Kultur og design

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

Abstrakt

Kapitlet introducerer til centrale teoridannelser og grundbegreber inden for designforskningen i form af tre retninger: Designkultur, Participatory Design og Socialt Design.
I første del redegøres for, hvorved Designkultur adskiller sig fra den tradition inden for designforskningen, der er formet af kunst- og arkitekturhistorikeres studie af design. Groft sagt består den væsentligste forskel i, at Designkultur indvarsler en kritik af denne traditions ide om, at designstudiets midtpunkt udgøres af en stilistisk formanalyse af designgenstanden, eventuelt suppleret med inddragelsen af de æstetisk-filosofiske tankesæt, der gør sig gældende i den periode og kultur, designeren er en del af. I modsætning hertil opstiller Designkultur en analysemodel, hvor designgenstanden anskues som en del af et mere komplekst system, der omfatter tre domæner: design, produktion og
forbrug.
I anden del, under overskriften Design som deltagelse, introduceres den
retning, der kaldes “participatory design”, og som, sit engelske navn til
trods, har sit udspring i Skandinavien. Formålet hermed er at afdække,
hvordan design kan bruges til at fremme en kultur med direkte demokrati
og borgerinddragelse.
I tredje del, der bærer overskriften Design som socialt design, redegøres for, hvordan design kan anvendes med henblik på at skabe social værdi i form af forbedrede levevilkår for nogle af samfundets udsatte eller marginaliserede grupper.
OriginalsprogDansk
TitelNy kulturteori
RedaktørerBirgit Eriksson, Bjørn Schiermer Andersen
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojun. 2019
Sider435-462
Kapitel15
ISBN (Trykt)978-87-412-7082-1
StatusUdgivet - jun. 2019
NavnSociologi
ISSN2245-8581

Citationsformater