Frikvarteret – det vigtigste tidspunkt på dagen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

Trivsel og Bevægelse i Skolen er frikvarteret ét af tre indsatsområder, hvor der blev arbejdet målrettet med projektets tre bærende principper: Succesoplevelser, fællesskab og medskabelse. Med afsæt i disse principper er målet med frikvartersindsatsen at give flere elever lyst til at være aktive i frikvarteret gennem flere aktivitetsmuligheder i et inkluderende fællesskab. Eleverne har blandt andet adgang til flere rum og rekvisitter, inspireres til nye aktiviteter, og udarbejder klassens egen frikvarterspolitik. Medarbejderne på skolerne understøtter et inkluderende fællesskab ved blandt andet at italesætte forventninger og facilitere inklusion i planlægningen af elevernes frikvartersaktiviteter. Erfaringerne viser en del udfordringer med at vedholde indsatsen over hele året på grund af svind i rekvisitter og faldende engagement fra lærerne, men samtidig opleves der også større variation, mere aktivitet og øget inklusion i frikvarterets bevægelsesfællesskaber. En målrettet indsats i skolens frikvarter kan gøre en betydningsfuld forskel for de elever, som har svært ved at komme ind skolens bevægelsesfællesskaber.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Vol/bind2017
Udgave nummerSærnummer
Sider (fra-til)74-81
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2017

Citer dette

Christiansen, L. B. S., & Holt, A-D. (2017). Frikvarteret – det vigtigste tidspunkt på dagen. MOV:E, 2017(Særnummer), 74-81.
Christiansen, Lars Breum Skov ; Holt, Anne-Didde. / Frikvarteret – det vigtigste tidspunkt på dagen. I: MOV:E. 2017 ; Bind 2017, Nr. Særnummer. s. 74-81.
@article{3c9fdc0c97844f1984655785e9b01265,
title = "Frikvarteret – det vigtigste tidspunkt p{\aa} dagen",
abstract = "Trivsel og Bev{\ae}gelse i Skolen er frikvarteret {\'e}t af tre indsatsomr{\aa}der, hvor der blev arbejdet m{\aa}lrettet med projektets tre b{\ae}rende principper: Succesoplevelser, f{\ae}llesskab og medskabelse. Med afs{\ae}t i disse principper er m{\aa}let med frikvartersindsatsen at give flere elever lyst til at v{\ae}re aktive i frikvarteret gennem flere aktivitetsmuligheder i et inkluderende f{\ae}llesskab. Eleverne har blandt andet adgang til flere rum og rekvisitter, inspireres til nye aktiviteter, og udarbejder klassens egen frikvarterspolitik. Medarbejderne p{\aa} skolerne underst{\o}tter et inkluderende f{\ae}llesskab ved blandt andet at itales{\ae}tte forventninger og facilitere inklusion i planl{\ae}gningen af elevernes frikvartersaktiviteter. Erfaringerne viser en del udfordringer med at vedholde indsatsen over hele {\aa}ret p{\aa} grund af svind i rekvisitter og faldende engagement fra l{\ae}rerne, men samtidig opleves der ogs{\aa} st{\o}rre variation, mere aktivitet og {\o}get inklusion i frikvarterets bev{\ae}gelsesf{\ae}llesskaber. En m{\aa}lrettet indsats i skolens frikvarter kan g{\o}re en betydningsfuld forskel for de elever, som har sv{\ae}rt ved at komme ind skolens bev{\ae}gelsesf{\ae}llesskaber.",
author = "Christiansen, {Lars Breum Skov} and Anne-Didde Holt",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "2017",
pages = "74--81",
journal = "MOV:E",
issn = "2246-8137",
publisher = "FIIBL",
number = "S{\ae}rnummer",

}

Christiansen, LBS & Holt, A-D 2017, 'Frikvarteret – det vigtigste tidspunkt på dagen', MOV:E, bind 2017, nr. Særnummer, s. 74-81.

Frikvarteret – det vigtigste tidspunkt på dagen. / Christiansen, Lars Breum Skov; Holt, Anne-Didde.

I: MOV:E, Bind 2017, Nr. Særnummer, 2017, s. 74-81.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Frikvarteret – det vigtigste tidspunkt på dagen

AU - Christiansen, Lars Breum Skov

AU - Holt, Anne-Didde

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Trivsel og Bevægelse i Skolen er frikvarteret ét af tre indsatsområder, hvor der blev arbejdet målrettet med projektets tre bærende principper: Succesoplevelser, fællesskab og medskabelse. Med afsæt i disse principper er målet med frikvartersindsatsen at give flere elever lyst til at være aktive i frikvarteret gennem flere aktivitetsmuligheder i et inkluderende fællesskab. Eleverne har blandt andet adgang til flere rum og rekvisitter, inspireres til nye aktiviteter, og udarbejder klassens egen frikvarterspolitik. Medarbejderne på skolerne understøtter et inkluderende fællesskab ved blandt andet at italesætte forventninger og facilitere inklusion i planlægningen af elevernes frikvartersaktiviteter. Erfaringerne viser en del udfordringer med at vedholde indsatsen over hele året på grund af svind i rekvisitter og faldende engagement fra lærerne, men samtidig opleves der også større variation, mere aktivitet og øget inklusion i frikvarterets bevægelsesfællesskaber. En målrettet indsats i skolens frikvarter kan gøre en betydningsfuld forskel for de elever, som har svært ved at komme ind skolens bevægelsesfællesskaber.

AB - Trivsel og Bevægelse i Skolen er frikvarteret ét af tre indsatsområder, hvor der blev arbejdet målrettet med projektets tre bærende principper: Succesoplevelser, fællesskab og medskabelse. Med afsæt i disse principper er målet med frikvartersindsatsen at give flere elever lyst til at være aktive i frikvarteret gennem flere aktivitetsmuligheder i et inkluderende fællesskab. Eleverne har blandt andet adgang til flere rum og rekvisitter, inspireres til nye aktiviteter, og udarbejder klassens egen frikvarterspolitik. Medarbejderne på skolerne understøtter et inkluderende fællesskab ved blandt andet at italesætte forventninger og facilitere inklusion i planlægningen af elevernes frikvartersaktiviteter. Erfaringerne viser en del udfordringer med at vedholde indsatsen over hele året på grund af svind i rekvisitter og faldende engagement fra lærerne, men samtidig opleves der også større variation, mere aktivitet og øget inklusion i frikvarterets bevægelsesfællesskaber. En målrettet indsats i skolens frikvarter kan gøre en betydningsfuld forskel for de elever, som har svært ved at komme ind skolens bevægelsesfællesskaber.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2017

SP - 74

EP - 81

JO - MOV:E

JF - MOV:E

SN - 2246-8137

IS - Særnummer

ER -