Fortælling og fortolkning i Jyske Bank: Strategisk storytelling i intern organisationskommunikation

Publikation: AfhandlingPh.d.-afhandling

Abstrakt

Afhandlingen præsenterer en undersøgelse af et konkret eksempel på storytelling brugt som strategisk ledelses-og kommunikationsredskab i en organisations interne kommunikation. Eksemplet er fortællingen" Slaget ved Vejle", som stammer fra Jyske Bank og udgør under afhandlingens case. De overordnede spørgsmål, som caseundersøgelsen skal besvare, er: 1) Hvilke betingelser sætter den specifikke fortælling og måden, den er fortalt på, for reception heraf? 2) Hvordan oplever og fortolker organisationens medarbejdere fortællingen? På baggrund af undersøgelsen konkluderes det blandt andet, at medarbejderne forholder sig reflekteret, nuanceret og kritisk til den strategiske fortælling, og at der er stor diversitet i deres oplevelser, fortolkninger og vurderinger af fortællingen. Desuden ser afhandlingen nærmere på hvad begrebet" storytelling" dækker over, og hvordan der hidtil er forsket i fortællinger i organisationers interne kommunikation.
OriginalsprogDansk
Udgiver
ISBN'er, trykt8791523222
ISBN'er, elektronisk978-87-7507-380-1
DOI
StatusUdgivet - 2006
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Storytelling
  • Intern kommunikation
  • Modtagere
  • Fortællingsanalyse
  • Receptionsanalyse
  • Casestudie

Citationsformater