Hvordan undersøges kulturbrugere? Erfaringer fra museumsforskningen

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

    Abstract

    Kapitlet kortlægger to grundlæggende tilgange til at analysere kulturbrugere som afsæt for at diskutere veje til at forny relationen mellem kulturinstitutioner og -brugere. Den ene tilgang bygger på en psykologisk forståelse og fokuserer på at analysere individuel motivation og brug med anvendelse af kvantitative metoder. Kulturstyrelsens undersøgelser af museumsbrugere er et eksempel på den tilgang. Den anden, og mindre udbredte, tilgang bygger på en sociologisk forståelse og fokuserer på at analysere kulturbrug som social interaktion og betydningsdannelse og med primær brug af kvalitative tilgange. På den baggrund inddrages resultater fra et nationalt forsknings- og udviklingsprogram, Vores museum (2016-2020), for at belyse, hvordan kvalitative tilgange til at analysere og dokumentere kulturbrug kan anvendes som afsæt for at udvikle relationen mellem kulturbrugere og kulturinstitutioner, her museer. Afslutningsvis diskuteres dilemmaer, der opstår i sådan en udviklingsproces, når den omfatter forskellige fagligheder og arbejdsforhold og kombinerer praktiske og akademiske traditioner.
    OriginalsprogDansk
    TitelTeater og publikum : i en tid med data, viden og publikumsudvikling
    RedaktørerNanna Holdgaard, Nina Gram, Louise Ejgod Hansen
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Publikationsdatojun. 2022
    Sider179-197
    Kapitel12
    ISBN (Trykt)978-87-593-3943-5
    ISBN (Elektronisk)978-87-4169-8
    StatusUdgivet - jun. 2022

    Emneord

    • museumsforskning, medieforskning, brugeranalyse, museumskommunikationn

    Citationsformater