@inbook{d453831a19ac4625bb66de1295291bbe,
title = "Fra fors{\o}g til udvikling: mod didaktisk professionalisering af udviklingsarbejde",
abstract = "Artiklen unders{\o}ger hvordan udvikling har v{\ae}ret forst{\aa}et og praktiseret i de gymnasiale uddannelser siden millenniumskiftet. I denne periode forlades fors{\o}gsformatet hvor forandringer s{\ae}ttes i v{\ae}rk p{\aa} grundlag af afrapporteret afpr{\o}vning. Det afl{\o}ses af udviklingsformater der udvikles historisk og i samtiden typisk gennemf{\o}res i lokale skoleorganisationer som fortl{\o}bende respons p{\aa} forandringer i omverdenen og underst{\o}ttet af forskning. De empiriske cases der studeres i artiklen, er projekter der har v{\ae}ret gennemf{\o}rt i regi af uddannelsesforskere ved DIG. Vi sp{\o}rger til udviklingsprojekternes fokus og deres forvaltning af didaktisk professionalitet. Unders{\o}gelsen struktureres i tre faser. I perioden f{\o}r indholdsreformen i 2005 unders{\o}ges et top down-udviklingsformat hvor eksperter tilrettel{\ae}gger en produktivt organiseret efteruddannelsesmodel. I den efterf{\o}lgende periode ser vi p{\aa} et reformbestemt udviklingsarbejde hvor en top down-model delvist anf{\ae}gtes af lokal realisering, og hvor de tilknyttede forskere indtager rollen som kritiske, formative evaluatorer. De to cases fra samtiden viser hvordan udviklingsarbejde initieres lokalt p{\aa} skoler, og forskere tilknyttes som sparringspartnere i skolernes l{\o}bende udviklingsarbejde. Sammenfattende peger artiklen p{\aa} at professionalisering og didaktisering er to sider af samme sag, og at professionalisering og didaktisering ikke mindst er drevet af det enkelte gymnasiums behov for en fortsat balancering af responsibilitet og accountabilitet.",
keywords = "fors{\o}gs- og udviklingsarbejde, didaktisk professionalitet., professionalisering og didaktisering, responsibilitet og accounabilitet, kapabilitet og organisationers kapacitet",
author = "Ellen Krogh and Raae, {Peter Henrik}",
year = "2024",
month = apr,
language = "Dansk",
isbn = "97887",
series = "Gymnasiep{\ae}dagogik",
number = "122",
pages = "181--208",
editor = "Ellen Krogh and Raae, {Peter Henrik}",
booktitle = "Dansk gymnasiep{\ae}dagogik gennem 25 {\aa}r",
publisher = "Syddansk Universitet. Institut for Design og Kommunikation",
}