Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen tager sit afsæt i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed hvor
    tidligere undersøgelser har peget på behovet for et mere systematisk studie der
    undersøger kønsmærkede praktikker. International og dansk uddannelsesforskning i køn og skrivning har fulgt en bevægelse fra forskelstænkning til
    mangfoldigheds- eller variationstænkning. Tidligere studier i Faglighed og
    skriftlighed har identificeret kønsrelaterede temaer men uden at forfølge disse
    systematisk. Artiklens empiriske studie undersøger fire elevers skriverbaner i
    danskfaget og finder kønsmærkede praktikker som fremtræder som væsentlige
    identitetsaspekter, men finder samtidig at der også er andre identitetsaspekter
    som har betydning for elevernes skriverbaner. De kønsmærkede praktikker
    forbinder sig således med de kulturelle kontekster, herunder deres individuelle
    skrivererfaringer og skriverbaner, i mønstre som ikke kan samles i
    essentialiserende kønsforestillinger.
    OriginalsprogDansk
    TitelGenom texter och världar : Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio
    RedaktørerHeidi Höglund, Sofia Jusslin, Matilda Ståhl, Anders Westerlund
    UdgivelsesstedÅbo
    ForlagÅbo Akademis förlag
    Publikationsdato2019
    Sider139-153
    ISBN (Trykt)978-951-765-926-0
    StatusUdgivet - 2019

    Citationsformater