Abstract
Artiklen fremlægger resultaterne af og metoden til evaluering af otte lærebogssystemer til matematikundervisning på folkeskolens mellemtrin. Evalueringen afdækker i hvilket omfang læremidlerne lægger op til at arbejde med de matematiske kompetencer i relation til færdigheds- ogvidensområdet måling. Evalueringen viser at lærervejledningerne oftest kun i generelle vendinger udpeger hvilke kompetencer der er i spil. Således findes på aktivitetsniveau få eksempler på eksplicit kompetencedækning. En undersøgelse af implicit kompetencedækning, dvs. en udledning af hvor enkompetence kan komme i spil, baseret på en analyse af aktiviteterne og lærervejledningens instruktioner, giver langt flere udslag. Evalueringen viser store forskelle på læremidlerne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 21 |
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 3 |
Sider (fra-til) | 7-27 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 5. sep. 2019 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Læring
- pædagogik og undervisning