Mediepatruljer: En social teknologi

Rasmus Leth Vergmann Jørnø, Roland Hachmann

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

Abstrakt

I dette kapitel analyserer vi mediepatruljer, og hvordan de kan finde plads blandt skolens eksisterende organiseringsformer. Mediepatruljer er grupper af elever organiseret omkring it, der via sidemandsoplæring introducerer og formidler nye måder at an- vende it i undervisningen på. Til trods for en relativ stor udbredelse er fænomenet endnu i sin vorden og underbelyst i forskningssammenhæng. Især er det uafklaret, hvad mediepatruljer er i forhold til andre fænomener i skolen.
Vi viser, hvorledes skolerne i forskellige hybridformer af mediepatruljeaktivitet og traditionelle didaktiske læringsformer implementerer mediepatruljer. Vi søger at belyse, hvordan mediepatruljer som organiseringsform kan opfattes som en social teknologi, der konkretiserer og synliggør vilkårene for et nyt organiseringsformat, der søger en plads i en skoles økologi.
OriginalsprogDansk
TitelSkoleudvikling med it : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg
RedaktørerJeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Stefan Ting Graf, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krog Skott
Vol/bind1
Udgivelses stedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato2018
Sider233-254
Kapitel10
ISBN (Trykt)978 87 7184 412 2
StatusUdgivet - 2018
Udgivet eksterntJa
NavnDidaktiske studier
Nummer3

Emneord

  • IT
  • skoleudvikling
  • demonstrationsskoleprojekterne
  • mediepatruljer

Citationsformater

Jørnø, R. L. V., & Hachmann, R. (2018). Mediepatruljer: En social teknologi. I J. Bundsgaard, M. Georgsen, S. T. Graf, T. Illum Hansen, & C. K. Skott (red.), Skoleudvikling med it: Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg (Bind 1, s. 233-254). Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier , Nr. 3