Abstract
Dette kapitel undersøger, hvordan didaktisk udviklingsarbejde iværksættes og ledes på danske gymnasieskoler i en tid, hvor skolerne er underlagt et voksende forandringspres. Drivkraften til projektet er vores observationer af udviklingsarbejde i gymnasieskolen, hvor ledelse og didaktisk engagement forbinder sig på nye måder. Kapitlet er primært teoretisk. Vi udvikler en teoretisk ramme, der kombinerer teorier om ledelse, organisation, strategi, profession og didaktik, og operationaliserer den i en analysemodel. Når vi inddrager empiriske data, er der tale om udvalgte cases, som kan belyse teoriens og analysemodellens forklaringskraft.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Gymnasiet i udvikling |
Redaktører | Ane Qvortrup |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 3. mar. 2020 |
Sider | 222-266 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 9788741275215 |
Status | Udgivet - 3. mar. 2020 |
Emneord
- didaktisering, professionalisering, ledelse af udviklingsarbejde