk
TidsskriftMorgenavisen Jyllands-Posten
Sider (fra-til)8-8
Antal sider1
ISSN0109-1182
StatusUdgivet - 16. feb. 2006

Citer dette

@article{89f46eb0ce9c11dc8674000ea68e967b,
title = "Midtpunkt: Til forsvar for argumentet (Muhammed-tegningerne)",
abstract = "JEG TROR, de fleste af os i vore dagligdags liv har oplevetat st{\aa} over for folk, hvis verdensanskuelse er os fremmed.Det v{\ae}re sig p{\aa} arbejdspladsen, i foreningslivet, blandtnaboer eller sl{\ae}gtninge.Vi fors{\o}ger at kommunikere, men den andens logik er s{\aa} fjernfra vores, at ethvert fors{\o}g p{\aa} f{\ae}lles forst{\aa}else synes umulig.Det er der ikke noget unormalt i, og s{\ae}dvanligvis undg{\aa}r mankonflikter ved at tale om vejret o.lign. Eller man simulererenighed. Eller undg{\aa}r simpelthen hinanden.I tilf{\ae}ldet Muhammed-tegningerne st{\aa}r jeg igen med dennevelkendte fornemmelse. Som s{\aa} mange har givet udtryk for -muslimer s{\aa}vel som danskere - er det beklageligt, attegningerne har st{\o}dt s{\aa} mange. Ord som {"}mangel p{\aa} respekt{"},{"}s{\aa}rede religi{\o}se f{\o}lelser{"} og {"}vestlig arrogance{"} g{\aa}r igen. Deter forst{\aa}eligt. Alligevel er min logik sat skakmat.Kulturrelativisme forst{\aa}et som en interesse for andre kulturer end ens egen er roden til al fredelig sameksistens. Men - som jeg ser det - er kulturrelativisme ikke lig med, at vi ikke kr{\ae}ver argumentation fra visse grupper.At vi i dette tilf{\ae}lde ikke kr{\ae}ver samme, redelige argumentation fra muslimske trossamfund for, hvorfor JPikke m{\aa}tte offentligg{\o}re tegningerne, som vi h{\o}jst sandsynligt ville forvente af andre (f.eks. herboendehinduer, buddhister, indre missionsfolk eller sidste dages kristne), i fald JP offentliggjorde tegninger af Jesus,Brahma eller Buddha - se, det er virkelig en g{\aa}de. Hvis det bliver g{\ae}ngs praksis, har videnskabelig t{\ae}nkningog praksis i dette land spillet fallit.",
author = "Svendsen, {Gunnar Lind Haase}",
year = "2006",
month = "2",
day = "16",
language = "Dansk",
pages = "8--8",
journal = "Jyllands-Posten",
issn = "0109-1182",
publisher = "JP/Politikens Hus A/S",

}

Midtpunkt : Til forsvar for argumentet (Muhammed-tegningerne). / Svendsen, Gunnar Lind Haase.

I: Morgenavisen Jyllands-Posten, 16.02.2006, s. 8-8 .

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AvisartikelFormidling

TY - INPR

T1 - Midtpunkt

T2 - Til forsvar for argumentet (Muhammed-tegningerne)

AU - Svendsen, Gunnar Lind Haase

PY - 2006/2/16

Y1 - 2006/2/16

N2 - JEG TROR, de fleste af os i vore dagligdags liv har oplevetat stå over for folk, hvis verdensanskuelse er os fremmed.Det være sig på arbejdspladsen, i foreningslivet, blandtnaboer eller slægtninge.Vi forsøger at kommunikere, men den andens logik er så fjernfra vores, at ethvert forsøg på fælles forståelse synes umulig.Det er der ikke noget unormalt i, og sædvanligvis undgår mankonflikter ved at tale om vejret o.lign. Eller man simulererenighed. Eller undgår simpelthen hinanden.I tilfældet Muhammed-tegningerne står jeg igen med dennevelkendte fornemmelse. Som så mange har givet udtryk for -muslimer såvel som danskere - er det beklageligt, attegningerne har stødt så mange. Ord som "mangel på respekt","sårede religiøse følelser" og "vestlig arrogance" går igen. Deter forståeligt. Alligevel er min logik sat skakmat.Kulturrelativisme forstået som en interesse for andre kulturer end ens egen er roden til al fredelig sameksistens. Men - som jeg ser det - er kulturrelativisme ikke lig med, at vi ikke kræver argumentation fra visse grupper.At vi i dette tilfælde ikke kræver samme, redelige argumentation fra muslimske trossamfund for, hvorfor JPikke måtte offentliggøre tegningerne, som vi højst sandsynligt ville forvente af andre (f.eks. herboendehinduer, buddhister, indre missionsfolk eller sidste dages kristne), i fald JP offentliggjorde tegninger af Jesus,Brahma eller Buddha - se, det er virkelig en gåde. Hvis det bliver gængs praksis, har videnskabelig tænkningog praksis i dette land spillet fallit.

AB - JEG TROR, de fleste af os i vore dagligdags liv har oplevetat stå over for folk, hvis verdensanskuelse er os fremmed.Det være sig på arbejdspladsen, i foreningslivet, blandtnaboer eller slægtninge.Vi forsøger at kommunikere, men den andens logik er så fjernfra vores, at ethvert forsøg på fælles forståelse synes umulig.Det er der ikke noget unormalt i, og sædvanligvis undgår mankonflikter ved at tale om vejret o.lign. Eller man simulererenighed. Eller undgår simpelthen hinanden.I tilfældet Muhammed-tegningerne står jeg igen med dennevelkendte fornemmelse. Som så mange har givet udtryk for -muslimer såvel som danskere - er det beklageligt, attegningerne har stødt så mange. Ord som "mangel på respekt","sårede religiøse følelser" og "vestlig arrogance" går igen. Deter forståeligt. Alligevel er min logik sat skakmat.Kulturrelativisme forstået som en interesse for andre kulturer end ens egen er roden til al fredelig sameksistens. Men - som jeg ser det - er kulturrelativisme ikke lig med, at vi ikke kræver argumentation fra visse grupper.At vi i dette tilfælde ikke kræver samme, redelige argumentation fra muslimske trossamfund for, hvorfor JPikke måtte offentliggøre tegningerne, som vi højst sandsynligt ville forvente af andre (f.eks. herboendehinduer, buddhister, indre missionsfolk eller sidste dages kristne), i fald JP offentliggjorde tegninger af Jesus,Brahma eller Buddha - se, det er virkelig en gåde. Hvis det bliver gængs praksis, har videnskabelig tænkningog praksis i dette land spillet fallit.

M3 - Bidrag til avis - Avisartikel

SP - 8

EP - 8

JO - Jyllands-Posten

JF - Jyllands-Posten

SN - 0109-1182

ER -