Ideer og brudflader

Hvordan kan organisering fremme innovationen i et netværk?

Publikation: Working paperForskning

Resumé

Formålet med dette papir er at belyse, hvordan organisering kan fremme innovation. Med udgangspunkt i Weick's (1995) begreb om 'organizing' efterprøves effekten af kreativitetsteorierne udviklet af C.G. Jung (1942) og udvidet af M. Csikszentmihalyi (1997) sammen med kontrolelementerne angivet af J. Child (2005) i et konkret netværkseksempel. Det pågældende netværk består af 33 SME fødevarevirksomheder i et landdistriktsområde.

Netværket ønsker at skabe økonomisk bæredygtig vækst gennem innovation. Her kan aktionsforskning bidrage med en eksplorativ facilitering af vejen til at nå målet og af læreprocessen forbundet hermed. Det konkrete eksempel fører frem til generelle anbefalinger til at fremme innovationen. Aktionsforskeren og de deltagende arbejder sammen om at nå målet og tolke resultatet af forskningen.

Eksemplet viser lovende muligheder for at fremme innovationen gennem organisering af de eksterne og interne præferencer og forbindelser. Præferencer forstås, som de handlinger de deltagende foretrækker og forbindelser forstås som de samarbejder de deltagende etablerer. Det betyder essentielt organisering af  den 'tension' (Weick 1995) her oversat 'spændkraften', der opstår mellem innovation og kontrol i handlingerne og i samarbejdet. Organiseringen udmøntes gennem læring og fokus på afdækning og fortolkning af præferencer og forbindelser i netværket. Der anvendes aktionsforskning som metode til at belyse denne problemstilling. De konkrete situationer, der indgår i eksemplet, er valg af ny sammensætning af bestyrelsen og lanceringen af et specifikt produkt, der kan profilere netværket. Begge situationer medfører ændret organisering af spændkraften mellem det eksterne og interne, således at øget vægt lægges på den interne del.

Bidraget i papiret er at vise sammenhængen mellem organisering, spændkraft, læring og de underliggende præferencer og forbindelser og vise, hvordan denne sammenhæng kan anvendes til at fremme innovation. Resultaterne opsamles til anbefalinger af organiseringen af forbindelser og præferencer, og der udvikles en 'vindmøllemodel' til støtte for disse anbefalinger. Kernen i modellen er de involveredes individuelle og kollektive opfattelse af de eksterne og interne præferencer og forbindelser. Anbefalingerne bør undersøges gennem yderligere forskning på området for at be- eller afkræfte anbefalingerne.

OriginalsprogDansk
Udgivelses stedEsbjerg
UdgiverSyddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter
Antal sider62
ISBN (Trykt)978-87-91304-33-0
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • innovation, organisering, grænse, ekstern, intern, aktion, handling, læring, præferencer, forbindelser

Citer dette

Brink, T. (2008). Ideer og brudflader: Hvordan kan organisering fremme innovationen i et netværk? Esbjerg: Syddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter.
Brink, Tove. / Ideer og brudflader : Hvordan kan organisering fremme innovationen i et netværk?. Esbjerg : Syddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter, 2008.
@techreport{7dd1e83050fd11deb5e8000ea68e967b,
title = "Ideer og brudflader: Hvordan kan organisering fremme innovationen i et netv{\ae}rk?",
abstract = "Form{\aa}let med dette papir er at belyse, hvordan organisering kan fremme innovation. Med udgangspunkt i Weick's (1995) begreb om 'organizing' efterpr{\o}ves effekten af kreativitetsteorierne udviklet af C.G. Jung (1942) og udvidet af M. Csikszentmihalyi (1997) sammen med kontrolelementerne angivet af J. Child (2005) i et konkret netv{\ae}rkseksempel. Det p{\aa}g{\ae}ldende netv{\ae}rk best{\aa}r af 33 SME f{\o}devarevirksomheder i et landdistriktsomr{\aa}de. Netv{\ae}rket {\o}nsker at skabe {\o}konomisk b{\ae}redygtig v{\ae}kst gennem innovation. Her kan aktionsforskning bidrage med en eksplorativ facilitering af vejen til at n{\aa} m{\aa}let og af l{\ae}reprocessen forbundet hermed. Det konkrete eksempel f{\o}rer frem til generelle anbefalinger til at fremme innovationen. Aktionsforskeren og de deltagende arbejder sammen om at n{\aa} m{\aa}let og tolke resultatet af forskningen. Eksemplet viser lovende muligheder for at fremme innovationen gennem organisering af de eksterne og interne pr{\ae}ferencer og forbindelser. Pr{\ae}ferencer forst{\aa}s, som de handlinger de deltagende foretr{\ae}kker og forbindelser forst{\aa}s som de samarbejder de deltagende etablerer. Det betyder essentielt organisering af  den 'tension' (Weick 1995) her oversat 'sp{\ae}ndkraften', der opst{\aa}r mellem innovation og kontrol i handlingerne og i samarbejdet. Organiseringen udm{\o}ntes gennem l{\ae}ring og fokus p{\aa} afd{\ae}kning og fortolkning af pr{\ae}ferencer og forbindelser i netv{\ae}rket. Der anvendes aktionsforskning som metode til at belyse denne problemstilling. De konkrete situationer, der indg{\aa}r i eksemplet, er valg af ny sammens{\ae}tning af bestyrelsen og lanceringen af et specifikt produkt, der kan profilere netv{\ae}rket. Begge situationer medf{\o}rer {\ae}ndret organisering af sp{\ae}ndkraften mellem det eksterne og interne, s{\aa}ledes at {\o}get v{\ae}gt l{\ae}gges p{\aa} den interne del. Bidraget i papiret er at vise sammenh{\ae}ngen mellem organisering, sp{\ae}ndkraft, l{\ae}ring og de underliggende pr{\ae}ferencer og forbindelser og vise, hvordan denne sammenh{\ae}ng kan anvendes til at fremme innovation. Resultaterne opsamles til anbefalinger af organiseringen af forbindelser og pr{\ae}ferencer, og der udvikles en 'vindm{\o}llemodel' til st{\o}tte for disse anbefalinger. Kernen i modellen er de involveredes individuelle og kollektive opfattelse af de eksterne og interne pr{\ae}ferencer og forbindelser. Anbefalingerne b{\o}r unders{\o}ges gennem yderligere forskning p{\aa} omr{\aa}det for at be- eller afkr{\ae}fte anbefalingerne.",
keywords = "innovation, organisering, gr{\ae}nse, ekstern, intern, aktion, handling, l{\ae}ring, pr{\ae}ferencer, forbindelser, innovation, organizing, boundary, external, internal, action, learning, preferences, connections",
author = "Tove Brink",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-91304-33-0",
publisher = "Syddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter",
type = "WorkingPaper",
institution = "Syddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter",

}

Brink, T 2008 'Ideer og brudflader: Hvordan kan organisering fremme innovationen i et netværk?' Syddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter, Esbjerg.

Ideer og brudflader : Hvordan kan organisering fremme innovationen i et netværk? / Brink, Tove.

Esbjerg : Syddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter, 2008.

Publikation: Working paperForskning

TY - UNPB

T1 - Ideer og brudflader

T2 - Hvordan kan organisering fremme innovationen i et netværk?

AU - Brink, Tove

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Formålet med dette papir er at belyse, hvordan organisering kan fremme innovation. Med udgangspunkt i Weick's (1995) begreb om 'organizing' efterprøves effekten af kreativitetsteorierne udviklet af C.G. Jung (1942) og udvidet af M. Csikszentmihalyi (1997) sammen med kontrolelementerne angivet af J. Child (2005) i et konkret netværkseksempel. Det pågældende netværk består af 33 SME fødevarevirksomheder i et landdistriktsområde. Netværket ønsker at skabe økonomisk bæredygtig vækst gennem innovation. Her kan aktionsforskning bidrage med en eksplorativ facilitering af vejen til at nå målet og af læreprocessen forbundet hermed. Det konkrete eksempel fører frem til generelle anbefalinger til at fremme innovationen. Aktionsforskeren og de deltagende arbejder sammen om at nå målet og tolke resultatet af forskningen. Eksemplet viser lovende muligheder for at fremme innovationen gennem organisering af de eksterne og interne præferencer og forbindelser. Præferencer forstås, som de handlinger de deltagende foretrækker og forbindelser forstås som de samarbejder de deltagende etablerer. Det betyder essentielt organisering af  den 'tension' (Weick 1995) her oversat 'spændkraften', der opstår mellem innovation og kontrol i handlingerne og i samarbejdet. Organiseringen udmøntes gennem læring og fokus på afdækning og fortolkning af præferencer og forbindelser i netværket. Der anvendes aktionsforskning som metode til at belyse denne problemstilling. De konkrete situationer, der indgår i eksemplet, er valg af ny sammensætning af bestyrelsen og lanceringen af et specifikt produkt, der kan profilere netværket. Begge situationer medfører ændret organisering af spændkraften mellem det eksterne og interne, således at øget vægt lægges på den interne del. Bidraget i papiret er at vise sammenhængen mellem organisering, spændkraft, læring og de underliggende præferencer og forbindelser og vise, hvordan denne sammenhæng kan anvendes til at fremme innovation. Resultaterne opsamles til anbefalinger af organiseringen af forbindelser og præferencer, og der udvikles en 'vindmøllemodel' til støtte for disse anbefalinger. Kernen i modellen er de involveredes individuelle og kollektive opfattelse af de eksterne og interne præferencer og forbindelser. Anbefalingerne bør undersøges gennem yderligere forskning på området for at be- eller afkræfte anbefalingerne.

AB - Formålet med dette papir er at belyse, hvordan organisering kan fremme innovation. Med udgangspunkt i Weick's (1995) begreb om 'organizing' efterprøves effekten af kreativitetsteorierne udviklet af C.G. Jung (1942) og udvidet af M. Csikszentmihalyi (1997) sammen med kontrolelementerne angivet af J. Child (2005) i et konkret netværkseksempel. Det pågældende netværk består af 33 SME fødevarevirksomheder i et landdistriktsområde. Netværket ønsker at skabe økonomisk bæredygtig vækst gennem innovation. Her kan aktionsforskning bidrage med en eksplorativ facilitering af vejen til at nå målet og af læreprocessen forbundet hermed. Det konkrete eksempel fører frem til generelle anbefalinger til at fremme innovationen. Aktionsforskeren og de deltagende arbejder sammen om at nå målet og tolke resultatet af forskningen. Eksemplet viser lovende muligheder for at fremme innovationen gennem organisering af de eksterne og interne præferencer og forbindelser. Præferencer forstås, som de handlinger de deltagende foretrækker og forbindelser forstås som de samarbejder de deltagende etablerer. Det betyder essentielt organisering af  den 'tension' (Weick 1995) her oversat 'spændkraften', der opstår mellem innovation og kontrol i handlingerne og i samarbejdet. Organiseringen udmøntes gennem læring og fokus på afdækning og fortolkning af præferencer og forbindelser i netværket. Der anvendes aktionsforskning som metode til at belyse denne problemstilling. De konkrete situationer, der indgår i eksemplet, er valg af ny sammensætning af bestyrelsen og lanceringen af et specifikt produkt, der kan profilere netværket. Begge situationer medfører ændret organisering af spændkraften mellem det eksterne og interne, således at øget vægt lægges på den interne del. Bidraget i papiret er at vise sammenhængen mellem organisering, spændkraft, læring og de underliggende præferencer og forbindelser og vise, hvordan denne sammenhæng kan anvendes til at fremme innovation. Resultaterne opsamles til anbefalinger af organiseringen af forbindelser og præferencer, og der udvikles en 'vindmøllemodel' til støtte for disse anbefalinger. Kernen i modellen er de involveredes individuelle og kollektive opfattelse af de eksterne og interne præferencer og forbindelser. Anbefalingerne bør undersøges gennem yderligere forskning på området for at be- eller afkræfte anbefalingerne.

KW - innovation, organisering, grænse, ekstern, intern, aktion, handling, læring, præferencer, forbindelser

KW - innovation, organizing, boundary, external, internal, action, learning, preferences, connections

M3 - Working paper

SN - 978-87-91304-33-0

BT - Ideer og brudflader

PB - Syddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter

CY - Esbjerg

ER -

Brink T. Ideer og brudflader: Hvordan kan organisering fremme innovationen i et netværk? Esbjerg: Syddansk Universitet. Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter. 2008.