Kapitalocæn didaktik: Om undervisning med fokus på klima, klasse og kapitalkritik

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

Abstract

Hvis man mener, at det er blandt skolens fornemste opgaver at klæde
eleverne på til at træde ud i samfundet som livsduelige unge mennesker
og aktive medborgere, må man på ethvert tidspunkt i historien
spørge: Hvad er det for udfordringer, der tegner nutidens problemhorisont?
Hvad er definerende for de kriser, vi nu og i fremtiden er
tvunget til at forholde os til? Og hvilke store samfundsmæssige forandringer,
står vi overfor som reaktion på disse kriser? Alle tre spørgsmål
er afgørende, hvis man vil formulere konkrete bud på, hvilke former for
undervisning, der fremmer livsduelighed og aktivt medborgerskab i
kontekst af et samfund baseret på livsfjendtlige logikker og praksisser.
De tre forhold, som jeg i dette kapitel har valgt at udpege som historisk
presserende at forholde sig til, er klimakrisen, klassekampen og
kapitalismen.
OriginalsprogDansk
TitelAntropocæn : Menneske, samfund og dannelse i en ny tidsalder
RedaktørerMichael Paulsen, Jesper Tække
ForlagU Press
Publikationsdato2024
Sider259-285
ISBN (Trykt)978-87-92914-84-2
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Kapitalocæn
  • Didaktik
  • Pædagogik
  • Uddannelse for bæredygtig udvikling
  • Kapitalkritik
  • Klimakrise
  • Grøn omstilling
  • Klasse
  • Økomarxisme
  • Kritisk pædagogik
  • Folkeskolen
  • Grundskolen

Citationsformater