Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

Abstrakt

Artiklen tager sit afsæt i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed hvor
tidligere undersøgelser har peget på behovet for et mere systematisk studie der
undersøger kønsmærkede praktikker. International og dansk uddannelsesforskning i køn og skrivning har fulgt en bevægelse fra forskelstænkning til
mangfoldigheds- eller variationstænkning. Tidligere studier i Faglighed og
skriftlighed har identificeret kønsrelaterede temaer men uden at forfølge disse
systematisk. Artiklens empiriske studie undersøger fire elevers skriverbaner i
danskfaget og finder kønsmærkede praktikker som fremtræder som væsentlige
identitetsaspekter, men finder samtidig at der også er andre identitetsaspekter
som har betydning for elevernes skriverbaner. De kønsmærkede praktikker
forbinder sig således med de kulturelle kontekster, herunder deres individuelle
skrivererfaringer og skriverbaner, i mønstre som ikke kan samles i
essentialiserende kønsforestillinger.
OriginalsprogDansk
TitelGenom texter och världar : Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio
RedaktørerHeidi Höglund, Sofia Jusslin, Matilda Ståhl, Anders Westerlund
UdgivelsesstedÅbo
ForlagÅbo Akademis förlag
Publikationsdato2019
Sider139-153
ISBN (Trykt)978-951-765-926-0
StatusUdgivet - 2019

Citationsformater