@inbook{e9ac48addb1d4386914e097a237a65e2,
title = "Matematisk modellering som udgangspunkt for et b{\ae}redygtighedsfokus i STEM-undervisningen.",
abstract = "Matematik og samfundskriser er t{\ae}t forbundne. Klimakrisen bliver ofte begrebsliggjort via forskellige matematiske modeller som stiller store krav til at eleverne b{\aa}de kan forst{\aa} og tolke disse f{\o}r de kan deltage i diskussioner og handle p{\aa} problematikker vedr{\o}rende klimaforandringer. I denne artikel tages der udgangspunkt i et afpr{\o}vet STEM-forl{\o}b (Science, Teknologi, Engineering og Matematik) i 9. klasse i grundskolen, hvor fokus er p{\aa} de udfordringer der er med den store nedb{\o}rsm{\ae}ngde der kommer ved de tiltagende skybrud. Der er samtidig fokus p{\aa} hvordan matematisk modellering kan v{\ae}re en hj{\ae}lp til at forst{\aa} og l{\o}se nogle af de problemer der opst{\aa}r som konsekvens af klimaforandringerne. Dette er en empirisk artikel som tager udgangspunkt i en elevgruppe best{\aa}ende af tre drenge. Deres arbejde er analyseret ud fra Niss & Jankvists (2021) beskrivelser af en modelleringscyklus og Ole Skovsmoses (2021) tre forskellige beskrivelser af hvordan matematik og kriser h{\ae}nger sammen. Dette g{\o}res p{\aa} baggrund af gruppens fremstillede modeller og et semistruktureret interview foretaget med gruppen efter endt forl{\o}b. Der konkluderes at den matematiske modelleringsproces med fordel kan situeres omkring elevernes naturvidenskabelige forst{\aa}else, for derved at opn{\aa} en mere alsidig forst{\aa}else for h{\aa}ndtering af de problemer der kan opst{\aa} i forbindelse med fremtidens klima.",
author = "Claus Auning and Larsen, {Dorte Moesk{\ae}r}",
year = "2024",
month = mar,
language = "Dansk",
isbn = "978-87-408-3532-8",
series = "Studier i grundskolen",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
pages = "170--191",
editor = "Nikolaj Elf and Connie Svabo and Thomas Skovgaard",
booktitle = "B{\ae}redygtige Skoleliv",
}