Inklusion og eksklusion i skolens bevægelsesfællesskaber

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

Formålet med dette kapitel er at zoome ind på den sociale dimension af trivsel og tegne et praksisnært billede af nogle af de inklusions- og eksklusionsprocesser, der udspiller sig i skolens forskellige bevægelsesarenaer. Skolen kan anskues som en særlig social kontekst for idræt og bevægelse, med gode muligheder for at arbejde med positiv relationsopbygning og styrkelse af fællesskaber gennem kropslige aktiviteter. I Trivsel og Bevægelse i Skolen er det et mål, at flere elever skal indgå i aktiviteter, hvor der er fokus på at samarbejde og gøre hinanden gode. Projektets idræts- og bevægelsesaktiviteter er derfor udvalgt og designet med henblik på at inkludere alle elever. På baggrund af elevers og læreres oplevelser med projektets indsatser står det klart, at inkluderende aktiviteter ikke kan stå alene. Aktiviteterne må nødvendigvis understøttes af pædagogisk italesættelse og rammesætning, baseret på en fællesskabskultur, hvor eleverne forstår og accepterer hinandens forskelligheder. I modsat fald kan enhver aktivitet blive ekskluderende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Vol/bind2017
Udgave nummerSærnummer
Sider (fra-til)30-38
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedTrivsel og Bevægelse i Skolen: Hvordan gik det? - Syddansk Univeristet, Odense, Danmark
Varighed: 22. nov. 201722. nov. 2017

Konference

KonferenceTrivsel og Bevægelse i Skolen
LokationSyddansk Univeristet
LandDanmark
ByOdense
Periode22/11/201722/11/2017

Citer dette

Holt, Anne-Didde ; Christiansen, Lars Breum Skov. / Inklusion og eksklusion i skolens bevægelsesfællesskaber. I: MOV:E. 2017 ; Bind 2017, Nr. Særnummer. s. 30-38.
@article{0e3f7ab993d94039b2a40b2fa58d27b4,
title = "Inklusion og eksklusion i skolens bev{\ae}gelsesf{\ae}llesskaber",
abstract = "Form{\aa}let med dette kapitel er at zoome ind p{\aa} den sociale dimension af trivsel og tegne et praksisn{\ae}rt billede af nogle af de inklusions- og eksklusionsprocesser, der udspiller sig i skolens forskellige bev{\ae}gelsesarenaer. Skolen kan anskues som en s{\ae}rlig social kontekst for idr{\ae}t og bev{\ae}gelse, med gode muligheder for at arbejde med positiv relationsopbygning og styrkelse af f{\ae}llesskaber gennem kropslige aktiviteter. I Trivsel og Bev{\ae}gelse i Skolen er det et m{\aa}l, at flere elever skal indg{\aa} i aktiviteter, hvor der er fokus p{\aa} at samarbejde og g{\o}re hinanden gode. Projektets idr{\ae}ts- og bev{\ae}gelsesaktiviteter er derfor udvalgt og designet med henblik p{\aa} at inkludere alle elever. P{\aa} baggrund af elevers og l{\ae}reres oplevelser med projektets indsatser st{\aa}r det klart, at inkluderende aktiviteter ikke kan st{\aa} alene. Aktiviteterne m{\aa} n{\o}dvendigvis underst{\o}ttes af p{\ae}dagogisk itales{\ae}ttelse og rammes{\ae}tning, baseret p{\aa} en f{\ae}llesskabskultur, hvor eleverne forst{\aa}r og accepterer hinandens forskelligheder. I modsat fald kan enhver aktivitet blive ekskluderende.",
author = "Anne-Didde Holt and Christiansen, {Lars Breum Skov}",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "2017",
pages = "30--38",
journal = "MOV:E",
issn = "2246-8137",
publisher = "FIIBL",
number = "S{\ae}rnummer",

}

Holt, A-D & Christiansen, LBS 2017, 'Inklusion og eksklusion i skolens bevægelsesfællesskaber', MOV:E, bind 2017, nr. Særnummer, s. 30-38.

Inklusion og eksklusion i skolens bevægelsesfællesskaber. / Holt, Anne-Didde; Christiansen, Lars Breum Skov.

I: MOV:E, Bind 2017, Nr. Særnummer, 2017, s. 30-38.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Inklusion og eksklusion i skolens bevægelsesfællesskaber

AU - Holt, Anne-Didde

AU - Christiansen, Lars Breum Skov

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Formålet med dette kapitel er at zoome ind på den sociale dimension af trivsel og tegne et praksisnært billede af nogle af de inklusions- og eksklusionsprocesser, der udspiller sig i skolens forskellige bevægelsesarenaer. Skolen kan anskues som en særlig social kontekst for idræt og bevægelse, med gode muligheder for at arbejde med positiv relationsopbygning og styrkelse af fællesskaber gennem kropslige aktiviteter. I Trivsel og Bevægelse i Skolen er det et mål, at flere elever skal indgå i aktiviteter, hvor der er fokus på at samarbejde og gøre hinanden gode. Projektets idræts- og bevægelsesaktiviteter er derfor udvalgt og designet med henblik på at inkludere alle elever. På baggrund af elevers og læreres oplevelser med projektets indsatser står det klart, at inkluderende aktiviteter ikke kan stå alene. Aktiviteterne må nødvendigvis understøttes af pædagogisk italesættelse og rammesætning, baseret på en fællesskabskultur, hvor eleverne forstår og accepterer hinandens forskelligheder. I modsat fald kan enhver aktivitet blive ekskluderende.

AB - Formålet med dette kapitel er at zoome ind på den sociale dimension af trivsel og tegne et praksisnært billede af nogle af de inklusions- og eksklusionsprocesser, der udspiller sig i skolens forskellige bevægelsesarenaer. Skolen kan anskues som en særlig social kontekst for idræt og bevægelse, med gode muligheder for at arbejde med positiv relationsopbygning og styrkelse af fællesskaber gennem kropslige aktiviteter. I Trivsel og Bevægelse i Skolen er det et mål, at flere elever skal indgå i aktiviteter, hvor der er fokus på at samarbejde og gøre hinanden gode. Projektets idræts- og bevægelsesaktiviteter er derfor udvalgt og designet med henblik på at inkludere alle elever. På baggrund af elevers og læreres oplevelser med projektets indsatser står det klart, at inkluderende aktiviteter ikke kan stå alene. Aktiviteterne må nødvendigvis understøttes af pædagogisk italesættelse og rammesætning, baseret på en fællesskabskultur, hvor eleverne forstår og accepterer hinandens forskelligheder. I modsat fald kan enhver aktivitet blive ekskluderende.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2017

SP - 30

EP - 38

JO - MOV:E

JF - MOV:E

SN - 2246-8137

IS - Særnummer

ER -