Fra etisk engagement til etisk refleksion? Analyse af en læreproces

Katrin Hjort, Jan Jaap Rothuizen

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Abstrakt

Etik er blevet sat på dagsordenen af forandringerne i velfærdsstaten. Den velfærdsstatslige etos – ”alt det bedste til alle” – har traditionelt været den paraply, de velfærdsprofessionelle inden for uddannelse, sundhed og social sikring, har kunnet skærme deres klienter og sig selv med. Men med den aktuelle konkurrencestats er også den enkelte pædagog dagligt placeret i krydspres mellem mange forskellige hensyn af såvel forvaltnings- og forretningsmæssig som faglig art. Det stiller de professionelle over for nye krav om at kunne træffe etisk begrundede valg. I forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens bidrag til dannelsen af aspekter af professionsidentitet” har vi undersøgt den udvikling af etiske overvejelser, der finder sted blandt de studerende på uddannelsen til professionsbachelor som pædagog i perioden 2010-2012. Via en spørgeskemaundersøgelse ved uddannelsens start og slut, har vi kunnet konstatere et stort etisk engagement – et ønske om at gøre en forskel for den enkelte og samfundet. Men for nogle – ikke for alle – udvikler dette engagement sig til etisk refleksion – evnen til at analysere etiske problemstillinger og håndtere etiske dilemmaer. Vi har fulgt disse læreprocesser og spurgt, hvilke forhold i uddannelsen på ”skolen” og i praktikkerne der kan hæmme og fremme dem.
OriginalsprogDansk
TitelPædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet
Antal sider27
Vol/bind1
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagBUPL
Publikationsdato1. jan. 2013
Udgave1
AnsøgerBUPL
StatusUdgivet - 1. jan. 2013

Citationsformater