Communication as Constitutive of Brands

Bidragets oversatte titel: Kommunikation som konstituerende for branding

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

2 Downloads (Pure)

Resumé

Afhandlingen er et bidrag til en spirende brandingtilgang, hvor brandet opfattes som konstitueret i kommunikation. Bidraget er dels teoretisk i form af en eksplicitering af `kommunikation som konstituerende´ tilgangen og dels empirisk i form af en analyse af et ledelsesinitieret brandingtiltag. Projektet er forankret i en socialkonstruktivistisk verdensforståelse og dermed i en relationel og performativ ontologi. De empiriske data er blevet indsamlet gennem et treårigt casestudie baseret på organisatorisk etnografi. Jeg har skygget tilblivelsen af et corporate brand i det danske, multinationale konglomerat Globalco, og indsamlingen af empiri er dermed afgrænset til datamateriale produceret i eller af denne organisation.
Jeg har sammenfattet et narrativt litteraturoverblik over den teoretiske udvikling indenfor corporate branding med særligt fokus på medarbejdernes rolle i brandingprocessen. Baseret på dette litteraturoverblik identificerer jeg en spirende udvikling henimod en `kommunikation som konstituerende´ tilgang. Med afsæt i denne spirende tilgang præsenterer jeg mit teoretiske bidrag, hvor jeg trækker på CCO tilgangen (Communication as Constitutive of Organization) til at formulere en CCB tilgang til branding (Communication as Constitutive of Brands). Centrale pointer i CCB tilgangen er konceptualiseringen af et brand som et diskursivt space, hvor kommunikation er stedet for konstruktionen af samt overfladen på et brand. `At gøre´ branding er en kontinuerlig proces, og brandets mening bliver konstant forhandlet og samskabt i et samspil mellem menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Nøglebegreber i CCB tilgangen er derfor bugtaleri, hybrid handlekraft og polyfoni.
Afhandlingens empiriske bidrag består af tre kapitler med hver deres fokus. I første del af min analyse, fokuserer jeg på at anskueliggøre, hvordan et brand konstitueres som et objekt. Jeg undersøger, hvordan vi bevæger os fra de første samtaler om et muligt brand til konstitueringen af brandet som en enhed. Analysen er baseret på en fasemodel introduceret af Nicotera med inspiration fra Taylor et.al. I anden del af min analyse, går jeg i dybden med stedet for konstruktion af brandet. Jeg konceptualiserer stedet for konstruktion som en samtalezone og ved at anvende begreberne bugtaleri og hybrid handlekraft kan jeg påvise, hvordan en myriade af menneskelige og ikke-menneskelige aktører deltager i samtaler om brandet og dermed skabelsen af samme. Jeg konkluderer derfor, at den traditionelle skelnen mellem ”intern” og ”ekstern” bør opgives, da samtalezonens grænser er diskursive fremfor fysiske. Følgelig er samtalezonen polyfonisk. På baggrund af dette konkluderer jeg at brandledelse er et spørgsmål om ledelse af mening. I tredje og sidste del af min analyse, undersøger jeg derfor, hvordan de forskellige aktører deltager i aktiviteter som tilskriver eller skaber mening. Jeg finder frem til, at succesfuld ledelse af mening afhænger af succesfuld meningstilskrivelse snarere end en formel position i eller uden for organisationen. Dem der lykkes med succesfuld meningstilskrivelse er dem, der formår at skabe en diskursiv lukning på de igangværende frame games.
Baseret på CCB tilgangen og mine tre analyser præsenterer jeg en model over brandledelse som forfatteraktivitet (practical authorship). Jeg argumenterer for, at brandledelse er ledelse af diskurser (tale, materialitet og interaktion) og inspireret af Nicoteras fasemodel, præsenterer jeg en cirkulær model over orkestreringen af brand elementer.
OriginalsprogEngelsk
ForlagSyddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet
Antal sider190
StatusUdgivet - 30. nov. 2018

Emneord

  • Branding
  • Brand
  • CCB
  • Communication as Constitutive of Brands
  • Ventriloquism
  • Non-human actor
  • Conversational space
  • Discursive brand space
  • Frame game

Citer dette

Hansen, H. (2018). Communication as Constitutive of Brands. Syddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet.
Hansen, Heidi. / Communication as Constitutive of Brands. Syddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet, 2018. 190 s.
@phdthesis{a679a0070d884bb58f4c14b652638d19,
title = "Communication as Constitutive of Brands",
abstract = "Afhandlingen er et bidrag til en spirende brandingtilgang, hvor brandet opfattes som konstitueret i kommunikation. Bidraget er dels teoretisk i form af en eksplicitering af `kommunikation som konstituerende´ tilgangen og dels empirisk i form af en analyse af et ledelsesinitieret brandingtiltag. Projektet er forankret i en socialkonstruktivistisk verdensforst{\aa}else og dermed i en relationel og performativ ontologi. De empiriske data er blevet indsamlet gennem et tre{\aa}rigt casestudie baseret p{\aa} organisatorisk etnografi. Jeg har skygget tilblivelsen af et corporate brand i det danske, multinationale konglomerat Globalco, og indsamlingen af empiri er dermed afgr{\ae}nset til datamateriale produceret i eller af denne organisation. Jeg har sammenfattet et narrativt litteraturoverblik over den teoretiske udvikling indenfor corporate branding med s{\ae}rligt fokus p{\aa} medarbejdernes rolle i brandingprocessen. Baseret p{\aa} dette litteraturoverblik identificerer jeg en spirende udvikling henimod en `kommunikation som konstituerende´ tilgang. Med afs{\ae}t i denne spirende tilgang pr{\ae}senterer jeg mit teoretiske bidrag, hvor jeg tr{\ae}kker p{\aa} CCO tilgangen (Communication as Constitutive of Organization) til at formulere en CCB tilgang til branding (Communication as Constitutive of Brands). Centrale pointer i CCB tilgangen er konceptualiseringen af et brand som et diskursivt space, hvor kommunikation er stedet for konstruktionen af samt overfladen p{\aa} et brand. `At g{\o}re´ branding er en kontinuerlig proces, og brandets mening bliver konstant forhandlet og samskabt i et samspil mellem menneskelige og ikke-menneskelige akt{\o}rer. N{\o}glebegreber i CCB tilgangen er derfor bugtaleri, hybrid handlekraft og polyfoni. Afhandlingens empiriske bidrag best{\aa}r af tre kapitler med hver deres fokus. I f{\o}rste del af min analyse, fokuserer jeg p{\aa} at anskueligg{\o}re, hvordan et brand konstitueres som et objekt. Jeg unders{\o}ger, hvordan vi bev{\ae}ger os fra de f{\o}rste samtaler om et muligt brand til konstitueringen af brandet som en enhed. Analysen er baseret p{\aa} en fasemodel introduceret af Nicotera med inspiration fra Taylor et.al. I anden del af min analyse, g{\aa}r jeg i dybden med stedet for konstruktion af brandet. Jeg konceptualiserer stedet for konstruktion som en samtalezone og ved at anvende begreberne bugtaleri og hybrid handlekraft kan jeg p{\aa}vise, hvordan en myriade af menneskelige og ikke-menneskelige akt{\o}rer deltager i samtaler om brandet og dermed skabelsen af samme. Jeg konkluderer derfor, at den traditionelle skelnen mellem ”intern” og ”ekstern” b{\o}r opgives, da samtalezonens gr{\ae}nser er diskursive fremfor fysiske. F{\o}lgelig er samtalezonen polyfonisk. P{\aa} baggrund af dette konkluderer jeg at brandledelse er et sp{\o}rgsm{\aa}l om ledelse af mening. I tredje og sidste del af min analyse, unders{\o}ger jeg derfor, hvordan de forskellige akt{\o}rer deltager i aktiviteter som tilskriver eller skaber mening. Jeg finder frem til, at succesfuld ledelse af mening afh{\ae}nger af succesfuld meningstilskrivelse snarere end en formel position i eller uden for organisationen. Dem der lykkes med succesfuld meningstilskrivelse er dem, der form{\aa}r at skabe en diskursiv lukning p{\aa} de igangv{\ae}rende frame games. Baseret p{\aa} CCB tilgangen og mine tre analyser pr{\ae}senterer jeg en model over brandledelse som forfatteraktivitet (practical authorship). Jeg argumenterer for, at brandledelse er ledelse af diskurser (tale, materialitet og interaktion) og inspireret af Nicoteras fasemodel, pr{\ae}senterer jeg en cirkul{\ae}r model over orkestreringen af brand elementer.",
keywords = "Branding, Brand, CCB, Communication as Constitutive of Brands, Ventriloquism, Non-human actor, Conversational space, Discursive brand space, Frame game",
author = "Heidi Hansen",
year = "2018",
month = "11",
day = "30",
language = "English",
publisher = "Syddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet",

}

Hansen, H 2018, Communication as Constitutive of Brands. Syddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet.

Communication as Constitutive of Brands. / Hansen, Heidi.

Syddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet, 2018. 190 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Communication as Constitutive of Brands

AU - Hansen, Heidi

PY - 2018/11/30

Y1 - 2018/11/30

N2 - Afhandlingen er et bidrag til en spirende brandingtilgang, hvor brandet opfattes som konstitueret i kommunikation. Bidraget er dels teoretisk i form af en eksplicitering af `kommunikation som konstituerende´ tilgangen og dels empirisk i form af en analyse af et ledelsesinitieret brandingtiltag. Projektet er forankret i en socialkonstruktivistisk verdensforståelse og dermed i en relationel og performativ ontologi. De empiriske data er blevet indsamlet gennem et treårigt casestudie baseret på organisatorisk etnografi. Jeg har skygget tilblivelsen af et corporate brand i det danske, multinationale konglomerat Globalco, og indsamlingen af empiri er dermed afgrænset til datamateriale produceret i eller af denne organisation. Jeg har sammenfattet et narrativt litteraturoverblik over den teoretiske udvikling indenfor corporate branding med særligt fokus på medarbejdernes rolle i brandingprocessen. Baseret på dette litteraturoverblik identificerer jeg en spirende udvikling henimod en `kommunikation som konstituerende´ tilgang. Med afsæt i denne spirende tilgang præsenterer jeg mit teoretiske bidrag, hvor jeg trækker på CCO tilgangen (Communication as Constitutive of Organization) til at formulere en CCB tilgang til branding (Communication as Constitutive of Brands). Centrale pointer i CCB tilgangen er konceptualiseringen af et brand som et diskursivt space, hvor kommunikation er stedet for konstruktionen af samt overfladen på et brand. `At gøre´ branding er en kontinuerlig proces, og brandets mening bliver konstant forhandlet og samskabt i et samspil mellem menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Nøglebegreber i CCB tilgangen er derfor bugtaleri, hybrid handlekraft og polyfoni. Afhandlingens empiriske bidrag består af tre kapitler med hver deres fokus. I første del af min analyse, fokuserer jeg på at anskueliggøre, hvordan et brand konstitueres som et objekt. Jeg undersøger, hvordan vi bevæger os fra de første samtaler om et muligt brand til konstitueringen af brandet som en enhed. Analysen er baseret på en fasemodel introduceret af Nicotera med inspiration fra Taylor et.al. I anden del af min analyse, går jeg i dybden med stedet for konstruktion af brandet. Jeg konceptualiserer stedet for konstruktion som en samtalezone og ved at anvende begreberne bugtaleri og hybrid handlekraft kan jeg påvise, hvordan en myriade af menneskelige og ikke-menneskelige aktører deltager i samtaler om brandet og dermed skabelsen af samme. Jeg konkluderer derfor, at den traditionelle skelnen mellem ”intern” og ”ekstern” bør opgives, da samtalezonens grænser er diskursive fremfor fysiske. Følgelig er samtalezonen polyfonisk. På baggrund af dette konkluderer jeg at brandledelse er et spørgsmål om ledelse af mening. I tredje og sidste del af min analyse, undersøger jeg derfor, hvordan de forskellige aktører deltager i aktiviteter som tilskriver eller skaber mening. Jeg finder frem til, at succesfuld ledelse af mening afhænger af succesfuld meningstilskrivelse snarere end en formel position i eller uden for organisationen. Dem der lykkes med succesfuld meningstilskrivelse er dem, der formår at skabe en diskursiv lukning på de igangværende frame games. Baseret på CCB tilgangen og mine tre analyser præsenterer jeg en model over brandledelse som forfatteraktivitet (practical authorship). Jeg argumenterer for, at brandledelse er ledelse af diskurser (tale, materialitet og interaktion) og inspireret af Nicoteras fasemodel, præsenterer jeg en cirkulær model over orkestreringen af brand elementer.

AB - Afhandlingen er et bidrag til en spirende brandingtilgang, hvor brandet opfattes som konstitueret i kommunikation. Bidraget er dels teoretisk i form af en eksplicitering af `kommunikation som konstituerende´ tilgangen og dels empirisk i form af en analyse af et ledelsesinitieret brandingtiltag. Projektet er forankret i en socialkonstruktivistisk verdensforståelse og dermed i en relationel og performativ ontologi. De empiriske data er blevet indsamlet gennem et treårigt casestudie baseret på organisatorisk etnografi. Jeg har skygget tilblivelsen af et corporate brand i det danske, multinationale konglomerat Globalco, og indsamlingen af empiri er dermed afgrænset til datamateriale produceret i eller af denne organisation. Jeg har sammenfattet et narrativt litteraturoverblik over den teoretiske udvikling indenfor corporate branding med særligt fokus på medarbejdernes rolle i brandingprocessen. Baseret på dette litteraturoverblik identificerer jeg en spirende udvikling henimod en `kommunikation som konstituerende´ tilgang. Med afsæt i denne spirende tilgang præsenterer jeg mit teoretiske bidrag, hvor jeg trækker på CCO tilgangen (Communication as Constitutive of Organization) til at formulere en CCB tilgang til branding (Communication as Constitutive of Brands). Centrale pointer i CCB tilgangen er konceptualiseringen af et brand som et diskursivt space, hvor kommunikation er stedet for konstruktionen af samt overfladen på et brand. `At gøre´ branding er en kontinuerlig proces, og brandets mening bliver konstant forhandlet og samskabt i et samspil mellem menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Nøglebegreber i CCB tilgangen er derfor bugtaleri, hybrid handlekraft og polyfoni. Afhandlingens empiriske bidrag består af tre kapitler med hver deres fokus. I første del af min analyse, fokuserer jeg på at anskueliggøre, hvordan et brand konstitueres som et objekt. Jeg undersøger, hvordan vi bevæger os fra de første samtaler om et muligt brand til konstitueringen af brandet som en enhed. Analysen er baseret på en fasemodel introduceret af Nicotera med inspiration fra Taylor et.al. I anden del af min analyse, går jeg i dybden med stedet for konstruktion af brandet. Jeg konceptualiserer stedet for konstruktion som en samtalezone og ved at anvende begreberne bugtaleri og hybrid handlekraft kan jeg påvise, hvordan en myriade af menneskelige og ikke-menneskelige aktører deltager i samtaler om brandet og dermed skabelsen af samme. Jeg konkluderer derfor, at den traditionelle skelnen mellem ”intern” og ”ekstern” bør opgives, da samtalezonens grænser er diskursive fremfor fysiske. Følgelig er samtalezonen polyfonisk. På baggrund af dette konkluderer jeg at brandledelse er et spørgsmål om ledelse af mening. I tredje og sidste del af min analyse, undersøger jeg derfor, hvordan de forskellige aktører deltager i aktiviteter som tilskriver eller skaber mening. Jeg finder frem til, at succesfuld ledelse af mening afhænger af succesfuld meningstilskrivelse snarere end en formel position i eller uden for organisationen. Dem der lykkes med succesfuld meningstilskrivelse er dem, der formår at skabe en diskursiv lukning på de igangværende frame games. Baseret på CCB tilgangen og mine tre analyser præsenterer jeg en model over brandledelse som forfatteraktivitet (practical authorship). Jeg argumenterer for, at brandledelse er ledelse af diskurser (tale, materialitet og interaktion) og inspireret af Nicoteras fasemodel, præsenterer jeg en cirkulær model over orkestreringen af brand elementer.

KW - Branding

KW - Brand

KW - CCB

KW - Communication as Constitutive of Brands

KW - Ventriloquism

KW - Non-human actor

KW - Conversational space

KW - Discursive brand space

KW - Frame game

M3 - Ph.D. thesis

BT - Communication as Constitutive of Brands

PB - Syddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet

ER -

Hansen H. Communication as Constitutive of Brands. Syddansk Universitet. Det Humanistiske Fakultet, 2018. 190 s.