TY - GEN
T1 - Kontroversielle aspekter i historieundervisningen 7.-9. klassetrin
T2 - Et etnografisk inspireret klasserumsstudie
AU - Juulsgaard Johannesen, Hildegunn
PY - 2022/9/30
Y1 - 2022/9/30
N2 - Med denne antologiske ph.d.-afhandling undersøger jeg aspekter afhistoriske fortællinger,1 der opfattes og fortælles som kontroversielle aflærere og elever. Formålet er empirisk at belyse, hvilket indhold oghvilken funktion kontroversielle aspekter får og har ihistorieundervisningen, når de tager form som lærere og eleversmeningsgivende fortællinger om specifikke historiske hændelser,begivenheder og handlinger. Desuden ønsker jeg at belyse, hvilkenrelation der skabes til historie hos eleverne, når historiske handlinger ogaktører opfattes som kontroversielle og retrospektivt bedømmes ogfordømmes fra en senere tids perspektiv. Undersøgelsen bygger på etetnografisk inspireret klasserumsstudie og en narrativinteraktionsanalyse af de empiriske data. Udgangspunktet ergrundskolens overbygning i Danmark, og den består af et feltstudie afhistorieundervisningen indsamlet hos tre lærere og deres fem klasser iperioden fra efteråret 2019 til efteråret 2020.Jeg tager afsæt i en forståelse af fortællinger som sociokulturelleressourcer eller værktøjer. I et sociokulturelt perspektiv forståsfortællinger som kulturelt medieret. De er dynamiske og infiltreret isproglige handlinger og erkendelser. Det betyder, at aktørerne iklasserummet trækker på de kulturelt tilgængelige og kultureltlegitimerede værktøjer og ressourcer for at opnå mening (Haste &Bermudez, 2017, s. 434). Dette har jeg udforsket ved at studereinteraktioner og dialoger i klasserummet som situationelle fortællinger,der remedieres i samspillet mellem det faglige indhold, læremidlerne ogaktørerne. I denne remedieringsproces kan de handlinger,fortællingerne omhandler i deres helhed eller i aspekter, fremstilles somkontroversielle eksempelvis af læreren, eller de kan mere eller mindreutilsigtet af eleverne opleves som kontroversielle og herefter indgå ifortællingerne som sådan.Gennem afhandlingen forstås ordet kontroversiel som opfattelser ogoplevelser af aspekter i historie ”som på afgørende punkter adskiller sigfra normen eller det almindeligt accepterede, og som derfor kan virkeprovokerende” (ordnet.dk, 2022) og ”upassende” (begrebsordbog, 2015 s. 917). Det kontroversielle berører herigennem aspekter af det faktiskeog opfattede uretfærdige i historie (Historical Association, 2007). Meddette udgangspunkt undersøger jeg, hvordan det, der opfattes somkontroversielt, kommunikativt produceres som aspekter i fortællingerog gøres aktuelle i klasserummet af lærere og elever i procesforholdetmellem indholdet – de historiske repræsentationer præsenteret iundervisningen, formen – fortællinger produceret i den kommunikativeinteraktion og funktionen – undervisningens formål og intentioner.Netop undervisningens sociale praksis har betydning for det, der føles,opleves og opfattes som kontroversielt af aktørerne i klasserummet.Afhandlingens overordnede forskningsspørgsmål er indbyrdesafhængige og lyder: - Hvad produceres som kontroversielle aspekter i fortællinger i historiefaget lærere og elever imellem? - Hvilken form antager disse fortællinger, når indholdet aktualiseres som kontroversielt og med hvilke didaktiske implikationer for elevernesmeningstilskrivninger i historiefaget? - Hvordan kan disse fortællinger være med til at forklare kontroversielle aspekters didaktiske og pædagogiske funktioner i historieundervisningen?For at besvare forskningsspørgsmålene har jeg struktureret
afhandlingen i tre artikler, hvor hver artikel kan læses som et
selvstændigt produkt, men de indgår også som delstudier i
afhandlingen som helhed. Undervisningens processer mellem indhold,
form og funktion behandles særskilt i de tre artikler, men der findes også
overlap. Sidste spørgsmål diskuteres mere indgående i afhandlingens
afsluttende kapitel. Artikel 1 har været igennem peer review og er
udgivet, mens artikel 2 p.t. er i review og artikel 3 har været igennem
peer review og er accepteret. Sidstnævnte artikel udgives i efteråret
2022. Artikel 2 og 3 vil derfor kunne fremstå i andre tilpassede og
redigerede udgaver end dem, der optræder i afhandlingen.
Formålet med delstudierne var at beskrive forskellige karakteristika
udledt af empirien.Karakteristikaene udgør de enkelte temaer for
artiklerne, men vægter alle tre elementer i processen mellem
undervisningens indhold, form og funktion, hvorigennem det
kontroversielle som aspekter i fortællingerne udvikler sig. Her følger en
kort præsentation af de tre artikler: Artikel 1: Johannesen, H. J. (2021). Kontroversielle aspekter i
historieundervisningen. Fortællinger og læremidler i brug i 7.-9. klasse. Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (5),
151-178. doi: 10.7146/lt.v6i9.124780 Artiklen undersøger, hvordan kontroversielle aspekter i
historieundervisningen er forbundet med de fortællinger, der
produceres i spændingsfeltet mellem læremidler og aktørerne i
klasserummet samt deres tolkninger og relationer til historie.
Artiklen viser, at kontroversielle aspekter er bundet i tid og sted og
udvikles gennem de producerede fortællinger i klasserummet, når
lærere og elever forholder sig moralsk til den fortalte fortid, som den
blandt andet er repræsenteret i læremidlerne. Kontroversielle
aspekter optræder som på- og afmonteringsprocesser i
praksisfortolkningerne af læremidlerne. Vekselvirkningen kan ses
som led i en kommunikativ forhandlingsproces, der indeholder
didaktiske appeller fra lærernes side til elevernes moralske
stillingtagen og elevernes egne moralske sondringer og
argumentation. Artikel 2: Johannesen, H. J. (2022).”Det er ondt, sådan var det. Det
var bare ondt alt sammen”. Kontroversielle aspekter i
historieundervisningen 7.-9. klassetrin. Indsendt til tidsskriftet Acta
Didactica Norden (ADNO)I artiklen hævder jeg, at lærere og elevers fortællinger om det
kontroversielle er vigtige for at forstå elevers fortolkninger i faget
samt betydningen af lærernes didaktiske valg. Artiklen viser, at
kontroversielle aspekter i læreres og elevers fortællinger udspringer
af et nutidsperspektiv på de fortidige hændelser. Det, der opfattes
som kontroversielt hos lærere og elever har sit afsæt i moralske
skemaer2 og værdier i nutid. Artiklen viser, at historie i flere tilfælde
blev baggrundstæppe for aktuelle problemstillinger i samfundet i dag
i diskussionerne. Fortidsfortolkninger3 blev brugt til at forklare eller retfærdiggøre handlinger i mere eller mindre grad. Generelt viste
artiklens analyse, at den moralske dimension spillede en væsentlig
rolle i lærernes didaktisk appel til eleverne og i elevernes egen brug
af moralske vurderinger, hvilket kan få indflydelse på elevernes
historiebevidsthed. Artikel 3: Johannesen, H. J. (2022).”Difficult knowledge og folkedrab
i historieundervisningen i et elevperspektiv”. Accepteret og indsendt
til tidsskriftet Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science
Education Artiklen stiller skarpt på undervisning i folkedrab gennem to
caseforløb fra afhandlingens samlede empiri. Artiklen plæderer for,
at når elever møder forbrydelser mod menneskeheden, eksempelvis
folkedrab, kan den viden opfattes som vanskelig og kontroversiel,
fordi den er emotionel og kognitiv vanskelig at bearbejde, og fordi
den står i kontrast til elevers moralske skemaer og værdier. I
øjeblikket, hvor eleverne møder vanskelig viden, kan det vise sig, at
eleverne ikke ved, hvordan de følelsesmæssigt og kognitivt skal
håndtere denne form for viden. Jeg argumenterer desuden for, at
vanskelig viden også kan indeholde kontroversiel viden, fordi den
provokerer og virker upassende i relation til elevers normer og
værdier. Kontroversiel viden får en vigtig funktion i elevernes
meningstilskrivninger, når de går fra at opleve det første chok til at
kunne reflektere over den viden, der er blevet præsenteret for. Afhandlingens analyser er blevet til på baggrund af et etnografisk
inspireret studie, hvor jeg undersøgte undervisningens
mikrosituationer, men også hvilken indvirkning de sociokulturelle,
kontekstuelle rammebetingelser havde for situationerne. Historiske
fortællinger, forstået som sociokulturelle værktøjer benyttet i den sociale
praksis, blev en vigtig grundsten i måden at undersøge kontroversielle
aspekters tilblivelse på. Jeg var udover den etnografiske tilgang
inspireret af casestudiets fokus på kontekst og det partikulære i
situationer. En anden inspirationskilde var at betragte fortællinger i
interaktioner, og på den baggrund har jeg i det analytiske arbejde
konstrueret kernefortællinger, som udgør tematiske overlap i empirien.
I afhandlingens afsluttende kapitel diskuterer jeg de tre
forskningsspørgsmål i relation til mulige implikationer for elevernes
historiebevidsthed. Da analysen har fokus på at forstå og skabe
resonans hos læseren i relation til afhandlingens analyser, udmønter
diskussionerne sig i højere grad i erkendelser, nye spørgsmål og udpegning af dilemmaer for undervisning fremfor håndfaste resultater.
Ikke alle erkendelser i afhandlingen lader sig besvare med entydige
svar. Alligevel påkalder de en opmærksomhed på kontroversielle
aspekters funktioner i historieundervisningen. En opmærksomhed, der
er vigtig for at forstå eventuelle implikationer og dilemmaer på
baggrund heraf.
En grundlæggende erkendelse i afhandlingen er, at kontroversielle
aspekter i læreres og elevers fortællinger primært knytter sig til den
moralske og eksistentielle brug i faget. Historiebrug skal i den
henseende betragtes som kommunikative handlinger, hvori
kontroversielle aspekter viser sig som på- og afmonteringer i læreres og
elevers løbende forhandlinger i fortællingerne.
I afhandlingens analyser var opfattelser af det kontroversielle i
historiske sammenhænge nært forbundet med læreres og elevers
normbilleder og værdier. Historiske handlinger blev bedømt og
fordømt retrospektivt fra en senere tids perspektiv og
fortidsfortolkninger blev primært brugt til at supplere et
nutidsperspektiv ud fra et ønske om at forstå, begrunde eller
retfærdiggøre historiske handlinger og historiske aktører. Hvad der
potentielt kunne være kontroversielt i en anden tid og kontekst, blev i
sjældne tilfælde adresseret. At elever blev berørt og provokeret af
voldelige og traumatiske elementer i historiefaget, fik indflydelse på
elevernes møde med historiske andre og nødvendigvis også elevernes
historiebevidsthed. I mødet med de ofte meningsløse og brutale
handlinger begået i historie brugte eleverne deres moralske skemaer til
at give eksistentiel mening til indholdet, men der opstod også
væsentlige faglige erkendelser undervejs. Empati såvel som antipati
spillede en væsentlig rolle i empirien, som Deldén (2017) også peger på i
sin ph.d.-afhandling om spillefilm i historieundervisningen. Det stiller
lærerne overfor en række dilemmaer og didaktiske spørgsmål om,
hvordan elever kan og måske bør lære af og gennem historie såvel som
om historie.
AB - Med denne antologiske ph.d.-afhandling undersøger jeg aspekter afhistoriske fortællinger,1 der opfattes og fortælles som kontroversielle aflærere og elever. Formålet er empirisk at belyse, hvilket indhold oghvilken funktion kontroversielle aspekter får og har ihistorieundervisningen, når de tager form som lærere og eleversmeningsgivende fortællinger om specifikke historiske hændelser,begivenheder og handlinger. Desuden ønsker jeg at belyse, hvilkenrelation der skabes til historie hos eleverne, når historiske handlinger ogaktører opfattes som kontroversielle og retrospektivt bedømmes ogfordømmes fra en senere tids perspektiv. Undersøgelsen bygger på etetnografisk inspireret klasserumsstudie og en narrativinteraktionsanalyse af de empiriske data. Udgangspunktet ergrundskolens overbygning i Danmark, og den består af et feltstudie afhistorieundervisningen indsamlet hos tre lærere og deres fem klasser iperioden fra efteråret 2019 til efteråret 2020.Jeg tager afsæt i en forståelse af fortællinger som sociokulturelleressourcer eller værktøjer. I et sociokulturelt perspektiv forståsfortællinger som kulturelt medieret. De er dynamiske og infiltreret isproglige handlinger og erkendelser. Det betyder, at aktørerne iklasserummet trækker på de kulturelt tilgængelige og kultureltlegitimerede værktøjer og ressourcer for at opnå mening (Haste &Bermudez, 2017, s. 434). Dette har jeg udforsket ved at studereinteraktioner og dialoger i klasserummet som situationelle fortællinger,der remedieres i samspillet mellem det faglige indhold, læremidlerne ogaktørerne. I denne remedieringsproces kan de handlinger,fortællingerne omhandler i deres helhed eller i aspekter, fremstilles somkontroversielle eksempelvis af læreren, eller de kan mere eller mindreutilsigtet af eleverne opleves som kontroversielle og herefter indgå ifortællingerne som sådan.Gennem afhandlingen forstås ordet kontroversiel som opfattelser ogoplevelser af aspekter i historie ”som på afgørende punkter adskiller sigfra normen eller det almindeligt accepterede, og som derfor kan virkeprovokerende” (ordnet.dk, 2022) og ”upassende” (begrebsordbog, 2015 s. 917). Det kontroversielle berører herigennem aspekter af det faktiskeog opfattede uretfærdige i historie (Historical Association, 2007). Meddette udgangspunkt undersøger jeg, hvordan det, der opfattes somkontroversielt, kommunikativt produceres som aspekter i fortællingerog gøres aktuelle i klasserummet af lærere og elever i procesforholdetmellem indholdet – de historiske repræsentationer præsenteret iundervisningen, formen – fortællinger produceret i den kommunikativeinteraktion og funktionen – undervisningens formål og intentioner.Netop undervisningens sociale praksis har betydning for det, der føles,opleves og opfattes som kontroversielt af aktørerne i klasserummet.Afhandlingens overordnede forskningsspørgsmål er indbyrdesafhængige og lyder: - Hvad produceres som kontroversielle aspekter i fortællinger i historiefaget lærere og elever imellem? - Hvilken form antager disse fortællinger, når indholdet aktualiseres som kontroversielt og med hvilke didaktiske implikationer for elevernesmeningstilskrivninger i historiefaget? - Hvordan kan disse fortællinger være med til at forklare kontroversielle aspekters didaktiske og pædagogiske funktioner i historieundervisningen?For at besvare forskningsspørgsmålene har jeg struktureret
afhandlingen i tre artikler, hvor hver artikel kan læses som et
selvstændigt produkt, men de indgår også som delstudier i
afhandlingen som helhed. Undervisningens processer mellem indhold,
form og funktion behandles særskilt i de tre artikler, men der findes også
overlap. Sidste spørgsmål diskuteres mere indgående i afhandlingens
afsluttende kapitel. Artikel 1 har været igennem peer review og er
udgivet, mens artikel 2 p.t. er i review og artikel 3 har været igennem
peer review og er accepteret. Sidstnævnte artikel udgives i efteråret
2022. Artikel 2 og 3 vil derfor kunne fremstå i andre tilpassede og
redigerede udgaver end dem, der optræder i afhandlingen.
Formålet med delstudierne var at beskrive forskellige karakteristika
udledt af empirien.Karakteristikaene udgør de enkelte temaer for
artiklerne, men vægter alle tre elementer i processen mellem
undervisningens indhold, form og funktion, hvorigennem det
kontroversielle som aspekter i fortællingerne udvikler sig. Her følger en
kort præsentation af de tre artikler: Artikel 1: Johannesen, H. J. (2021). Kontroversielle aspekter i
historieundervisningen. Fortællinger og læremidler i brug i 7.-9. klasse. Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (5),
151-178. doi: 10.7146/lt.v6i9.124780 Artiklen undersøger, hvordan kontroversielle aspekter i
historieundervisningen er forbundet med de fortællinger, der
produceres i spændingsfeltet mellem læremidler og aktørerne i
klasserummet samt deres tolkninger og relationer til historie.
Artiklen viser, at kontroversielle aspekter er bundet i tid og sted og
udvikles gennem de producerede fortællinger i klasserummet, når
lærere og elever forholder sig moralsk til den fortalte fortid, som den
blandt andet er repræsenteret i læremidlerne. Kontroversielle
aspekter optræder som på- og afmonteringsprocesser i
praksisfortolkningerne af læremidlerne. Vekselvirkningen kan ses
som led i en kommunikativ forhandlingsproces, der indeholder
didaktiske appeller fra lærernes side til elevernes moralske
stillingtagen og elevernes egne moralske sondringer og
argumentation. Artikel 2: Johannesen, H. J. (2022).”Det er ondt, sådan var det. Det
var bare ondt alt sammen”. Kontroversielle aspekter i
historieundervisningen 7.-9. klassetrin. Indsendt til tidsskriftet Acta
Didactica Norden (ADNO)I artiklen hævder jeg, at lærere og elevers fortællinger om det
kontroversielle er vigtige for at forstå elevers fortolkninger i faget
samt betydningen af lærernes didaktiske valg. Artiklen viser, at
kontroversielle aspekter i læreres og elevers fortællinger udspringer
af et nutidsperspektiv på de fortidige hændelser. Det, der opfattes
som kontroversielt hos lærere og elever har sit afsæt i moralske
skemaer2 og værdier i nutid. Artiklen viser, at historie i flere tilfælde
blev baggrundstæppe for aktuelle problemstillinger i samfundet i dag
i diskussionerne. Fortidsfortolkninger3 blev brugt til at forklare eller retfærdiggøre handlinger i mere eller mindre grad. Generelt viste
artiklens analyse, at den moralske dimension spillede en væsentlig
rolle i lærernes didaktisk appel til eleverne og i elevernes egen brug
af moralske vurderinger, hvilket kan få indflydelse på elevernes
historiebevidsthed. Artikel 3: Johannesen, H. J. (2022).”Difficult knowledge og folkedrab
i historieundervisningen i et elevperspektiv”. Accepteret og indsendt
til tidsskriftet Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science
Education Artiklen stiller skarpt på undervisning i folkedrab gennem to
caseforløb fra afhandlingens samlede empiri. Artiklen plæderer for,
at når elever møder forbrydelser mod menneskeheden, eksempelvis
folkedrab, kan den viden opfattes som vanskelig og kontroversiel,
fordi den er emotionel og kognitiv vanskelig at bearbejde, og fordi
den står i kontrast til elevers moralske skemaer og værdier. I
øjeblikket, hvor eleverne møder vanskelig viden, kan det vise sig, at
eleverne ikke ved, hvordan de følelsesmæssigt og kognitivt skal
håndtere denne form for viden. Jeg argumenterer desuden for, at
vanskelig viden også kan indeholde kontroversiel viden, fordi den
provokerer og virker upassende i relation til elevers normer og
værdier. Kontroversiel viden får en vigtig funktion i elevernes
meningstilskrivninger, når de går fra at opleve det første chok til at
kunne reflektere over den viden, der er blevet præsenteret for. Afhandlingens analyser er blevet til på baggrund af et etnografisk
inspireret studie, hvor jeg undersøgte undervisningens
mikrosituationer, men også hvilken indvirkning de sociokulturelle,
kontekstuelle rammebetingelser havde for situationerne. Historiske
fortællinger, forstået som sociokulturelle værktøjer benyttet i den sociale
praksis, blev en vigtig grundsten i måden at undersøge kontroversielle
aspekters tilblivelse på. Jeg var udover den etnografiske tilgang
inspireret af casestudiets fokus på kontekst og det partikulære i
situationer. En anden inspirationskilde var at betragte fortællinger i
interaktioner, og på den baggrund har jeg i det analytiske arbejde
konstrueret kernefortællinger, som udgør tematiske overlap i empirien.
I afhandlingens afsluttende kapitel diskuterer jeg de tre
forskningsspørgsmål i relation til mulige implikationer for elevernes
historiebevidsthed. Da analysen har fokus på at forstå og skabe
resonans hos læseren i relation til afhandlingens analyser, udmønter
diskussionerne sig i højere grad i erkendelser, nye spørgsmål og udpegning af dilemmaer for undervisning fremfor håndfaste resultater.
Ikke alle erkendelser i afhandlingen lader sig besvare med entydige
svar. Alligevel påkalder de en opmærksomhed på kontroversielle
aspekters funktioner i historieundervisningen. En opmærksomhed, der
er vigtig for at forstå eventuelle implikationer og dilemmaer på
baggrund heraf.
En grundlæggende erkendelse i afhandlingen er, at kontroversielle
aspekter i læreres og elevers fortællinger primært knytter sig til den
moralske og eksistentielle brug i faget. Historiebrug skal i den
henseende betragtes som kommunikative handlinger, hvori
kontroversielle aspekter viser sig som på- og afmonteringer i læreres og
elevers løbende forhandlinger i fortællingerne.
I afhandlingens analyser var opfattelser af det kontroversielle i
historiske sammenhænge nært forbundet med læreres og elevers
normbilleder og værdier. Historiske handlinger blev bedømt og
fordømt retrospektivt fra en senere tids perspektiv og
fortidsfortolkninger blev primært brugt til at supplere et
nutidsperspektiv ud fra et ønske om at forstå, begrunde eller
retfærdiggøre historiske handlinger og historiske aktører. Hvad der
potentielt kunne være kontroversielt i en anden tid og kontekst, blev i
sjældne tilfælde adresseret. At elever blev berørt og provokeret af
voldelige og traumatiske elementer i historiefaget, fik indflydelse på
elevernes møde med historiske andre og nødvendigvis også elevernes
historiebevidsthed. I mødet med de ofte meningsløse og brutale
handlinger begået i historie brugte eleverne deres moralske skemaer til
at give eksistentiel mening til indholdet, men der opstod også
væsentlige faglige erkendelser undervejs. Empati såvel som antipati
spillede en væsentlig rolle i empirien, som Deldén (2017) også peger på i
sin ph.d.-afhandling om spillefilm i historieundervisningen. Det stiller
lærerne overfor en række dilemmaer og didaktiske spørgsmål om,
hvordan elever kan og måske bør lære af og gennem historie såvel som
om historie.
U2 - 10.21996/y7s8-sd95
DO - 10.21996/y7s8-sd95
M3 - Ph.d.-afhandling
PB - Syddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet
CY - Odense
ER -