Idealer og virkelighed i Filosofi med børn

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Filosofi med børn har siden 80’erne været kendt i Danmark som en stærkt dialogisk undervisningsform med fokus på elevernes evne til at reflektere sammen og argumentere selvstændigt. Feltets idealer kan dog være vanskelige at leve op til i praksis. Denne caseanalyse undersøger en rapport, hvor de dialogiske idealer for Filosofi med børn beskrives sammen med praksiseksempler, og analysen viser, at den faktiske undervisning ikke lever op til idealerne. Casen illustrerer dermed nogle af udfordringerne ved at bryde med en klassisk lærercentreret undervisningsform, samt nødvendigheden af didaktiske værktøjer og strategier for at lykkes med den dialogiske tilgang i Filosofi med børn.
    Bidragets oversatte titel Ideals and Reality in Philosophy with Children
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftStudier i Pædagogisk Filosofi
    Vol/bind9
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)71-89
    ISSN2244-9140
    StatusUdgivet - 2020

    Emneord

    • Didaktik
    • Filosofi med børn
    • Dialogisk undervisning
    • IRE-struktur

    Fingeraftryk

    Dyk ned i forskningsemnerne om 'Idealer og virkelighed i Filosofi med børn'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

    Citationsformater