Abstract
Matetikkens rolle i STEM-undervisning beskrives ofte som begrænset eller uklar og mere eller mindre altid tænkt som et værktøj. Denne artikel undersøger matematikkens rolle i 19 STEM aktiviteter som udviklet i forsknings- og udviklingsprojektet LabSTEM, hvis mål er at udvikle STEM-aktiviteter med fokus på matematikken. Alle 19 aktiviteter inkluderer matematikken, og de er rettet mod børn i daginstitutioner og folkeskoler. Analysen indeholder en kategorisering af de forskellige roller som matematikken spiller i de 19 STEM-aktiviteter. Resultaterne viser at pædagoger eller lærere er i stand til at inddrage matematik på en ikke abstrakt og dekonteksttualiseret måde men som en integreret og relevant måde i de fleste af de 19 aktiviteter. Alligevel er der en vedvarende tendens til, at de sætter matematikindlæringen i baggrunden, hvorved matematikken får en understøttende rolle i STEM.
Bidragets oversatte titel | Matematik som omdrejning i STEM undervisning |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Titel | Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education : CERME 12 |
Antal sider | 9 |
Udgivelsessted | Bozen-Bolzano, Italy |
Publikationsdato | feb. 2022 |
Artikelnummer | 12 |
Status | Udgivet - feb. 2022 |
Begivenhed | Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education - Online Varighed: 2. feb. 2022 → 5. feb. 2022 |
Konference
Konference | Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education |
---|---|
Lokation | Online |
Periode | 02/02/2022 → 05/02/2022 |