Formålet er trivsel – om brain breaks i undervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

Brain breaks, defineret som korte aktive pauser i klasseundervisningen, er en af indsatserne i Trivsel og Bevægelse i Skolen. Med brug af forskellige typer af brain breaks blev der arbejdet med at skabe øget motivation og energi, styrke fællesskabet, og give kropsligt velvære. Mange lærere tilkendegiver positive erfaringer med brain breaks og en oplevelse af, at brain breaks kan fremme trivslen. Andre lærere oplever, at mangel på tid og øget uro i forbindelse med gennemførelse af brain breaks er væsentlige barrierer i bestræbelserne på at indfri de faglige mål i undervisningen. Succesfuld integration af bevægelse i undervisningen forudsætter en klar didaktisk rammesætning såvel som en tilvænningsperiode for både lærere og elever.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Vol/bind2017
Udgave nummerSærnummer
Sider (fra-til)65-73
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2017

Citer dette

Christiansen, Lars Breum Skov ; Holt, Anne-Didde. / Formålet er trivsel – om brain breaks i undervisningen. I: MOV:E. 2017 ; Bind 2017, Nr. Særnummer. s. 65-73.
@article{8760e275aaf2491894f214256e08a36c,
title = "Form{\aa}let er trivsel – om brain breaks i undervisningen",
abstract = "Brain breaks, defineret som korte aktive pauser i klasseundervisningen, er en af indsatserne i Trivsel og Bev{\ae}gelse i Skolen. Med brug af forskellige typer af brain breaks blev der arbejdet med at skabe {\o}get motivation og energi, styrke f{\ae}llesskabet, og give kropsligt velv{\ae}re. Mange l{\ae}rere tilkendegiver positive erfaringer med brain breaks og en oplevelse af, at brain breaks kan fremme trivslen. Andre l{\ae}rere oplever, at mangel p{\aa} tid og {\o}get uro i forbindelse med gennemf{\o}relse af brain breaks er v{\ae}sentlige barrierer i bestr{\ae}belserne p{\aa} at indfri de faglige m{\aa}l i undervisningen. Succesfuld integration af bev{\ae}gelse i undervisningen foruds{\ae}tter en klar didaktisk rammes{\ae}tning s{\aa}vel som en tilv{\ae}nningsperiode for b{\aa}de l{\ae}rere og elever.",
author = "Christiansen, {Lars Breum Skov} and Anne-Didde Holt",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "2017",
pages = "65--73",
journal = "MOV:E",
issn = "2246-8137",
publisher = "FIIBL",
number = "S{\ae}rnummer",

}

Christiansen, LBS & Holt, A-D 2017, 'Formålet er trivsel – om brain breaks i undervisningen', MOV:E, bind 2017, nr. Særnummer, s. 65-73.

Formålet er trivsel – om brain breaks i undervisningen. / Christiansen, Lars Breum Skov; Holt, Anne-Didde.

I: MOV:E, Bind 2017, Nr. Særnummer, 2017, s. 65-73.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Formålet er trivsel – om brain breaks i undervisningen

AU - Christiansen, Lars Breum Skov

AU - Holt, Anne-Didde

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Brain breaks, defineret som korte aktive pauser i klasseundervisningen, er en af indsatserne i Trivsel og Bevægelse i Skolen. Med brug af forskellige typer af brain breaks blev der arbejdet med at skabe øget motivation og energi, styrke fællesskabet, og give kropsligt velvære. Mange lærere tilkendegiver positive erfaringer med brain breaks og en oplevelse af, at brain breaks kan fremme trivslen. Andre lærere oplever, at mangel på tid og øget uro i forbindelse med gennemførelse af brain breaks er væsentlige barrierer i bestræbelserne på at indfri de faglige mål i undervisningen. Succesfuld integration af bevægelse i undervisningen forudsætter en klar didaktisk rammesætning såvel som en tilvænningsperiode for både lærere og elever.

AB - Brain breaks, defineret som korte aktive pauser i klasseundervisningen, er en af indsatserne i Trivsel og Bevægelse i Skolen. Med brug af forskellige typer af brain breaks blev der arbejdet med at skabe øget motivation og energi, styrke fællesskabet, og give kropsligt velvære. Mange lærere tilkendegiver positive erfaringer med brain breaks og en oplevelse af, at brain breaks kan fremme trivslen. Andre lærere oplever, at mangel på tid og øget uro i forbindelse med gennemførelse af brain breaks er væsentlige barrierer i bestræbelserne på at indfri de faglige mål i undervisningen. Succesfuld integration af bevægelse i undervisningen forudsætter en klar didaktisk rammesætning såvel som en tilvænningsperiode for både lærere og elever.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2017

SP - 65

EP - 73

JO - MOV:E

JF - MOV:E

SN - 2246-8137

IS - Særnummer

ER -