Intelligent design af fokusgrupper

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Når man arbejder professionelt med at gennemføre kvalitative mini- og fokusgruppeanalyser, kan det ikke undgås, at man som moderator indimellem tænker: Hvorfor deltager hun ikke? Hvad kan jeg gøre for at inkludere hende i diskussionen? Ofte skyldes nogle deltageres manglende engagement, at mini- eller fokusgruppens metodiske design favoriserer de deltagere, som har en fremtrædende verbalsproglig intelligens, og samtidig ekskluderes de, der har andre fremtrædende intelligenser, fra at yde det maksimale. En sådan situation er meget uheldig og kan i værste fald give en undersøgelse bias. Derfor har vi i DR Medieforskning arbejdet med en pragmatisk tilgang til problemet, hvor vi har afprøvet et metodisk design, som inkluderer kvalitative interviewteknikker og procesværktøjer, som appellerer til samtlige intelligenser. Som et resultat af en målrettet indsats for at inkludere flere intelligenser i det metodiske design, oplever vi, at deltagerne har mere lyst til at engagere sig og gør det med større selvsikkerhed. Desuden oplever vi i mindre grad fænomenet “cognitive tuning” , og derfor kan vi arbejde med flere og bedre data i analyse- og fortolkningsfasen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMediekultur
Vol/bind24
Udgave nummer45
StatusUdgivet - 2008

Citer dette

@article{162b1702bc7e47d49e93a9552597f2a2,
title = "Intelligent design af fokusgrupper",
abstract = "N{\aa}r man arbejder professionelt med at gennemf{\o}re kvalitative mini- og fokusgruppeanalyser, kan det ikke undg{\aa}s, at man som moderator indimellem t{\ae}nker: Hvorfor deltager hun ikke? Hvad kan jeg g{\o}re for at inkludere hende i diskussionen? Ofte skyldes nogle deltageres manglende engagement, at mini- eller fokusgruppens metodiske design favoriserer de deltagere, som har en fremtr{\ae}dende verbalsproglig intelligens, og samtidig ekskluderes de, der har andre fremtr{\ae}dende intelligenser, fra at yde det maksimale. En s{\aa}dan situation er meget uheldig og kan i v{\ae}rste fald give en unders{\o}gelse bias. Derfor har vi i DR Medieforskning arbejdet med en pragmatisk tilgang til problemet, hvor vi har afpr{\o}vet et metodisk design, som inkluderer kvalitative interviewteknikker og procesv{\ae}rkt{\o}jer, som appellerer til samtlige intelligenser. Som et resultat af en m{\aa}lrettet indsats for at inkludere flere intelligenser i det metodiske design, oplever vi, at deltagerne har mere lyst til at engagere sig og g{\o}r det med st{\o}rre selvsikkerhed. Desuden oplever vi i mindre grad f{\ae}nomenet “cognitive tuning” , og derfor kan vi arbejde med flere og bedre data i analyse- og fortolkningsfasen.",
author = "Lene Heiselberg",
year = "2008",
language = "Dansk",
volume = "24",
journal = "MedieKultur",
issn = "0900-9671",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "45",

}

Intelligent design af fokusgrupper. / Heiselberg, Lene.

I: Mediekultur, Bind 24, Nr. 45, 2008.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Intelligent design af fokusgrupper

AU - Heiselberg, Lene

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Når man arbejder professionelt med at gennemføre kvalitative mini- og fokusgruppeanalyser, kan det ikke undgås, at man som moderator indimellem tænker: Hvorfor deltager hun ikke? Hvad kan jeg gøre for at inkludere hende i diskussionen? Ofte skyldes nogle deltageres manglende engagement, at mini- eller fokusgruppens metodiske design favoriserer de deltagere, som har en fremtrædende verbalsproglig intelligens, og samtidig ekskluderes de, der har andre fremtrædende intelligenser, fra at yde det maksimale. En sådan situation er meget uheldig og kan i værste fald give en undersøgelse bias. Derfor har vi i DR Medieforskning arbejdet med en pragmatisk tilgang til problemet, hvor vi har afprøvet et metodisk design, som inkluderer kvalitative interviewteknikker og procesværktøjer, som appellerer til samtlige intelligenser. Som et resultat af en målrettet indsats for at inkludere flere intelligenser i det metodiske design, oplever vi, at deltagerne har mere lyst til at engagere sig og gør det med større selvsikkerhed. Desuden oplever vi i mindre grad fænomenet “cognitive tuning” , og derfor kan vi arbejde med flere og bedre data i analyse- og fortolkningsfasen.

AB - Når man arbejder professionelt med at gennemføre kvalitative mini- og fokusgruppeanalyser, kan det ikke undgås, at man som moderator indimellem tænker: Hvorfor deltager hun ikke? Hvad kan jeg gøre for at inkludere hende i diskussionen? Ofte skyldes nogle deltageres manglende engagement, at mini- eller fokusgruppens metodiske design favoriserer de deltagere, som har en fremtrædende verbalsproglig intelligens, og samtidig ekskluderes de, der har andre fremtrædende intelligenser, fra at yde det maksimale. En sådan situation er meget uheldig og kan i værste fald give en undersøgelse bias. Derfor har vi i DR Medieforskning arbejdet med en pragmatisk tilgang til problemet, hvor vi har afprøvet et metodisk design, som inkluderer kvalitative interviewteknikker og procesværktøjer, som appellerer til samtlige intelligenser. Som et resultat af en målrettet indsats for at inkludere flere intelligenser i det metodiske design, oplever vi, at deltagerne har mere lyst til at engagere sig og gør det med større selvsikkerhed. Desuden oplever vi i mindre grad fænomenet “cognitive tuning” , og derfor kan vi arbejde med flere og bedre data i analyse- og fortolkningsfasen.

UR - https://tidsskrift.dk/mediekultur/article/view/509

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 24

JO - MedieKultur

JF - MedieKultur

SN - 0900-9671

IS - 45

ER -