Kvalificering af elevernes stemme til udvikling af naturfagene: et praksiseksempel

Morten Rask Petersen, Linda Ahrenkiel, Claus Michelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Hvordan kan gymnasieeleverne inddrages som ’de rigtige eksperter’ i debatten om, hvordan fremtidens undervisning i de naturvidenskabelige fag skal/kan være? Med udgangspunkt i et 30 timers fremtidsseminar, hvor 29 gymnasieelever diskuterede retninger og anbefalinger til deres egen daglige naturfaglige undervisning på gymnasierne fremlægger artiklen et eksempel på hvorledes elevernes stemme kan kvalificeres til at indgå i en udvikling af fremtidens naturfag. Det konkluderes at elevernes stemme kan kvalificere debatten i fremtidens naturfaglige uddannelser, og at der fremover i udviklingsperspektivet bør sættes mere fokus på hvad eleverne kan bidrage med i den sammenhæng.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Vol/bind4
Sider (fra-til)19-34
Antal sider16
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2011

Citer dette

@article{a5193b85f78b4210bc4d936e5379818d,
title = "Kvalificering af elevernes stemme til udvikling af naturfagene: et praksiseksempel",
abstract = "Hvordan kan gymnasieeleverne inddrages som ’de rigtige eksperter’ i debatten om, hvordan fremtidens undervisning i de naturvidenskabelige fag skal/kan v{\ae}re? Med udgangspunkt i et 30 timers fremtidsseminar, hvor 29 gymnasieelever diskuterede retninger og anbefalinger til deres egen daglige naturfaglige undervisning p{\aa} gymnasierne freml{\ae}gger artiklen et eksempel p{\aa} hvorledes elevernes stemme kan kvalificeres til at indg{\aa} i en udvikling af fremtidens naturfag. Det konkluderes at elevernes stemme kan kvalificere debatten i fremtidens naturfaglige uddannelser, og at der fremover i udviklingsperspektivet b{\o}r s{\ae}ttes mere fokus p{\aa} hvad eleverne kan bidrage med i den sammenh{\ae}ng.",
author = "Petersen, {Morten Rask} and Linda Ahrenkiel and Claus Michelsen",
year = "2011",
language = "Dansk",
volume = "4",
pages = "19--34",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",

}

Kvalificering af elevernes stemme til udvikling af naturfagene : et praksiseksempel. / Petersen, Morten Rask; Ahrenkiel, Linda; Michelsen, Claus.

I: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Bind 4, 2011, s. 19-34.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Kvalificering af elevernes stemme til udvikling af naturfagene

T2 - et praksiseksempel

AU - Petersen, Morten Rask

AU - Ahrenkiel, Linda

AU - Michelsen, Claus

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Hvordan kan gymnasieeleverne inddrages som ’de rigtige eksperter’ i debatten om, hvordan fremtidens undervisning i de naturvidenskabelige fag skal/kan være? Med udgangspunkt i et 30 timers fremtidsseminar, hvor 29 gymnasieelever diskuterede retninger og anbefalinger til deres egen daglige naturfaglige undervisning på gymnasierne fremlægger artiklen et eksempel på hvorledes elevernes stemme kan kvalificeres til at indgå i en udvikling af fremtidens naturfag. Det konkluderes at elevernes stemme kan kvalificere debatten i fremtidens naturfaglige uddannelser, og at der fremover i udviklingsperspektivet bør sættes mere fokus på hvad eleverne kan bidrage med i den sammenhæng.

AB - Hvordan kan gymnasieeleverne inddrages som ’de rigtige eksperter’ i debatten om, hvordan fremtidens undervisning i de naturvidenskabelige fag skal/kan være? Med udgangspunkt i et 30 timers fremtidsseminar, hvor 29 gymnasieelever diskuterede retninger og anbefalinger til deres egen daglige naturfaglige undervisning på gymnasierne fremlægger artiklen et eksempel på hvorledes elevernes stemme kan kvalificeres til at indgå i en udvikling af fremtidens naturfag. Det konkluderes at elevernes stemme kan kvalificere debatten i fremtidens naturfaglige uddannelser, og at der fremover i udviklingsperspektivet bør sættes mere fokus på hvad eleverne kan bidrage med i den sammenhæng.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

SP - 19

EP - 34

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

ER -