Kompetencedækning i analoge matematiksystemer til mellemtrinnet

Stig Toke Gissel, Mette Dreier Hjelmborg, Bo Teglskov Kristensen, Dorte Moeskær Larsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen fremlægger resultaterne af og metoden til evaluering af otte lærebogssystemer til matematikundervisning på folkeskolens mellemtrin. Evalueringen afdækker i hvilket omfang læremidlerne lægger op til at arbejde med de matematiske kompetencer i relation til færdigheds- ogvidensområdet måling. Evalueringen viser at lærervejledningerne oftest kun i generelle vendinger udpeger hvilke kompetencer der er i spil. Således findes på aktivitetsniveau få eksempler på eksplicit kompetencedækning. En undersøgelse af implicit kompetencedækning, dvs. en udledning af hvor enkompetence kan komme i spil, baseret på en analyse af aktiviteterne og lærervejledningens instruktioner, giver langt flere udslag. Evalueringen viser store forskelle på læremidlerne.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer21
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind3
Sider (fra-til)7-27
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 5. sep. 2019
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Læring
  • pædagogik og undervisning

Citationsformater