Lytning – mere end den halve dialog: måder at lytte på for elever og undervisere

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Artiklen tager det udgangspunkt, at lytningen er den halve dialog, men en halvdel der ikke ydes opmærksomhed. Uden lytning er der ingen dialog. Vi kan have masser af tale i undervisningen, men hvis vi vil have dialog, er vi nødt til at lytte. Kapitlet/artiklen forslår måder at (gen)opdage vores lyttekompetencer som opmærksomhed og at træne disse gennem observation, skriftlige produkter og studier af klassedialogen for at forhale tiden og ikke lade det mundtlige sprog forsvinde for os i tid og rum. Forhalingen skulle gerne give tid til refleksion og udvikling.
Den første del af kapitlet/artiklen giver forslag til træning af basale observationsevner, strategier til faglig lytning ved foredrag samt lytning og respons fra både lærer og elever, når eleverne eller studerende holder faglige oplæg for hinanden. Kapitlets anden del retter sig mod klassedialogen og karakteriserer gennem et eksempel den meget typiske dialogiske udveksling i danske klasserum, en mellemting mellem ”lærerens faglige sti” og ”elevernes undersøgende dialog”. I denne del gives forslag til, hvordan undervisere kan analysere og videreudvikle dialogformerne, så forskellige didaktiske mål kan støttes af flere mulige dialogiske former. Målet med artiklen/kapitlet er, at læreren udvikler forskelligartede ressourcer til undervisning i lytning og forskelligartede strategier for egen lytning til elevernes forståelser.
OriginalsprogDansk
TitelDialogisk pedagogikk, kreativitet og læring
RedaktørerOlga Dysthe, Preben O. Kierkegaard, Ingunn Johanne Ness
ForlagKlim
StatusAccepteret/In press - 2019
BegivenhedDialogisk pedagogikk, kreativitet og læring: Hvordan legge til rette for dialogisk undervisning, kreativitet og læring i en utdanningssituasjon? - Universitetet i Bergen, Bergen, Norge
Varighed: 3. jun. 20193. jun. 2019

Konference

KonferenceDialogisk pedagogikk, kreativitet og læring
LokationUniversitetet i Bergen
LandNorge
ByBergen
Periode03/06/201903/06/2019

Emneord

  • lytning
  • observation
  • transskription
  • Dialogisk pædagogik
  • lyttestrategier
  • undersøgende dialog
  • lytteundervisning
  • klasserumsdialog

Citationsformater

Høegh, T. (Accepteret/In press). Lytning – mere end den halve dialog: måder at lytte på for elever og undervisere. I O. Dysthe, P. O. Kierkegaard, & I. J. Ness (red.), Dialogisk pedagogikk, kreativitet og læring Klim.