Mening og virkelighed

Husserls transcendentalfilosofi, noemaet og diskussionen mellem semantisk internalisme og eksternalisme

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Husserls transcendentalfænomenologi, som den udformes i Ideen zu einer
reinen phänomenologie und phänomenologischen philosophie 23 og
fremefter, anskues ofte som en fænomenologi der, på trods af sin egentlige
målsætning, ikke bevæger sig ud over den semantiske internalisme. Jeg vil
i denne artikel forsøge at argumentere imod denne påstand. Min hensigt
vil være at påpege hvorfor Husserl ikke bør sættes i bås som hverken
semantisk internalist eller som semantisk eksternalist. Jeg vil gennemføre
dette ud fra den igangværende diskussionen mellem to overordnet
forskellige måder at læse Husserls transcendentalfænomenologi på. Min
hensigt vil være at vise, at Husserls transcendentalfænomenologi, som
enten ren internalistisk eller eksternalistisk, udgør et falskt dilemma:
Fører man den fænomenologiske reduktion til ende, giver spørgsmål om
de ”indre” og ”ydre” fænomener simpelthen ikke længere mening, hvorfor
ethvert forsøg på at sætte Husserl i bås som internalist eller eksternalist er
et tegn på en fejlforståelse af kernen i hans projekt
OriginalsprogDansk
TidsskriftTIDskrift
Vol/bind3
Sider (fra-til)30-48
StatusUdgivet - 10. feb. 2014

Citer dette

@article{033f08bfb0a54303aea9648cd28c683f,
title = "Mening og virkelighed: Husserls transcendentalfilosofi, noemaet og diskussionen mellem semantisk internalisme og eksternalisme",
abstract = "Husserls transcendentalf{\ae}nomenologi, som den udformes i Ideen zu einerreinen ph{\"a}nomenologie und ph{\"a}nomenologischen philosophie 23 ogfremefter, anskues ofte som en f{\ae}nomenologi der, p{\aa} trods af sin egentligem{\aa}ls{\ae}tning, ikke bev{\ae}ger sig ud over den semantiske internalisme. Jeg vili denne artikel fors{\o}ge at argumentere imod denne p{\aa}stand. Min hensigtvil v{\ae}re at p{\aa}pege hvorfor Husserl ikke b{\o}r s{\ae}ttes i b{\aa}s som hverkensemantisk internalist eller som semantisk eksternalist. Jeg vil gennemf{\o}redette ud fra den igangv{\ae}rende diskussionen mellem to overordnetforskellige m{\aa}der at l{\ae}se Husserls transcendentalf{\ae}nomenologi p{\aa}. Minhensigt vil v{\ae}re at vise, at Husserls transcendentalf{\ae}nomenologi, somenten ren internalistisk eller eksternalistisk, udg{\o}r et falskt dilemma:F{\o}rer man den f{\ae}nomenologiske reduktion til ende, giver sp{\o}rgsm{\aa}l omde ”indre” og ”ydre” f{\ae}nomener simpelthen ikke l{\ae}ngere mening, hvorforethvert fors{\o}g p{\aa} at s{\ae}tte Husserl i b{\aa}s som internalist eller eksternalist eret tegn p{\aa} en fejlforst{\aa}else af kernen i hans projekt",
author = "David Ekdahl",
year = "2014",
month = "2",
day = "10",
language = "Dansk",
volume = "3",
pages = "30--48",
journal = "TIDskrift",

}

Mening og virkelighed : Husserls transcendentalfilosofi, noemaet og diskussionen mellem semantisk internalisme og eksternalisme. / Ekdahl, David.

I: TIDskrift, Bind 3, 10.02.2014, s. 30-48.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Mening og virkelighed

T2 - Husserls transcendentalfilosofi, noemaet og diskussionen mellem semantisk internalisme og eksternalisme

AU - Ekdahl, David

PY - 2014/2/10

Y1 - 2014/2/10

N2 - Husserls transcendentalfænomenologi, som den udformes i Ideen zu einerreinen phänomenologie und phänomenologischen philosophie 23 ogfremefter, anskues ofte som en fænomenologi der, på trods af sin egentligemålsætning, ikke bevæger sig ud over den semantiske internalisme. Jeg vili denne artikel forsøge at argumentere imod denne påstand. Min hensigtvil være at påpege hvorfor Husserl ikke bør sættes i bås som hverkensemantisk internalist eller som semantisk eksternalist. Jeg vil gennemføredette ud fra den igangværende diskussionen mellem to overordnetforskellige måder at læse Husserls transcendentalfænomenologi på. Minhensigt vil være at vise, at Husserls transcendentalfænomenologi, somenten ren internalistisk eller eksternalistisk, udgør et falskt dilemma:Fører man den fænomenologiske reduktion til ende, giver spørgsmål omde ”indre” og ”ydre” fænomener simpelthen ikke længere mening, hvorforethvert forsøg på at sætte Husserl i bås som internalist eller eksternalist eret tegn på en fejlforståelse af kernen i hans projekt

AB - Husserls transcendentalfænomenologi, som den udformes i Ideen zu einerreinen phänomenologie und phänomenologischen philosophie 23 ogfremefter, anskues ofte som en fænomenologi der, på trods af sin egentligemålsætning, ikke bevæger sig ud over den semantiske internalisme. Jeg vili denne artikel forsøge at argumentere imod denne påstand. Min hensigtvil være at påpege hvorfor Husserl ikke bør sættes i bås som hverkensemantisk internalist eller som semantisk eksternalist. Jeg vil gennemføredette ud fra den igangværende diskussionen mellem to overordnetforskellige måder at læse Husserls transcendentalfænomenologi på. Minhensigt vil være at vise, at Husserls transcendentalfænomenologi, somenten ren internalistisk eller eksternalistisk, udgør et falskt dilemma:Fører man den fænomenologiske reduktion til ende, giver spørgsmål omde ”indre” og ”ydre” fænomener simpelthen ikke længere mening, hvorforethvert forsøg på at sætte Husserl i bås som internalist eller eksternalist eret tegn på en fejlforståelse af kernen i hans projekt

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 3

SP - 30

EP - 48

JO - TIDskrift

JF - TIDskrift

ER -