Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Artiklen tager sit afsæt i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed hvor
tidligere undersøgelser har peget på behovet for et mere systematisk studie der
undersøger kønsmærkede praktikker. International og dansk uddannelsesforskning i køn og skrivning har fulgt en bevægelse fra forskelstænkning til
mangfoldigheds- eller variationstænkning. Tidligere studier i Faglighed og
skriftlighed har identificeret kønsrelaterede temaer men uden at forfølge disse
systematisk. Artiklens empiriske studie undersøger fire elevers skriverbaner i
danskfaget og finder kønsmærkede praktikker som fremtræder som væsentlige
identitetsaspekter, men finder samtidig at der også er andre identitetsaspekter
som har betydning for elevernes skriverbaner. De kønsmærkede praktikker
forbinder sig således med de kulturelle kontekster, herunder deres individuelle
skrivererfaringer og skriverbaner, i mønstre som ikke kan samles i
essentialiserende kønsforestillinger.
OriginalsprogDansk
TitelGenom texter och världar : Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio
RedaktørerHeidi Höglund, Sofia Jusslin, Matilda Ståhl, Anders Westerlund
Udgivelses stedÅbo
ForlagÅbo Akademis förlag
Publikationsdato2019
Sider139-153
ISBN (Trykt)978-951-765-926-0
StatusUdgivet - 2019

Citer dette

Elf, N., & Krogh, E. (2019). Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning. I H. Höglund, S. Jusslin, M. Ståhl, & A. Westerlund (red.), Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio (s. 139-153). Åbo: Åbo Akademis förlag.
Elf, Nikolaj ; Krogh, Ellen. / Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning. Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. red. / Heidi Höglund ; Sofia Jusslin ; Matilda Ståhl ; Anders Westerlund. Åbo : Åbo Akademis förlag, 2019. s. 139-153
@inbook{6124e5dad8524d318764cd5944635539,
title = "K{\o}nsm{\ae}rkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning",
abstract = "Artiklen tager sit afs{\ae}t i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed hvortidligere unders{\o}gelser har peget p{\aa} behovet for et mere systematisk studie derunders{\o}ger k{\o}nsm{\ae}rkede praktikker. International og dansk uddannelsesforskning i k{\o}n og skrivning har fulgt en bev{\ae}gelse fra forskelst{\ae}nkning tilmangfoldigheds- eller variationst{\ae}nkning. Tidligere studier i Faglighed ogskriftlighed har identificeret k{\o}nsrelaterede temaer men uden at forf{\o}lge dissesystematisk. Artiklens empiriske studie unders{\o}ger fire elevers skriverbaner idanskfaget og finder k{\o}nsm{\ae}rkede praktikker som fremtr{\ae}der som v{\ae}sentligeidentitetsaspekter, men finder samtidig at der ogs{\aa} er andre identitetsaspektersom har betydning for elevernes skriverbaner. De k{\o}nsm{\ae}rkede praktikkerforbinder sig s{\aa}ledes med de kulturelle kontekster, herunder deres individuelleskrivererfaringer og skriverbaner, i m{\o}nstre som ikke kan samles iessentialiserende k{\o}nsforestillinger.",
author = "Nikolaj Elf and Ellen Krogh",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "978-951-765-926-0",
pages = "139--153",
editor = "Heidi H{\"o}glund and Sofia Jusslin and Matilda St{\aa}hl and Anders Westerlund",
booktitle = "Genom texter och v{\"a}rldar",
publisher = "{\AA}bo Akademis f{\"o}rlag",

}

Elf, N & Krogh, E 2019, Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning. i H Höglund, S Jusslin, M Ståhl & A Westerlund (red), Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Åbo Akademis förlag, Åbo, s. 139-153.

Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning. / Elf, Nikolaj; Krogh, Ellen.

Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. red. / Heidi Höglund; Sofia Jusslin; Matilda Ståhl; Anders Westerlund. Åbo : Åbo Akademis förlag, 2019. s. 139-153.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning

AU - Elf, Nikolaj

AU - Krogh, Ellen

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Artiklen tager sit afsæt i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed hvortidligere undersøgelser har peget på behovet for et mere systematisk studie derundersøger kønsmærkede praktikker. International og dansk uddannelsesforskning i køn og skrivning har fulgt en bevægelse fra forskelstænkning tilmangfoldigheds- eller variationstænkning. Tidligere studier i Faglighed ogskriftlighed har identificeret kønsrelaterede temaer men uden at forfølge dissesystematisk. Artiklens empiriske studie undersøger fire elevers skriverbaner idanskfaget og finder kønsmærkede praktikker som fremtræder som væsentligeidentitetsaspekter, men finder samtidig at der også er andre identitetsaspektersom har betydning for elevernes skriverbaner. De kønsmærkede praktikkerforbinder sig således med de kulturelle kontekster, herunder deres individuelleskrivererfaringer og skriverbaner, i mønstre som ikke kan samles iessentialiserende kønsforestillinger.

AB - Artiklen tager sit afsæt i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed hvortidligere undersøgelser har peget på behovet for et mere systematisk studie derundersøger kønsmærkede praktikker. International og dansk uddannelsesforskning i køn og skrivning har fulgt en bevægelse fra forskelstænkning tilmangfoldigheds- eller variationstænkning. Tidligere studier i Faglighed ogskriftlighed har identificeret kønsrelaterede temaer men uden at forfølge dissesystematisk. Artiklens empiriske studie undersøger fire elevers skriverbaner idanskfaget og finder kønsmærkede praktikker som fremtræder som væsentligeidentitetsaspekter, men finder samtidig at der også er andre identitetsaspektersom har betydning for elevernes skriverbaner. De kønsmærkede praktikkerforbinder sig således med de kulturelle kontekster, herunder deres individuelleskrivererfaringer og skriverbaner, i mønstre som ikke kan samles iessentialiserende kønsforestillinger.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-951-765-926-0

SP - 139

EP - 153

BT - Genom texter och världar

A2 - Höglund, Heidi

A2 - Jusslin, Sofia

A2 - Ståhl, Matilda

A2 - Westerlund, Anders

PB - Åbo Akademis förlag

CY - Åbo

ER -

Elf N, Krogh E. Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning. I Höglund H, Jusslin S, Ståhl M, Westerlund A, red., Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Åbo: Åbo Akademis förlag. 2019. s. 139-153