Mathematics as the focal point of STEM teaching

Bidragets oversatte titel: Matematik som omdrejning i STEM undervisning

Dorte Moeskær Larsen*, Mette Lindharth Kristensen, Lars Seidelin, Connie Svabo

*Kontaktforfatter

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

Abstract

Matetikkens rolle i STEM-undervisning beskrives ofte som begrænset eller uklar og mere eller mindre altid tænkt som et værktøj. Denne artikel undersøger matematikkens rolle i 19 STEM aktiviteter som udviklet i forsknings- og udviklingsprojektet LabSTEM, hvis mål er at udvikle STEM-aktiviteter med fokus på matematikken. Alle 19 aktiviteter inkluderer matematikken, og de er rettet mod børn i daginstitutioner og folkeskoler. Analysen indeholder en kategorisering af de forskellige roller som matematikken spiller i de 19 STEM-aktiviteter. Resultaterne viser at pædagoger eller lærere er i stand til at inddrage matematik på en ikke abstrakt og dekonteksttualiseret måde men som en integreret og relevant måde i de fleste af de 19 aktiviteter. Alligevel er der en vedvarende tendens til, at de sætter matematikindlæringen i baggrunden, hvorved matematikken får en understøttende rolle i STEM.
Bidragets oversatte titelMatematik som omdrejning i STEM undervisning
OriginalsprogEngelsk
TitelTwelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education : CERME 12
Antal sider9
UdgivelsesstedBozen-Bolzano, Italy
Publikationsdatofeb. 2022
Artikelnummer12
StatusUdgivet - feb. 2022
BegivenhedTwelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education - Online
Varighed: 2. feb. 20225. feb. 2022

Konference

KonferenceTwelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
LokationOnline
Periode02/02/202205/02/2022

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Matematik som omdrejning i STEM undervisning'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater