Fra etisk engagement til etisk refleksion?

Analyse af en læreproces

Katrin Hjort, Jan Jaap Rothuizen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Resumé

Etik er blevet sat på dagsordenen af forandringerne i velfærdsstaten. Den velfærdsstatslige etos – ”alt det bedste til alle” – har traditionelt været den paraply, de velfærdsprofessionelle inden for uddannelse, sundhed og social sikring, har kunnet skærme deres klienter og sig selv med. Men med den aktuelle konkurrencestats er også den enkelte pædagog dagligt placeret i krydspres mellem mange forskellige hensyn af såvel forvaltnings- og forretningsmæssig som faglig art. Det stiller de professionelle over for nye krav om at kunne træffe etisk begrundede valg. I forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens bidrag til dannelsen af aspekter af professionsidentitet” har vi undersøgt den udvikling af etiske overvejelser, der finder sted blandt de studerende på uddannelsen til professionsbachelor som pædagog i perioden 2010-2012. Via en spørgeskemaundersøgelse ved uddannelsens start og slut, har vi kunnet konstatere et stort etisk engagement – et ønske om at gøre en forskel for den enkelte og samfundet. Men for nogle – ikke for alle – udvikler dette engagement sig til etisk refleksion – evnen til at analysere etiske problemstillinger og håndtere etiske dilemmaer. Vi har fulgt disse læreprocesser og spurgt, hvilke forhold i uddannelsen på ”skolen” og i praktikkerne der kan hæmme og fremme dem.
OriginalsprogDansk
TitelPædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet
Antal sider27
Vol/bind1
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagBUPL
Publikationsdato1. jan. 2013
Udgave1
AnsøgerBUPL
StatusUdgivet - 1. jan. 2013

Citer dette

Hjort, K., & Rothuizen, J. J. (2013). Fra etisk engagement til etisk refleksion? Analyse af en læreproces. I Pædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet (1 udg., Bind 1). København: BUPL.
Hjort, Katrin ; Rothuizen, Jan Jaap . / Fra etisk engagement til etisk refleksion? Analyse af en læreproces. Pædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet. Bind 1 1. udg. København : BUPL, 2013.
@inbook{eb1dc5c8b65546c7af0cce5c0e5dfcad,
title = "Fra etisk engagement til etisk refleksion?: Analyse af en l{\ae}reproces",
abstract = "Etik er blevet sat p{\aa} dagsordenen af forandringerne i velf{\ae}rdsstaten. Den velf{\ae}rdsstatslige etos – ”alt det bedste til alle” – har traditionelt v{\ae}ret den paraply, de velf{\ae}rdsprofessionelle inden for uddannelse, sundhed og social sikring, har kunnet sk{\ae}rme deres klienter og sig selv med. Men med den aktuelle konkurrencestats er ogs{\aa} den enkelte p{\ae}dagog dagligt placeret i krydspres mellem mange forskellige hensyn af s{\aa}vel forvaltnings- og forretningsm{\ae}ssig som faglig art. Det stiller de professionelle over for nye krav om at kunne tr{\ae}ffe etisk begrundede valg. I forskningsprojektet ”P{\ae}dagoguddannelsens bidrag til dannelsen af aspekter af professionsidentitet” har vi unders{\o}gt den udvikling af etiske overvejelser, der finder sted blandt de studerende p{\aa} uddannelsen til professionsbachelor som p{\ae}dagog i perioden 2010-2012. Via en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse ved uddannelsens start og slut, har vi kunnet konstatere et stort etisk engagement – et {\o}nske om at g{\o}re en forskel for den enkelte og samfundet. Men for nogle – ikke for alle – udvikler dette engagement sig til etisk refleksion – evnen til at analysere etiske problemstillinger og h{\aa}ndtere etiske dilemmaer. Vi har fulgt disse l{\ae}reprocesser og spurgt, hvilke forhold i uddannelsen p{\aa} ”skolen” og i praktikkerne der kan h{\ae}mme og fremme dem.",
author = "Katrin Hjort and Rothuizen, {Jan Jaap}",
year = "2013",
month = "1",
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "1",
booktitle = "P{\ae}dagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet",
publisher = "BUPL",
edition = "1",

}

Hjort, K & Rothuizen, JJ 2013, Fra etisk engagement til etisk refleksion? Analyse af en læreproces. i Pædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet. 1 udg, bind 1, BUPL, København.

Fra etisk engagement til etisk refleksion? Analyse af en læreproces. / Hjort, Katrin; Rothuizen, Jan Jaap .

Pædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet. Bind 1 1. udg. København : BUPL, 2013.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

TY - GEN

T1 - Fra etisk engagement til etisk refleksion?

T2 - Analyse af en læreproces

AU - Hjort, Katrin

AU - Rothuizen, Jan Jaap

PY - 2013/1/1

Y1 - 2013/1/1

N2 - Etik er blevet sat på dagsordenen af forandringerne i velfærdsstaten. Den velfærdsstatslige etos – ”alt det bedste til alle” – har traditionelt været den paraply, de velfærdsprofessionelle inden for uddannelse, sundhed og social sikring, har kunnet skærme deres klienter og sig selv med. Men med den aktuelle konkurrencestats er også den enkelte pædagog dagligt placeret i krydspres mellem mange forskellige hensyn af såvel forvaltnings- og forretningsmæssig som faglig art. Det stiller de professionelle over for nye krav om at kunne træffe etisk begrundede valg. I forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens bidrag til dannelsen af aspekter af professionsidentitet” har vi undersøgt den udvikling af etiske overvejelser, der finder sted blandt de studerende på uddannelsen til professionsbachelor som pædagog i perioden 2010-2012. Via en spørgeskemaundersøgelse ved uddannelsens start og slut, har vi kunnet konstatere et stort etisk engagement – et ønske om at gøre en forskel for den enkelte og samfundet. Men for nogle – ikke for alle – udvikler dette engagement sig til etisk refleksion – evnen til at analysere etiske problemstillinger og håndtere etiske dilemmaer. Vi har fulgt disse læreprocesser og spurgt, hvilke forhold i uddannelsen på ”skolen” og i praktikkerne der kan hæmme og fremme dem.

AB - Etik er blevet sat på dagsordenen af forandringerne i velfærdsstaten. Den velfærdsstatslige etos – ”alt det bedste til alle” – har traditionelt været den paraply, de velfærdsprofessionelle inden for uddannelse, sundhed og social sikring, har kunnet skærme deres klienter og sig selv med. Men med den aktuelle konkurrencestats er også den enkelte pædagog dagligt placeret i krydspres mellem mange forskellige hensyn af såvel forvaltnings- og forretningsmæssig som faglig art. Det stiller de professionelle over for nye krav om at kunne træffe etisk begrundede valg. I forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens bidrag til dannelsen af aspekter af professionsidentitet” har vi undersøgt den udvikling af etiske overvejelser, der finder sted blandt de studerende på uddannelsen til professionsbachelor som pædagog i perioden 2010-2012. Via en spørgeskemaundersøgelse ved uddannelsens start og slut, har vi kunnet konstatere et stort etisk engagement – et ønske om at gøre en forskel for den enkelte og samfundet. Men for nogle – ikke for alle – udvikler dette engagement sig til etisk refleksion – evnen til at analysere etiske problemstillinger og håndtere etiske dilemmaer. Vi har fulgt disse læreprocesser og spurgt, hvilke forhold i uddannelsen på ”skolen” og i praktikkerne der kan hæmme og fremme dem.

M3 - Bidrag til rapport

VL - 1

BT - Pædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet

PB - BUPL

CY - København

ER -

Hjort K, Rothuizen JJ. Fra etisk engagement til etisk refleksion? Analyse af en læreproces. I Pædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet. 1 udg. Bind 1. København: BUPL. 2013