Mellemledelse fremover

Kultur for kvalitetsudvikling i folkeskole og dagtilbud

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

Resumé

Inden for de seneste år har der været et voksende nationalpolitisk krav om systematisk indsamling af data om børns læring og trivsel i både skole og dagtilbud. Hensigten er, at forskellige typer af data skal danne udgangspunkt for viden om kvalitet i de læringsmiljøer, børnene møder, og at denne viden skal anvendes til lokal kvalitetsudvikling blandt meget andet med henblik på at bryde negativ social arv. Imidlertid synes det, at de processer der skal til for at forstå og omsætte data, i overvejende grad overlades til tilfældig håndtering. Nyere uddannelsesforskning (A. J. Daly, 2012) viser, at dataanvendelse kræver netværk-relaterede samarbejdskompetencer og en udviklingsorienteret kultur, hvilket peger på, at der er behov for et særligt ledelsesmæssigt, proaktivt fokus på den del af kvalitetsudvikling, der pågår på baggrund af lokal datahåndtering, hvor professionelle indgår i sociale relationer omkring fortolkning og anvendelse af data om læringsmiljøer. Dette kapitel har fokus på mellemledelse i relation til kvalitetsudvikling i skole og dagtilbud og fremhæver Kvadrantmodellen som en mulighed for mellemlederen til at facilitere dialoger om kvalitet i læringsmiljøer. Det konkluderes, at der er behov for mellemledelse tæt på praksis – en mellemledelse, der tager ansvar for relationsarbejde i personalegruppen som udgangspunkt for facilitering af informerede dialoger, hvor der er rum for meningsfuld uenighed. Samtidig peges der på, at der er behov for yderligere uddannelsesforskning, som søger at forstå og forklare de kulturelle dynamikker, der er på spil i datainformeret kvalitetsudvikling i en didaktisk kontekst.
OriginalsprogDansk
ForlagDafolo Forlag A/S
Antal sider20
StatusAccepteret/In press - 12. feb. 2019

Fingeraftryk

day care
management
educational research
learning environment
dialogue
data quality
didactics
school
learning
well-being
manager
staff
responsibility
interpretation

Citer dette

@book{f883dec642724172b01e91d01deb2b18,
title = "Mellemledelse fremover: Kultur for kvalitetsudvikling i folkeskole og dagtilbud",
abstract = "Inden for de seneste {\aa}r har der v{\ae}ret et voksende nationalpolitisk krav om systematisk indsamling af data om b{\o}rns l{\ae}ring og trivsel i b{\aa}de skole og dagtilbud. Hensigten er, at forskellige typer af data skal danne udgangspunkt for viden om kvalitet i de l{\ae}ringsmilj{\o}er, b{\o}rnene m{\o}der, og at denne viden skal anvendes til lokal kvalitetsudvikling blandt meget andet med henblik p{\aa} at bryde negativ social arv. Imidlertid synes det, at de processer der skal til for at forst{\aa} og oms{\ae}tte data, i overvejende grad overlades til tilf{\ae}ldig h{\aa}ndtering. Nyere uddannelsesforskning (A. J. Daly, 2012) viser, at dataanvendelse kr{\ae}ver netv{\ae}rk-relaterede samarbejdskompetencer og en udviklingsorienteret kultur, hvilket peger p{\aa}, at der er behov for et s{\ae}rligt ledelsesm{\ae}ssigt, proaktivt fokus p{\aa} den del af kvalitetsudvikling, der p{\aa}g{\aa}r p{\aa} baggrund af lokal datah{\aa}ndtering, hvor professionelle indg{\aa}r i sociale relationer omkring fortolkning og anvendelse af data om l{\ae}ringsmilj{\o}er. Dette kapitel har fokus p{\aa} mellemledelse i relation til kvalitetsudvikling i skole og dagtilbud og fremh{\ae}ver Kvadrantmodellen som en mulighed for mellemlederen til at facilitere dialoger om kvalitet i l{\ae}ringsmilj{\o}er. Det konkluderes, at der er behov for mellemledelse t{\ae}t p{\aa} praksis – en mellemledelse, der tager ansvar for relationsarbejde i personalegruppen som udgangspunkt for facilitering af informerede dialoger, hvor der er rum for meningsfuld uenighed. Samtidig peges der p{\aa}, at der er behov for yderligere uddannelsesforskning, som s{\o}ger at forst{\aa} og forklare de kulturelle dynamikker, der er p{\aa} spil i datainformeret kvalitetsudvikling i en didaktisk kontekst.",
author = "Balslev, {Gitte Miller}",
year = "2019",
month = "2",
day = "12",
language = "Dansk",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",

}

Mellemledelse fremover : Kultur for kvalitetsudvikling i folkeskole og dagtilbud. / Balslev, Gitte Miller.

Dafolo Forlag A/S, 2019. 20 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

TY - BOOK

T1 - Mellemledelse fremover

T2 - Kultur for kvalitetsudvikling i folkeskole og dagtilbud

AU - Balslev, Gitte Miller

PY - 2019/2/12

Y1 - 2019/2/12

N2 - Inden for de seneste år har der været et voksende nationalpolitisk krav om systematisk indsamling af data om børns læring og trivsel i både skole og dagtilbud. Hensigten er, at forskellige typer af data skal danne udgangspunkt for viden om kvalitet i de læringsmiljøer, børnene møder, og at denne viden skal anvendes til lokal kvalitetsudvikling blandt meget andet med henblik på at bryde negativ social arv. Imidlertid synes det, at de processer der skal til for at forstå og omsætte data, i overvejende grad overlades til tilfældig håndtering. Nyere uddannelsesforskning (A. J. Daly, 2012) viser, at dataanvendelse kræver netværk-relaterede samarbejdskompetencer og en udviklingsorienteret kultur, hvilket peger på, at der er behov for et særligt ledelsesmæssigt, proaktivt fokus på den del af kvalitetsudvikling, der pågår på baggrund af lokal datahåndtering, hvor professionelle indgår i sociale relationer omkring fortolkning og anvendelse af data om læringsmiljøer. Dette kapitel har fokus på mellemledelse i relation til kvalitetsudvikling i skole og dagtilbud og fremhæver Kvadrantmodellen som en mulighed for mellemlederen til at facilitere dialoger om kvalitet i læringsmiljøer. Det konkluderes, at der er behov for mellemledelse tæt på praksis – en mellemledelse, der tager ansvar for relationsarbejde i personalegruppen som udgangspunkt for facilitering af informerede dialoger, hvor der er rum for meningsfuld uenighed. Samtidig peges der på, at der er behov for yderligere uddannelsesforskning, som søger at forstå og forklare de kulturelle dynamikker, der er på spil i datainformeret kvalitetsudvikling i en didaktisk kontekst.

AB - Inden for de seneste år har der været et voksende nationalpolitisk krav om systematisk indsamling af data om børns læring og trivsel i både skole og dagtilbud. Hensigten er, at forskellige typer af data skal danne udgangspunkt for viden om kvalitet i de læringsmiljøer, børnene møder, og at denne viden skal anvendes til lokal kvalitetsudvikling blandt meget andet med henblik på at bryde negativ social arv. Imidlertid synes det, at de processer der skal til for at forstå og omsætte data, i overvejende grad overlades til tilfældig håndtering. Nyere uddannelsesforskning (A. J. Daly, 2012) viser, at dataanvendelse kræver netværk-relaterede samarbejdskompetencer og en udviklingsorienteret kultur, hvilket peger på, at der er behov for et særligt ledelsesmæssigt, proaktivt fokus på den del af kvalitetsudvikling, der pågår på baggrund af lokal datahåndtering, hvor professionelle indgår i sociale relationer omkring fortolkning og anvendelse af data om læringsmiljøer. Dette kapitel har fokus på mellemledelse i relation til kvalitetsudvikling i skole og dagtilbud og fremhæver Kvadrantmodellen som en mulighed for mellemlederen til at facilitere dialoger om kvalitet i læringsmiljøer. Det konkluderes, at der er behov for mellemledelse tæt på praksis – en mellemledelse, der tager ansvar for relationsarbejde i personalegruppen som udgangspunkt for facilitering af informerede dialoger, hvor der er rum for meningsfuld uenighed. Samtidig peges der på, at der er behov for yderligere uddannelsesforskning, som søger at forstå og forklare de kulturelle dynamikker, der er på spil i datainformeret kvalitetsudvikling i en didaktisk kontekst.

M3 - Antologi

BT - Mellemledelse fremover

PB - Dafolo Forlag A/S

ER -