Ledelse af didaktisk udvikling: Et nyt professionaliseringsfelt for lærere og ledere

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

    Abstract

    Dette kapitel undersøger, hvordan didaktisk udviklingsarbejde iværksættes og ledes på danske gymnasieskoler i en tid, hvor skolerne er underlagt et voksende forandringspres. Drivkraften til projektet er vores observationer af udviklingsarbejde i gymnasieskolen, hvor ledelse og didaktisk engagement forbinder sig på nye måder. Kapitlet er primært teoretisk. Vi udvikler en teoretisk ramme, der kombinerer teorier om ledelse, organisation, strategi, profession og didaktik, og operationaliserer den i en analysemodel. Når vi inddrager empiriske data, er der tale om udvalgte cases, som kan belyse teoriens og analysemodellens forklaringskraft.
    OriginalsprogDansk
    TitelGymnasiet i udvikling
    RedaktørerAne Qvortrup
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato3. mar. 2020
    Sider222-266
    Kapitel7
    ISBN (Trykt)9788741275215
    StatusUdgivet - 3. mar. 2020

    Emneord

    • didaktisering, professionalisering, ledelse af udviklingsarbejde

    Citationsformater