Innovative evner og de gymnasiale uddannelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

I denne artikel analyserer vi innovation i gymnasiet. For det første spørger vi, hvilke innovationsdiskurser der strides på det gymnasiale felt, og for det andet søger vi at give et forskningsbaseret svar på hvordan innovation meningsfuldt kan indarbejdes i almendannende og studieforberedende gymnasiale uddannelser i det senmoderne samfund.
Vi indleder med en diskursanalyse af innovationsbegrebets vej ind i den gymnasiale sektor i forbindelse med reformen i 2005. Hovedpointen er, at den politisk dominerende markedsorienterede diskurs ikke slår igennem på det undervisningsministerielle niveau. Her foregår en resistant reading, hvor den erstattes af en dannelses- og myndighedsdiskurs. Begge diskurser betoner, at innovation må være vidensbaseret, og vi taler derfor om, at de kobler sig til en gymnasial faglighedsdiskurs. Koblingen mellem innovation og fag er helt central.
Derefter argumenterer vi for at innovationsbegrebet vil kunne kvalificere begreberne almendannelse og studieforberedelse i forhold til deres status i det senmoderne samfund.
Vi fortsætter med en analyse af ”Projekt Innovationskraft og Entreprenørskab” i Region Hovedstaden, der er initieret af erhvervs- og uddannelsesfolk fra regionen, og hvis mål det er at indtænke innovation i de gymnasiale uddannelser. Vores analyse viser, at der foregår en diskurskamp inden for projektets rammer. Den diskurs, der kommer til udtryk i projektets officielle projektbeskrivelse ligger tæt på markedsdiskursen mens diskursen på de skoler, hvis projekter vi analyserer her, fortolkes og konsumeres så den bliver parallel med den undervisningsministerielle – samtidig med, at den indtænker markedsdiskursen på en reflekteret måde.
Vi slutter med at påpege, at det er en diskussion værd, om innovationsbegrebet bidrager produktivt til det uddannelsespolitiske og det didaktiske domæne omkring de gymnasiale uddannelser. Vi anerkender, at begrebet kan konstekstualiseres til det gymnasiale område og kan kvalificere centrale begreber som ”almendannelse” og ”studieforberedelse”.
OriginalsprogDansk
TitelInnovation og læring. Filosofiske og kritiske perspektiver
RedaktørerMichael Paulsen, Søren Harnow Klausen
Udgivelses stedAalborg Universitetsforlag
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2012
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • innovation
  • almendannelse
  • gymnasiale udannelser
  • diskurs

Citer dette

Hobel, P., & Christensen, T. S. (2012). Innovative evner og de gymnasiale uddannelser. I M. Paulsen, & S. H. Klausen (red.), Innovation og læring. Filosofiske og kritiske perspektiver Aalborg Universitetsforlag: Aalborg Universitetsforlag.
Hobel, Peter ; Christensen, Torben Spanget. / Innovative evner og de gymnasiale uddannelser. Innovation og læring. Filosofiske og kritiske perspektiver. red. / Michael Paulsen ; Søren Harnow Klausen. Aalborg Universitetsforlag : Aalborg Universitetsforlag, 2012.
@inbook{7b2d7febdedb406baafa65e60db30584,
title = "Innovative evner og de gymnasiale uddannelser",
abstract = "I denne artikel analyserer vi innovation i gymnasiet. For det f{\o}rste sp{\o}rger vi, hvilke innovationsdiskurser der strides p{\aa} det gymnasiale felt, og for det andet s{\o}ger vi at give et forskningsbaseret svar p{\aa} hvordan innovation meningsfuldt kan indarbejdes i almendannende og studieforberedende gymnasiale uddannelser i det senmoderne samfund. Vi indleder med en diskursanalyse af innovationsbegrebets vej ind i den gymnasiale sektor i forbindelse med reformen i 2005. Hovedpointen er, at den politisk dominerende markedsorienterede diskurs ikke sl{\aa}r igennem p{\aa} det undervisningsministerielle niveau. Her foreg{\aa}r en resistant reading, hvor den erstattes af en dannelses- og myndighedsdiskurs. Begge diskurser betoner, at innovation m{\aa} v{\ae}re vidensbaseret, og vi taler derfor om, at de kobler sig til en gymnasial faglighedsdiskurs. Koblingen mellem innovation og fag er helt central. Derefter argumenterer vi for at innovationsbegrebet vil kunne kvalificere begreberne almendannelse og studieforberedelse i forhold til deres status i det senmoderne samfund. Vi forts{\ae}tter med en analyse af ”Projekt Innovationskraft og Entrepren{\o}rskab” i Region Hovedstaden, der er initieret af erhvervs- og uddannelsesfolk fra regionen, og hvis m{\aa}l det er at indt{\ae}nke innovation i de gymnasiale uddannelser. Vores analyse viser, at der foreg{\aa}r en diskurskamp inden for projektets rammer. Den diskurs, der kommer til udtryk i projektets officielle projektbeskrivelse ligger t{\ae}t p{\aa} markedsdiskursen mens diskursen p{\aa} de skoler, hvis projekter vi analyserer her, fortolkes og konsumeres s{\aa} den bliver parallel med den undervisningsministerielle – samtidig med, at den indt{\ae}nker markedsdiskursen p{\aa} en reflekteret m{\aa}de. Vi slutter med at p{\aa}pege, at det er en diskussion v{\ae}rd, om innovationsbegrebet bidrager produktivt til det uddannelsespolitiske og det didaktiske dom{\ae}ne omkring de gymnasiale uddannelser. Vi anerkender, at begrebet kan konstekstualiseres til det gymnasiale omr{\aa}de og kan kvalificere centrale begreber som ”almendannelse” og ”studieforberedelse”.",
keywords = "innovation, almendannelse, gymnasiale udannelser, diskurs",
author = "Peter Hobel and Christensen, {Torben Spanget}",
year = "2012",
language = "Dansk",
editor = "Paulsen, {Michael } and Klausen, {S{\o}ren Harnow}",
booktitle = "Innovation og l{\ae}ring. Filosofiske og kritiske perspektiver",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Hobel, P & Christensen, TS 2012, Innovative evner og de gymnasiale uddannelser. i M Paulsen & SH Klausen (red), Innovation og læring. Filosofiske og kritiske perspektiver. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg Universitetsforlag.

Innovative evner og de gymnasiale uddannelser. / Hobel, Peter; Christensen, Torben Spanget.

Innovation og læring. Filosofiske og kritiske perspektiver. red. / Michael Paulsen; Søren Harnow Klausen. Aalborg Universitetsforlag : Aalborg Universitetsforlag, 2012.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Innovative evner og de gymnasiale uddannelser

AU - Hobel, Peter

AU - Christensen, Torben Spanget

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - I denne artikel analyserer vi innovation i gymnasiet. For det første spørger vi, hvilke innovationsdiskurser der strides på det gymnasiale felt, og for det andet søger vi at give et forskningsbaseret svar på hvordan innovation meningsfuldt kan indarbejdes i almendannende og studieforberedende gymnasiale uddannelser i det senmoderne samfund. Vi indleder med en diskursanalyse af innovationsbegrebets vej ind i den gymnasiale sektor i forbindelse med reformen i 2005. Hovedpointen er, at den politisk dominerende markedsorienterede diskurs ikke slår igennem på det undervisningsministerielle niveau. Her foregår en resistant reading, hvor den erstattes af en dannelses- og myndighedsdiskurs. Begge diskurser betoner, at innovation må være vidensbaseret, og vi taler derfor om, at de kobler sig til en gymnasial faglighedsdiskurs. Koblingen mellem innovation og fag er helt central. Derefter argumenterer vi for at innovationsbegrebet vil kunne kvalificere begreberne almendannelse og studieforberedelse i forhold til deres status i det senmoderne samfund. Vi fortsætter med en analyse af ”Projekt Innovationskraft og Entreprenørskab” i Region Hovedstaden, der er initieret af erhvervs- og uddannelsesfolk fra regionen, og hvis mål det er at indtænke innovation i de gymnasiale uddannelser. Vores analyse viser, at der foregår en diskurskamp inden for projektets rammer. Den diskurs, der kommer til udtryk i projektets officielle projektbeskrivelse ligger tæt på markedsdiskursen mens diskursen på de skoler, hvis projekter vi analyserer her, fortolkes og konsumeres så den bliver parallel med den undervisningsministerielle – samtidig med, at den indtænker markedsdiskursen på en reflekteret måde. Vi slutter med at påpege, at det er en diskussion værd, om innovationsbegrebet bidrager produktivt til det uddannelsespolitiske og det didaktiske domæne omkring de gymnasiale uddannelser. Vi anerkender, at begrebet kan konstekstualiseres til det gymnasiale område og kan kvalificere centrale begreber som ”almendannelse” og ”studieforberedelse”.

AB - I denne artikel analyserer vi innovation i gymnasiet. For det første spørger vi, hvilke innovationsdiskurser der strides på det gymnasiale felt, og for det andet søger vi at give et forskningsbaseret svar på hvordan innovation meningsfuldt kan indarbejdes i almendannende og studieforberedende gymnasiale uddannelser i det senmoderne samfund. Vi indleder med en diskursanalyse af innovationsbegrebets vej ind i den gymnasiale sektor i forbindelse med reformen i 2005. Hovedpointen er, at den politisk dominerende markedsorienterede diskurs ikke slår igennem på det undervisningsministerielle niveau. Her foregår en resistant reading, hvor den erstattes af en dannelses- og myndighedsdiskurs. Begge diskurser betoner, at innovation må være vidensbaseret, og vi taler derfor om, at de kobler sig til en gymnasial faglighedsdiskurs. Koblingen mellem innovation og fag er helt central. Derefter argumenterer vi for at innovationsbegrebet vil kunne kvalificere begreberne almendannelse og studieforberedelse i forhold til deres status i det senmoderne samfund. Vi fortsætter med en analyse af ”Projekt Innovationskraft og Entreprenørskab” i Region Hovedstaden, der er initieret af erhvervs- og uddannelsesfolk fra regionen, og hvis mål det er at indtænke innovation i de gymnasiale uddannelser. Vores analyse viser, at der foregår en diskurskamp inden for projektets rammer. Den diskurs, der kommer til udtryk i projektets officielle projektbeskrivelse ligger tæt på markedsdiskursen mens diskursen på de skoler, hvis projekter vi analyserer her, fortolkes og konsumeres så den bliver parallel med den undervisningsministerielle – samtidig med, at den indtænker markedsdiskursen på en reflekteret måde. Vi slutter med at påpege, at det er en diskussion værd, om innovationsbegrebet bidrager produktivt til det uddannelsespolitiske og det didaktiske domæne omkring de gymnasiale uddannelser. Vi anerkender, at begrebet kan konstekstualiseres til det gymnasiale område og kan kvalificere centrale begreber som ”almendannelse” og ”studieforberedelse”.

KW - innovation

KW - almendannelse

KW - gymnasiale udannelser

KW - diskurs

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Innovation og læring. Filosofiske og kritiske perspektiver

A2 - Paulsen, Michael

A2 - Klausen, Søren Harnow

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Hobel P, Christensen TS. Innovative evner og de gymnasiale uddannelser. I Paulsen M, Klausen SH, red., Innovation og læring. Filosofiske og kritiske perspektiver. Aalborg Universitetsforlag: Aalborg Universitetsforlag. 2012