Frihed til at vælge, men ikke frit valg

Frihed og liberal styring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé


Med rækken af reformer i de gymnasiale uddannelser – eller rettere den permanente reformation af ungdomsuddannelserne – bliver de danske gymnasieskoler placeret i kontingente situationer, hvor intet principielt er nødvendigt eller umuligt. Alt kan i princippet være eller blive anderledes. Skolernes ledelse kommer i den sammenhæng på konstant arbejde med at mestre konkurrencen udadtil og optræde meningsfyldt indadtil. Antallet af mellemledere er eksploderet, og mellemledelsen bliver i stigende omfang omdrejningspunktet mellem den centrale strategiske styring af organisationen og den decentrale selvstyring blandt individer og i grupper. Det indebærer en række muligheder og risici.

Mellemlederne får på den ene side frihed til at positionere sig på nye måder – skabe sig nye handlerum, indgå i nye relationer og i det hele taget gøre sig synlige i organisationen. På den anden side har de ikke frit valg, men positioneres også på særlige måder, hvor deres muligheder for at træffe og effektuere beslutninger begrænses – ikke kun af økonomi og administrative procedurer – men også af, hvorvidt de har held med det ofte ‘usynlige’ arbejde: At få medarbejderne til frivilligt at stille deres menneskelige ressourcer til rådighed for organisationens projekter.

Hvordan balanceres mellem på den ene side nye horisonter og forhåbninger og på den anden side forstyrrelser og forvirring? Hvilke muligheder får de nye mellemledere for at manøvrere og positionere sig, og hvilke konsekvenser kan det få for deres identitetsdannelse? Konfronteres de med bevægelsesmuligheder eller begrænsninger? Oplever de selvudfoldelse og muligheder for selvrealisering og styring? Eller konfronteres de med krav, der betyder selvdisciplinering, reduktion til servicemedarbejdere og stress? Ser de sig selv som en succes eller som en, der står i stampe? Er mellemlederjobbet frihed eller fængsel?

OriginalsprogDansk
TitelMellem ledere : Uddannelsesledelse som problem eller svar
RedaktørerDion Rüsselbæk Hansen, Jakob Ditlev Bøje
Udgivelses stedÅrhus
ForlagKlim
Publikationsdato2016
Sider127-144
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Mellemledelse, at manøvrere i krydspres, positionering og subjektivisering

Citer dette

Hjort, K., & Abrahamsen, M. (2016). Frihed til at vælge, men ikke frit valg: Frihed og liberal styring. I D. R. Hansen, & J. D. Bøje (red.), Mellem ledere: Uddannelsesledelse som problem eller svar (s. 127-144). Århus: Klim.
Hjort, Katrin ; Abrahamsen, Marianne. / Frihed til at vælge, men ikke frit valg : Frihed og liberal styring. Mellem ledere: Uddannelsesledelse som problem eller svar. red. / Dion Rüsselbæk Hansen ; Jakob Ditlev Bøje. Århus : Klim, 2016. s. 127-144
@inbook{b8081b8e887d4a03b7ac2bf66b234768,
title = "Frihed til at v{\ae}lge, men ikke frit valg: Frihed og liberal styring",
abstract = "Med r{\ae}kken af reformer i de gymnasiale uddannelser – eller rettere den permanente reformation af ungdomsuddannelserne – bliver de danske gymnasieskoler placeret i kontingente situationer, hvor intet principielt er n{\o}dvendigt eller umuligt. Alt kan i princippet v{\ae}re eller blive anderledes. Skolernes ledelse kommer i den sammenh{\ae}ng p{\aa} konstant arbejde med at mestre konkurrencen udadtil og optr{\ae}de meningsfyldt indadtil. Antallet af mellemledere er eksploderet, og mellemledelsen bliver i stigende omfang omdrejningspunktet mellem den centrale strategiske styring af organisationen og den decentrale selvstyring blandt individer og i grupper. Det indeb{\ae}rer en r{\ae}kke muligheder og risici. Mellemlederne f{\aa}r p{\aa} den ene side frihed til at positionere sig p{\aa} nye m{\aa}der – skabe sig nye handlerum, indg{\aa} i nye relationer og i det hele taget g{\o}re sig synlige i organisationen. P{\aa} den anden side har de ikke frit valg, men positioneres ogs{\aa} p{\aa} s{\ae}rlige m{\aa}der, hvor deres muligheder for at tr{\ae}ffe og effektuere beslutninger begr{\ae}nses – ikke kun af {\o}konomi og administrative procedurer – men ogs{\aa} af, hvorvidt de har held med det ofte ‘usynlige’ arbejde: At f{\aa} medarbejderne til frivilligt at stille deres menneskelige ressourcer til r{\aa}dighed for organisationens projekter. Hvordan balanceres mellem p{\aa} den ene side nye horisonter og forh{\aa}bninger og p{\aa} den anden side forstyrrelser og forvirring? Hvilke muligheder f{\aa}r de nye mellemledere for at man{\o}vrere og positionere sig, og hvilke konsekvenser kan det f{\aa} for deres identitetsdannelse? Konfronteres de med bev{\ae}gelsesmuligheder eller begr{\ae}nsninger? Oplever de selvudfoldelse og muligheder for selvrealisering og styring? Eller konfronteres de med krav, der betyder selvdisciplinering, reduktion til servicemedarbejdere og stress? Ser de sig selv som en succes eller som en, der st{\aa}r i stampe? Er mellemlederjobbet frihed eller f{\ae}ngsel?",
keywords = "Mellemledelse, at man{\o}vrere i krydspres, positionering og subjektivisering",
author = "Katrin Hjort and Marianne Abrahamsen",
year = "2016",
language = "Dansk",
pages = "127--144",
editor = "Hansen, {Dion R{\"u}sselb{\ae}k} and B{\o}je, {Jakob Ditlev}",
booktitle = "Mellem ledere",
publisher = "Klim",

}

Hjort, K & Abrahamsen, M 2016, Frihed til at vælge, men ikke frit valg: Frihed og liberal styring. i DR Hansen & JD Bøje (red), Mellem ledere: Uddannelsesledelse som problem eller svar. Klim, Århus, s. 127-144.

Frihed til at vælge, men ikke frit valg : Frihed og liberal styring. / Hjort, Katrin; Abrahamsen, Marianne.

Mellem ledere: Uddannelsesledelse som problem eller svar. red. / Dion Rüsselbæk Hansen; Jakob Ditlev Bøje. Århus : Klim, 2016. s. 127-144.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Frihed til at vælge, men ikke frit valg

T2 - Frihed og liberal styring

AU - Hjort, Katrin

AU - Abrahamsen, Marianne

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Med rækken af reformer i de gymnasiale uddannelser – eller rettere den permanente reformation af ungdomsuddannelserne – bliver de danske gymnasieskoler placeret i kontingente situationer, hvor intet principielt er nødvendigt eller umuligt. Alt kan i princippet være eller blive anderledes. Skolernes ledelse kommer i den sammenhæng på konstant arbejde med at mestre konkurrencen udadtil og optræde meningsfyldt indadtil. Antallet af mellemledere er eksploderet, og mellemledelsen bliver i stigende omfang omdrejningspunktet mellem den centrale strategiske styring af organisationen og den decentrale selvstyring blandt individer og i grupper. Det indebærer en række muligheder og risici. Mellemlederne får på den ene side frihed til at positionere sig på nye måder – skabe sig nye handlerum, indgå i nye relationer og i det hele taget gøre sig synlige i organisationen. På den anden side har de ikke frit valg, men positioneres også på særlige måder, hvor deres muligheder for at træffe og effektuere beslutninger begrænses – ikke kun af økonomi og administrative procedurer – men også af, hvorvidt de har held med det ofte ‘usynlige’ arbejde: At få medarbejderne til frivilligt at stille deres menneskelige ressourcer til rådighed for organisationens projekter. Hvordan balanceres mellem på den ene side nye horisonter og forhåbninger og på den anden side forstyrrelser og forvirring? Hvilke muligheder får de nye mellemledere for at manøvrere og positionere sig, og hvilke konsekvenser kan det få for deres identitetsdannelse? Konfronteres de med bevægelsesmuligheder eller begrænsninger? Oplever de selvudfoldelse og muligheder for selvrealisering og styring? Eller konfronteres de med krav, der betyder selvdisciplinering, reduktion til servicemedarbejdere og stress? Ser de sig selv som en succes eller som en, der står i stampe? Er mellemlederjobbet frihed eller fængsel?

AB - Med rækken af reformer i de gymnasiale uddannelser – eller rettere den permanente reformation af ungdomsuddannelserne – bliver de danske gymnasieskoler placeret i kontingente situationer, hvor intet principielt er nødvendigt eller umuligt. Alt kan i princippet være eller blive anderledes. Skolernes ledelse kommer i den sammenhæng på konstant arbejde med at mestre konkurrencen udadtil og optræde meningsfyldt indadtil. Antallet af mellemledere er eksploderet, og mellemledelsen bliver i stigende omfang omdrejningspunktet mellem den centrale strategiske styring af organisationen og den decentrale selvstyring blandt individer og i grupper. Det indebærer en række muligheder og risici. Mellemlederne får på den ene side frihed til at positionere sig på nye måder – skabe sig nye handlerum, indgå i nye relationer og i det hele taget gøre sig synlige i organisationen. På den anden side har de ikke frit valg, men positioneres også på særlige måder, hvor deres muligheder for at træffe og effektuere beslutninger begrænses – ikke kun af økonomi og administrative procedurer – men også af, hvorvidt de har held med det ofte ‘usynlige’ arbejde: At få medarbejderne til frivilligt at stille deres menneskelige ressourcer til rådighed for organisationens projekter. Hvordan balanceres mellem på den ene side nye horisonter og forhåbninger og på den anden side forstyrrelser og forvirring? Hvilke muligheder får de nye mellemledere for at manøvrere og positionere sig, og hvilke konsekvenser kan det få for deres identitetsdannelse? Konfronteres de med bevægelsesmuligheder eller begrænsninger? Oplever de selvudfoldelse og muligheder for selvrealisering og styring? Eller konfronteres de med krav, der betyder selvdisciplinering, reduktion til servicemedarbejdere og stress? Ser de sig selv som en succes eller som en, der står i stampe? Er mellemlederjobbet frihed eller fængsel?

KW - Mellemledelse, at manøvrere i krydspres, positionering og subjektivisering

UR - http://klim.dk/bog/mellem_ledere.htm

M3 - Bidrag til bog/antologi

SP - 127

EP - 144

BT - Mellem ledere

A2 - Hansen, Dion Rüsselbæk

A2 - Bøje, Jakob Ditlev

PB - Klim

CY - Århus

ER -

Hjort K, Abrahamsen M. Frihed til at vælge, men ikke frit valg: Frihed og liberal styring. I Hansen DR, Bøje JD, red., Mellem ledere: Uddannelsesledelse som problem eller svar. Århus: Klim. 2016. s. 127-144