Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever

Dorthe Bleses, Anders Højen, Werner Vach, Julie Tegner Jensen, Thomas Lind Andersen, Karoline Bang Lindegaard Zoffmann, Mette Kjær Andersen

Publikation: AndetAndet bidragForskning

Resumé

Forskningskortlægningens formål var at besvare to spørgsmål: 1. Forbedrer brug af tosprogedes modersmål i undervisningen deres læsekompe-tencer set i forhold til børn der kun får undervisning på andetsproget? 2. Hvilke former for pædagogisk-didaktiske indsatser styrker tosprogede elevers læseresultater? Forskningskortlægningen viste på spørgsmål 1 at der er en svag positiv effekt af modersmålsundervisning, men at effekten ikke findes i randomiserede kontrollerede studier eller i studier hvor børn følges over en længere årrække. Som svar på spørgsmål to fandtes stærke effekter af systematiske og eksplicitte didaktiske undervisningsmetoder, særlig metoder hvor børnene følges tæt og bliver udtaget til intensiv undervisning hvis de kommer bagefter.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2013
Udgivelses stedKøbenhavn
UdgiverUndervisningsministeriet
Antal sider116
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • tosprogede
  • Modersmålsundervisning. Den nordiske skole.
  • didaktik
  • Modersmålsdidaktik

Citer dette

Bleses, D., Højen, A., Vach, W., Jensen, J. T., Andersen, T. L., Zoffmann, K. B. L., & Andersen, M. K. (2013). Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever. København: Undervisningsministeriet.
Bleses, Dorthe ; Højen, Anders ; Vach, Werner ; Jensen, Julie Tegner ; Andersen, Thomas Lind ; Zoffmann, Karoline Bang Lindegaard ; Andersen, Mette Kjær. / Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever. 2013. København : Undervisningsministeriet. 116 s.
@misc{363cc97252e44102972024484d5ef8f9,
title = "Forskningskortl{\ae}gning om l{\ae}seindsatser overfor tosprogede elever",
abstract = "Forskningskortl{\ae}gningens form{\aa}l var at besvare to sp{\o}rgsm{\aa}l: 1. Forbedrer brug af tosprogedes modersm{\aa}l i undervisningen deres l{\ae}sekompe-tencer set i forhold til b{\o}rn der kun f{\aa}r undervisning p{\aa} andetsproget? 2. Hvilke former for p{\ae}dagogisk-didaktiske indsatser styrker tosprogede elevers l{\ae}seresultater? Forskningskortl{\ae}gningen viste p{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}l 1 at der er en svag positiv effekt af modersm{\aa}lsundervisning, men at effekten ikke findes i randomiserede kontrollerede studier eller i studier hvor b{\o}rn f{\o}lges over en l{\ae}ngere {\aa}rr{\ae}kke. Som svar p{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}l to fandtes st{\ae}rke effekter af systematiske og eksplicitte didaktiske undervisningsmetoder, s{\ae}rlig metoder hvor b{\o}rnene f{\o}lges t{\ae}t og bliver udtaget til intensiv undervisning hvis de kommer bagefter.",
keywords = "tosprogede, Modersm{\aa}lsundervisning. Den nordiske skole. , didaktik, Modersm{\aa}lsdidaktik",
author = "Dorthe Bleses and Anders H{\o}jen and Werner Vach and Jensen, {Julie Tegner} and Andersen, {Thomas Lind} and Zoffmann, {Karoline Bang Lindegaard} and Andersen, {Mette Kj{\ae}r}",
year = "2013",
language = "Dansk",
publisher = "Undervisningsministeriet",
type = "Other",

}

Bleses, D, Højen, A, Vach, W, Jensen, JT, Andersen, TL, Zoffmann, KBL & Andersen, MK 2013, Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever. Undervisningsministeriet, København.

Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Vach, Werner; Jensen, Julie Tegner; Andersen, Thomas Lind; Zoffmann, Karoline Bang Lindegaard; Andersen, Mette Kjær.

116 s. København : Undervisningsministeriet. 2013, Forskningskortlægning.

Publikation: AndetAndet bidragForskning

TY - GEN

T1 - Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever

AU - Bleses, Dorthe

AU - Højen, Anders

AU - Vach, Werner

AU - Jensen, Julie Tegner

AU - Andersen, Thomas Lind

AU - Zoffmann, Karoline Bang Lindegaard

AU - Andersen, Mette Kjær

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Forskningskortlægningens formål var at besvare to spørgsmål: 1. Forbedrer brug af tosprogedes modersmål i undervisningen deres læsekompe-tencer set i forhold til børn der kun får undervisning på andetsproget? 2. Hvilke former for pædagogisk-didaktiske indsatser styrker tosprogede elevers læseresultater? Forskningskortlægningen viste på spørgsmål 1 at der er en svag positiv effekt af modersmålsundervisning, men at effekten ikke findes i randomiserede kontrollerede studier eller i studier hvor børn følges over en længere årrække. Som svar på spørgsmål to fandtes stærke effekter af systematiske og eksplicitte didaktiske undervisningsmetoder, særlig metoder hvor børnene følges tæt og bliver udtaget til intensiv undervisning hvis de kommer bagefter.

AB - Forskningskortlægningens formål var at besvare to spørgsmål: 1. Forbedrer brug af tosprogedes modersmål i undervisningen deres læsekompe-tencer set i forhold til børn der kun får undervisning på andetsproget? 2. Hvilke former for pædagogisk-didaktiske indsatser styrker tosprogede elevers læseresultater? Forskningskortlægningen viste på spørgsmål 1 at der er en svag positiv effekt af modersmålsundervisning, men at effekten ikke findes i randomiserede kontrollerede studier eller i studier hvor børn følges over en længere årrække. Som svar på spørgsmål to fandtes stærke effekter af systematiske og eksplicitte didaktiske undervisningsmetoder, særlig metoder hvor børnene følges tæt og bliver udtaget til intensiv undervisning hvis de kommer bagefter.

KW - tosprogede

KW - Modersmålsundervisning. Den nordiske skole.

KW - didaktik

KW - Modersmålsdidaktik

M3 - Andet bidrag

PB - Undervisningsministeriet

CY - København

ER -

Bleses D, Højen A, Vach W, Jensen JT, Andersen TL, Zoffmann KBL et al. Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever. 2013. 116 s.